Technológiai innováció az élőhal-szállításban
Technológiai fejlesztést hajt végre az élőhal-szállítás területén a Tógazda Halászati Zrt. és a BME Viking Zrt. alkotta konzorcium, a projektet kutatásaival támogatja a hozzájuk csatlakozott Szent István Egyetem – közölte a halászati társaság elnök-vezérigazgatója az MTI-vel.
Németh István elmondta: a 2014-ben indult és idén júniusban záruló 250 millió forintos fejlesztéshez a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap 200 millió forinttal járul hozzá az Új Széchenyi Terv keretében.
A projekt során olyan metódust dolgoznak ki, amely alkalmazásával nagyobb biztonsággal, távolabbra és olcsóbban lehet európai halfajokat szállítani.
Németh István elmondta: a fejlesztés eredményeként a pontynál és busánál már ezer kilométer távolságig kidolgozták a szállítás optimális feltételeit, a ragadozó halak esetében még zajlanak a kísérletek.
A cég elnöke felidézte, hogy a Tógazda Halászati Zrt. és a BME Viking Zrt. alkotta konzorcium 2012-ben jött létre a projekt megvalósítására, majd csatlakozott hozzájuk a Szent István Egyetem (SZIE) halászati tanszéke.
Ez utóbbi végzi a biológiai kutatásokat, és segíti a korábbi tudományos eredmények alkalmazását a projekt során. Laboratóriumi és üzemi kísérletek segítségével meghatározzák azokat az értékeket, amelyek optimalizálják a szállítható mennyiséget, a hőmérsékletet és az egyes fajokat – magyarázta a vezérigazgató.
Németh István megjegyezte: a műszaki megoldások kidolgozása két területen is folyik: a szállítójármű-felépítményének és a hozzá tartozó halas tartályoknak a fejlesztésében, valamint egy szenzorrendszer kialakításában, amely adatokat gyűjt, elemez és visszacsatol.
A BME közreműködésével a speciális tartályok műszaki tervei mellett már prototípusok is készültek.
A vezérigazgató elmondta, hogy a projekt lezárása után közzéteszik a vizsgálati és a technológiafejlesztési eredményeket, így a minimálisan 14 halfajhoz és korosztályhoz kötött technológiai leírást, a halszállítmányozáshoz illesztett szoftvert és a szenzoregyüttes alkalmazását leíró know-how-t, valamint egy használati mintaoltalmat.
A főleg édesvízi halak termelésével és forgalmazásával foglalkozó Tógazda folyamatosan exportál saját szállítóeszközeivel Ausztriába, Németországba, Lengyelországba, Romániába.
A halászati társaság elnök-vezérigazgatója úgy vélekedett, a fejlesztés a cég számára évi 10 millió forintos előnyt eredményezhet.
A magyarországi haltermelés közel tizedét adó, teljes egészében magyar tulajdonú százhalombattai cég 2013-ban 710 millió forint nettó árbevétel mellett 30,5 millió forint nyereséget ért el, jelenleg több mint hatvan embernek ad munkát. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Arzéntartalom miatt a Nébih nem javasolja a Sajóból kifogott halak fogyasztását
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a rendelkezésre álló információk, valamint…
Tovább olvasom >Csökken a halfogyasztás, növekszenek az árak
Az extrém időjárási körülmények és a csökkenő halfogyasztás komoly kihívások…
Tovább olvasom >Komoly uniós kihívások akvakultúra terén
2022-ben az Európai Unió víziállat-termelése 4,2 millió tonnát tett ki,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >Omnichannel Scale 2024 – Miként maradhatnak versenyképesek a magyar kereskedők?
Mindannyian érezzük, hogy valami nagyon megváltozott a kereskedelemben. A digitális…
Tovább olvasom >Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >