Tavaly tovább szárnyalt az energiaital

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 03. 22. 08:00

Az energiaital a legnagyobb növekedést produkáló kategóriák közé tartozik a legutóbbi években. Amíg a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan 2 százalékkal emelkedett 2008. december–2009. novemberben, addig az energiaitalé 18(!) százalékkal. Ezzel a piac éves mérete majdnem elérte a 14 milliárd forintot. Még látványosabb a piac mennyiségi bővülése. Az élelmiszerek mínusz 1,5 százalékos átlagával szemben energiaitalból 30 százalékkal többet adtak el, egyik évről a másikra. A boltokban több mint 230 ezer hektolitert adtak el 2008. december–2009. novemberben, 30 százalékkal többet, mint az előző hasonló időszakban.
A beszerzési helyek fontossága továbbra is a koncentrációval ellentétesen mozog: A 400 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedése – mennyiségben – 29 százalékról 34-re emelkedett. Ugyanakkor a hipermarketeké 33-ről 31százalékra, a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatornáé pedig 30-ről 28 százalékra csökkent.
A kereskedelmi márkás energiaitalok mennyiségben mért piaci részesedése csökkent: a tavalyelőtt október–novemberi 40 után a múlt évi hasonló periódusban 35 százalékot mért a Nielsen.
Amíg általában drágultak az élelmiszerek az utóbbi időben, addig az energiaital olcsóbb lett. Egy liter energiaital átlagosan 641 forintba került a boltokban, legutóbb október–novemberben, szemben a tavalyelőtti tizedik-tizenegyedik hónap 721 forintjával. Ez azt jelenti, hogy a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár 11 százalékkal csökkent egy év alatt.
A sportitalok bolti eladása szintén gyors ütemben növekszik. Értékben a piac 12 százalékos bővülése egyik évről a másikra azt jelenti, hogy kiskereskedelmi forgalmuk közeledik az évi 450 millió forinthoz.

Energia- és sportital mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára az elmúlt időszakban, forint/liter
Termék 2008. X–XI. 2009. X–XI.
Energiaital 721 641
Sportital 549 576
Forrás: Nielsen


Kapcsolódó cikkeink