Újabb rekordot döntött a faktoring piac
Rekordforgalmat ért el tavaly a magyarországi faktoring piac, de az Európai Unióban tapasztalt tendenciával ellentétben csökkent a mikro- és kisvállalatok részesedése a faktorált forgalomból – mondta Csáki Ferenc, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke a szövetség szerdai sajtótájékoztatóján Budapesten.
A szövetség tagvállalatai – amelyek elsősorban élő, elismert követeléseket finanszíroznak, illetve vásárolnak meg – 2017-ben 1858 milliárd forint összegben vásároltak vállalatoktól vevői, illetve egyéb kötelezettekkel, például az állammal szemben keletkezett követeléseket. A növekedés 14 százalékos volt az előző évi teljesítménnyel összehasonlítva – ismertette.
csáki Ferenc elmondta, hogy az idei év is biztatóan alakul, az első negyedévben 463 milliárd forintot ért el a faktoring forgalom, a tavalyi 376 milliárd forinttal szemben, ami 23 százalékos növekedést jelent.
Major-Maróthy Zsolt, a faktoring szövetség elnökségének tagja közölte: a cégméret alapján a faktorált forgalom megoszlásában 2017-ben jelentős változást tapasztaltak. A mikrovállalkozások 2016-ban elért 7 százalékos részesedése 4 százalékra csökkent, de ami ennél is drasztikusabb változás, hogy a faktorált forgalomból tavaly 21 százalékról 9 százalékra esett vissza a faktoráltató kisvállalatok részesedése. Ezzel szemben a középvállalatok hányada 21-ről 30 százalékra ugrott, a nagyvállalatoké pedig 51 százalékról 57 százalékra nőtt.
Elmondta: a forgalom 95 százalékát a belföldi faktoring teszi ki, ami csekély mértékben bővült a 2016-hoz képest, míg az nemzetközi faktoring forgalom inkább szinten maradt. Az export és import faktoring együttesen 5 százalékát tette ki a teljes forgalomnak.
Csáki Ferenc jelezte: a mikrocégek és a kisvállalati ügyfélkör részesedésének csökkenése sajnálatos tény, ugyanis az elmúlt évtizedekben ezek a vállalkozások alkották, és a többi európai uniós országban jelenleg is ők adják a faktoring ügyletek tipikus ügyfélkörét. A válság után a szektor megsegítésére indított programok, így a növekedési hitelprogram (nhp) és az Exim hitelek, olcsó és könnyen elérhető forrást biztosítottak a kkv-k részére, és ezért konkurenciát jelentettek a faktoring termékeknek. A támogatott programokba a faktoring üzleteket csak későn vonták be, és néhány hónap állt rendelkezésre az értékesítéshez. Így nagyon kevés kihelyezés történt az nhp keretében – fűzte hozzá.
Csáki Ferenc kiemelte: a kkv ügyfélkör fontos a faktoring cégek számára, ugyanis a kiegyensúlyozott, szórt portfolió kialakítása számukra is előnyös a kockázatok csökkentése, a túlzott koncentráció elkerülése érdekében.
A magyarországi piac erősen koncentrált, forgalomarányosan az első 10 helyen szereplő cég lefedi a piac 95 százalékát és közülük az első 5 adta a forgalom 85 százalékát – jegyezte meg.
A szövetség elnöke arról is szólt, hogy a világkereskedelemben is jelentős a faktoring szerepe. Az FCI (Factors Chain International, több mint 60 országban működő több száz faktoring cég nemzetközi együttműködését koordináló szervezet) jelentése szerint a világ faktoring forgalma 2017-ben 2598 milliárd eurót tett ki, ami 9 százalékos növekedés 2016-hoz képest. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A faktoringszolgáltatók 22 százalékos forgalomnövekedést értek el tavaly
A faktoringszolgáltatók 2021-ben 22 százalékos forgalomnövekedést értek el – közölte…
Tovább olvasom >Óriási fejlődési lehetőség látszik a hazai faktorálásban
Az elmúlt 1,5-2 évben érezhetően hosszabbodtak a fizetési határidők. Kis-…
Tovább olvasom >Enyhe visszaesés után dinamikus növekedés várható a magyar faktoring piacon
A Magyar Faktoring Szövetség 2021 első negyedévi statisztikája szerint mindössze…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >