Tavaly megállt az élelmiszerboltok számának évek óta tartó csökkenése
A Nielsen piackutató vállalat cenzusa összesen 19 900 általános élelmiszer-üzletet regisztrált az év végén Magyarországon; szinte ugyanannyit, mint egy évvel korábban. Nem mérséklődött az 50 négyzetméteres és annál kisebb üzletek száma sem.
Habár a boltszám lényegében változatlan, a kereskedelmi hálózat tovább koncentrálódik. Emelkedett ugyanis mind a hiper- és szupermarketek, mind a diszkontok száma: A hipermarketek száma 137-ről 152-re nőtt egy év alatt. A főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméteres csatorna pedig 1 007-ről 1 070-re bővült.
A koncentrációt a fogyasztók igényeinek változása ösztönzi, kölcsönhatásban a boltláncok terjeszkedésével. A magyar vásárlók boltválasztásnál legfontosabbnak azt tartják, hogy egy üzletben vehessenek meg mindent, amire szükségük van. Utána következik, hogy a polcokon könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Harmadik fontos szempont, hogy a megvásárolt árucikkek megérjék az árukat, a Nielsen új fogyasztói kutatásai alapján.
Szintén a modern üzlettípusok térnyeréséről tanúskodik az eladótér növekedése. Ugyanis a hazai általános élelmiszer-üzletek összes eladótere az előző évhez képest 4 százalékkal nőtt tavaly, és elérte a 3,05 millió négyzetmétert.
A cenzus szerint a lakóhely közeli hagyományos üzletek közül az 50 négyzetméteresek és kisebbek száma stabil maradt. 11 450-et regisztrált a Nielsen, hasonlóan az egy évvel korábbihoz.
Mindez a 201-400 négyzetméteres boltok rovására történt. Azokból ugyanis 160-nal kevesebbet regisztrált december végén a Nielsen, mint egy évvel korábban.
Figyelmet érdemelnek a bolthálózat regionális különbségei. Amíg ugyanis a boltszám a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régióban, valamint délkeleten nőtt, addig az ország többi részében csökkent.
Viszont az üzletek összes eladótere valamennyi régióban emelkedett, egyik évről a másikra.
Tíz év alatt 5 ezer 700-zal lett kisebb az általános élelmiszer-boltok hálózata. A 2000. év végén ugyanis 25 ezer 630 üzletet regisztrált a Nielsen. Aztán 2004. végén 23 ezer 960-at, majd 2008. végén 19 ezer 935-öt. Legutóbb pedig, 2009 végén 19 ezer 900-at.
A háztartási vegyiárukat és kozmetikumokat is forgalmazó élelmiszer-boltok év végi, 18 470-es száma 80-nal magasabb, mint egy esztendővel korábban. Ebből a szempontból is megállt az évek óta tartó csökkenés.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Idén 11 milliárd forintra nőtt az agrárbiztosítási díjtámogatások keretösszege
Tavaly ötmilliárd forintról hétmilliárdra, idén pedig további négy milliárddal nőtt…
Tovább olvasom >Várakozáson felül javult a németországi fogyasztói hangulat
Várakozáson felüli mértékben javult a GfK gazdaságkutató intézet márciusra vonatkozó…
Tovább olvasom >Jelentés a Board roomból (1. rész) – Interjú Rózsai Rezsővel, a KPMG Magyarország vezérigazgatójával
Új cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judit a Boyden Executive Search partnere…
Tovább olvasom >