Tavaly a pozsonyi üzletek bonyolították a szlovák kiskereskedelmi forgalom felét
Tavaly a pozsonyi régió üzletei bonyolították a szlovák kiskereskedelmi forgalom közel felét, 47 százalékát – derült ki a Postová Banka elemzéséből, amelyet szerdán juttattak el az MTI-nek.
Szlovákiában a kiskereskedelmi forgalom 2013-ban gyakorlatilag stagnált, az egy évvel korábbihoz képest csak 0,1 százalékkal emelkedett, 18,3 milliárd eurót tett ki. Ez egy háztartásra számítva átlagban napi 27 euró (mintegy 8200 forint) fogyasztást jelent.
A forgalom a régiók közül csak a pozsonyiban nőtt, éves szinten egy százalékkal, a többi régióban csökkent és stagnált vagy csak elenyésző mértékű emelkedést mutatott.
Pozsony és környéke Szlovákiában országos szinten gazdasági szempontból messze a legfejlettebb régió, és hagyományosan a vásárlóerő tekintetében is kiemelkedően a legerősebbnek számít. Ez utóbbi tényt a tavalyi adatok ismét alátámasztották, hiszen 2013-ban a főváros és környéke – ahol a mintegy öt és fél milliós szlovákiai lakosság közel egytizede él – üzletei bonyolították a szlovák kiskereskedelmi forgalom 47 százalékát, mintegy 8 és fél milliárd eurónyi forgalmat, ami az elmúlt évtized legjobb eredménye.
Összehasonlításképpen a második legnagyobb szlovákiai város, a negyedmilliós Kassa és környéke, melynek együttes lakossága meghaladja a 350 ezret, csupán a Pozsonyban bonyolított kiskereskedelmi forgalom alig több mint egytizedét adta.
Tavaly a szlovák kiskereskedelmi forgalom legjelentősebb részét, több mint 45 százalékát a nem besorolt kínálatú üzletek vagyis a hiper- és szupermarketek bonyolították, 8,3 milliárd eurót kitevő üzleti részesedésük éves szinten arányában 2 százalékkal nőtt. A forgalom mintegy 18 százalékát, a ruházati cikkek értékesítésével foglalkozó üzletek, és a gyógyszertárak, illetve a kozmetikai cikkeket és ékszereket forgalmazó boltok bonyolították. Tavaly a teljes kiskereskedelmi forgalom 11 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót üzemanyagok vásárlására költötték a szlovákiai vásárlók. Jelentős volt, de nem változott az internetes értékesítés aránya, a teljes kiskereskedelem közel 9 százalékát adta. (Starovic Tibor, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >