Taste Tomorrow-kutatás: Új trendek a láthatáron – A Lánchíd Klubülés előadója volt Poór Zoltán, a Puratos ügyvezető igazgatója
Taste Tomorrow, azaz Ízelítő a jövőből – ez a neve annak az immár tizedik éve zajló kutatásnak, amelyet a Puratos indított útjára azzal a céllal, hogy globálisan feltérképezze, milyen szokásai vannak a fogyasztóknak, és ezek hogyan alakítják a trendeket. A Lánchíd Klub februári ülésén Poór Zoltán ügyvezető igazgató ismertette a kutatás legfrissebb, európai eredményeit.

Poór Zoltán
ügyvezető igazgató
Puratos
A 2011-ben indított Taste Tomorrow kutatás folyamatosan nyomon követi az aktuális fogyasztói trendeket. Legutóbb 2021-ben került sor online felmérésre 44 ország bevonásával. Az egyik legfontosabb változás 2018-hoz, tehát a pandémia előtti időszakhoz képest, hogy a hosszú ideig stabil íz-egészség-frissesség hármasa mellett a kényelem és az élmények szerepe is felértékelődött.
Kényelem és prémium élmény
Míg 2018-ban az európai fogyasztók 38%-a várta el a házhozszállítást az éttermektől és az üzletektől, addig ez az arány 2021-ben már 55% volt. Az elmúlt három évben a heti online élelmiszer-vásárlások száma megduplázódott: 2018-ban a fogyasztóknak mindössze 3%-a vásárolt élelmiszert online legalább hetente egyszer, 2021-ben pedig már 7%. Az online kényelem rendkívül fontossá vált a pandémia előtti helyzethez képest. A fogyasztók 36%-a olyan webshopokat szeretne, ahol mindent meg tudnak venni egyetlen helyen. Ezzel együtt azonban a vásárlók 81%-a nem szeretné, ha eltűnnének a fizikai boltok. E két trend ötvözete szüli a „figitális” üzleteket, hangsúlyozta Poór Zoltán.
Íz
A pékáruk ízélménye jelentősen fokozható vizuális élménnyel: a megkérdezettek 53%-a – 2018-hoz képest 8%-kal többen – értettek egyet abban, hogy az az élelmiszer, amelyik jól néz ki, egyúttal finom is. A válaszadók 79%-a a hagyományos ízeket részesítettek előnyben, de egyre nagyobb a nyitottság az új, akár egzotikus ízek, textúrák, ízkombinációk iránt is.
Mint Poór Zoltán elmondta, az íz a legfontosabb ösztönző újravásárlás esetén, míg a vizuális megjelenés a termék megpillantásakor „üt” igazán, és ez egyben a közösségimédia-aktivitások motorja is. A vizuális élmény kulcsfontosságú, a különleges lisztek, kovászok és zöldségek hozzáadásával pedig lehet, sőt, érdemes is kísérletezni.
Frissesség
A frissesség a kézművesség trendjével szoros összefüggésben áll. A frissességet a vásárlók 57%-a az illattal és az aromával, 51%-uk az általános megjelenéssel és a színnel, míg 45%-uk a ropogóssággal hozta összefüggésbe. A fogyasztók a friss élelmiszereket tartják magasabb minőségűnek, de javult a csomagolt élelmiszerek minőségi megítélése. Ez az arány 2018-ban 34% volt, mára 49%-ra emelkedett. A változást feltehetően a járvány következtében megnövekedett higiéniai elvárások eredményezték. A csomagolás nélküli élelmiszerek esetében a higiénia továbbra is sarkalatos pont: a fogyasztók 42%-a gondolja azt, hogy a csomagolás nélküli élelmiszerek biztonságosak.
A pékáruvásárlás heti rendszerességgel használt csatornái a szupermarketek (51%), a pékségek és cukrászatok (43%), valamint a kisboltok (19%). A szupermarketban vásárlók 40%-a előrecsomagolt pékárut vásárol, 34%-a pedig csomagolás nélküli, frissen kisült termékeket. A kézműves termékeknek nagy kihívást jelentenek a szupermarketek csomagolatlan, frissen kisütött árui, amelyek minőségben és frissességben megközelítik azokat, de alacsonyabb áron és könnyebben hozzáférhetők.
Arra a kérdésre, hogy ki hol vásárol szívesen, a következő válaszok születtek: a kézműves termékeknél a fogyasztók a frissességet, az ízletességet, harmadikként pedig magát a kézművességet emelték ki. A szupermarketek csomagolt pékárui esetében az ár volt a legfontosabb, ezt követte a kényelem és a választék, míg a szupermarketek csomagolatlan pékárui terén az ár és a kényelem mellett a frissesség számított kiemelkedően. Poór Zoltán ide kapcsolódóan megemlítette a kovász térnyerését, amely az élelmiszer kategóriában 2020-ban a közösségi médiában a harmadik legnépszerűbb téma volt.
Egészség
A fogyasztók egyre tudatosabbak és edukáltabbak, így fontos számukra, hogy mit esznek. A termékcsomagolásokon a leginkább keresett információk a cukor-, a kalória- és a zsírmennyiség. A vásárlók 65%-a gondolja úgy, hogy a kevesebb zsír fogyasztása egészségesebb, 66% pedig ugyanezt tartja a kisebb mennyiségű cukorról. Finom, ám egészségtelen összetevőknek tartják a zsírt, a margarint, a vajat, a sót, a cukrot, a pálmaolajat, az élesztőt, a glutént, a rovarokból készült lisztet és az adalékokat. Egészségesnek és finomnak értékelték a kovászt, a teljes kiőrlésű gabonát, a magvakat és a rostot. Emellett megjelentek olyan termékek is, mint az ősbúza, a bio rozsmalátaliszt, illetve a csíráztatott rozsmagvak, amelyek az egészséges élelmiszerek csoportját bővítik.
A táplálkozáson túlmutató elvárások a holisztikus egészség irányába tartanak. Vannak, akik a kisebb adagokat fogyasztanak, de nem kötnek kompromisszumot íz tekintetében (59%), mások viszont az egészségesebb lehetőségeket részesítik előnyben, hogy ne kelljen csökkenteniük a fogyasztás mértékét vagy gyakoriságát (55%).
Transzparencia és etikus életmód
A transzparencia iránti igény azt jelenti, hogy a fogyasztók tudni akarják, honnan származnak, és hogyan készültek az élelmiszerek. A felmérésben megkérdezettek 89%-a elolvassa a csomagoláson lévő információkat. Az „az vagyok, amit megeszek” mottót egyre több ember vallja magáénak: 2021-ben már a fogyasztók 65%-a nyilatkozott úgy, hogy éppen ezért odafigyel a táplálkozásra.
Előtérbe került az etikus életmód is, ami azt jelenti, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak: számukra fontos, hogy táplálkozási szokásaik milyen hatással vannak a bolygóra, a többi ember és az állatok jóllétére. A 2021-es és a 2018-as eredmények közötti egyik legnagyobb változás a növényi alapú élelmiszerekre vonatkozik: míg négy éve csupán a válaszadók 32%-a mondta azt, hogy szokott ilyen típusú élelmiszert vásárolni, addig 2021-ben ez az arány pontosan a duplája, azaz 64% volt.
A tavalyi válaszokból az is kiderült, hogy a vásárlók közül 69% tartja jobbnak a helyi előállítású termékeket környezetvédelem szempontjából, vagyis 5-ből 2 fogyasztó vásárolna helyben termelt összetevőkből készült élelmiszert. Ami pedig a hulladékgazdálkodást illeti, egyre nő az érdeklődés a fenntartható csomagolás (75%), a hulladékmentesség (60%) és az újrahasznosítás (37%) iránt. //
Kapcsolódó cikkeink
Elindult Németország legnagyobb kutatása a vegetarianizmusról és a vegán táplálkozásról
A növényi alapú táplálkozás világszerte egyre népszerűbb: egyre többen hagyják…
Tovább olvasom >Egy kattintás a boldogságért: tízből kilenc magyar impulzusvásárló
A magyarok ötöde vásárol rendszeresen olyan terméket, amit előre nem…
Tovább olvasom >PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >