Magazin: Táplálkozz okosan! – körkép az egészségtudatos táplálkozásról

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 05. 04. 06:23

Manapság szinte nem létezik olyan ember, aki ne találkozott volna, akárcsak futólag, az egészségtudatos táplálkozás feltörekvő trendjével. Vajon tényleges változtatásra sarkallja ez az embereket? Többek közt erre a kérdésre kerestük a választ a Magyar Országos Panelen futtatott online kutatásunkban, ahol egy nem, kor és régió szerint reprezentatív, 500 fős országos mintán vizsgáltuk válaszadóink véleményét.

Seres Attila_nms

Vendégszerző:
Seres Attila
client service manager
NMS Hungary

Napjaink felgyorsult világában egyre nagyobb nyomást helyez az idő szorítása a jelenkor emberére. Egyre hangsúlyosabbá válnak a stressz, a túlsúly és a generációs betegségek mérséklésére irányuló törekvések. Ennek a folyamatosan erősödő társadalmi igénynek a részeként felértékelődni látszik a jól átgondolt, tudatos táplálékbevitel a mindennapi étkezések során.

Trendi egészségesen enni?

Az egészségtudatos táplálkozás növekvő népszerűségét igazolni látszik, hogy válaszadóink közel háromnegyede a közepes szintet meghaladó mértékben tartja fontosnak az egészséges táplálkozás kivitelezését mindennapjai során. Elenyésző csupán azok aránya, akik számára teljesen lényegtelen táplálkozásuk efféle monitorozása (3%). Az ő érdektelenségük túlnyomórészt az egészséges táplálkozás magas költségeinek és a megvalósításhoz kapcsolódó magas idő- és energiaráfordításnak a számlájára írható.

A gondosan megválasztott, tudatos tápanyagbevitelnek és egészséges táplálkozásnak rengeteg rövid és hosszú távú jótékony hatása ismert, legyen szó különböző betegségek elkerüléséről, az optimális testsúly megtartásáról vagy akár csak közérzetünk, mindennapi életminőségünk javításáról. Az egészséges táplálkozást motiváló tényezők közt jelen kutatásban első helyen szerepel az egészséges immunrendszer fenntartása (76%), valamint a szív- és érrendszeri, illetve daganatos betegségek kockázatának csökkentése (72%). Nem sokkal marad le az élmezőnytől az optimális testsúly elérésére, megtartására (68%) és a mentális, valamint fizikai közérzet javítására (62%) való törekvés sem.

Kutatásunk is igazolta, hogy az egészséges táplálkozás tényleges megvalósulása egyénenként színes skálán mozog. A válaszadók többsége elsősorban a hétköznapokban egyszerűen megvalósítható törekvésekre hagyatkozik, a mélyebb, összetettebb egészségtudatosságnak ezzel csupán a felszínét kapargatva. A legtöbbször felmerült megvalósulás a megfelelő folyadékbevitel (69%), de minden második ember tett említést a nagy mértékű zöldség-, gyümölcsfogyasztásról és a változatos étkezés kialakításáról is.

Mit jelent valójában, hogy egészségesen táplálkozunk?

Fogyasztási szokásainkat górcső alá véve kiderült, hogy minden negyedik ember fogyaszt napi rendszerességgel zöldséget, gyümölcsöt, de jellemzőbb a két élelmiszercsoport heti szintű fogyasztása, ami a valóságban nem túl biztató képet fest az egészséges táplálkozásról. Válaszadóink továbbá igyekeznek hetente több alkalommal étrendjükbe iktatni fehér húsokat, alacsony zsírtartalmú tejtermékeket és rostban gazdag ételeket. Bár halételeinkre büszke nemzet vagyunk, érdekes módon a halfogyasztás alacsony népszerűségnek örvend válaszadóink között. Az emberek 40%-a havonta vagy ritkábban fogyaszt halféléket.

Az egészséges élelmiszerek alapvető tulajdonságainak tekintetében sokféle megítélés létezik. Kutatásunkból látszik, hogy válaszadóink több mint fele (63%) fontos kritériumnak tartja, hogy az elfogyasztott élelmiszerek ne tartalmazzanak mesterséges adalékanyagokat. 54%-uk számára lényeges a magas rosttartalom, illetve minden második ember figyeli a „hozzáadott cukrot nem tartalmaz” címkét a csomagolásokon.

Mentesen is egészségesen

Napjainkban egyre gyakoribbak a táplálkozási korlátozással járó fogyasztási mintázatok. Kutatásunk válaszadói közül 10-ből 4 fő érintett az említett kérdéskörben. Fontos azonban különbséget tennünk a kényszerű, azaz valamilyen egészségügyi problémához kötődő táplálkozási norma és a meggyőződés alapú norma közt. Laktózérzékenységről 11%, gluténérzékenységről 4% számolt be, míg az inzulinrezisztencia/cukorbetegség a válaszadók 12%-át érinti. Magasabb arányról (27%) számolhatunk be azok körében, akik egyéb egészségügyi okok miatt (pl. magas koleszterinszint, túl magas testsúly) kényszerülnek megválogatni, mi kerül a tányérjukra. A vegetáriánusok, vegánok aránya csupán 2-2%.

Érdekes módon jelen kutatás eredményei alapján azt tapasztaltuk, hogy a táplálkozási korlátokkal élők fogyasztási szokásaikban nem mutattak szignifikáns eltérést az általános étkezési normát követőkhöz képest. Hasonló fogyasztási gyakoriságokat mértünk a gyümölcsök, zöldségek, rostban gazdag élelmiszerek, alacsony zsírtartalmú ételek, fehér húsok, magvak, de még a halfélék esetében is.

A COVID hatása

Várakozásainkkal ellentétben a koronavírus-járvány kevéssé gyakorolt hatást válaszadóink egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos szokásaira. Szignifikáns növekedést tapasztaltunk azonban a vitaminfogyasztás gyakoriságát és mennyiségét tekintve. A mért tendenciákból úgy tűnik, az emberek többnyire megelégszenek a „kapszula formájú” vitaminbevitellel, emellett a természetes vitaminforrások fogyasztása változatlan szinten marad.

Kutatásunk résztvevőinek csaknem 100%-a tapasztalta az elmúlt hónapokban jellemző markáns áremelkedési tendenciákat, melyek átrajzolták a fogyasztók kosarainak tartalmát is. Az élelmiszerek drágulása a vásárlók 71%-ának negatívan befolyásolta az egészséges táplálkozásra tett törekvéseit. Jellemzőbbé vált az egészséges, speciális élelmiszerek terén az akciófigyelés, az árengedményekhez kötődő vásárlás, illetve az egyes élelmiszerekről történő lemondás. Válaszadóink 48%-a vallotta, hogy kizárólag akkor vásárol meg bizonyos élelmiszereket, ha azok kedvezményes áron érhetők el. A helyzetet tovább árnyalja, hogy a speciális étrendet követők között is minden ötödik vásárló esetében előfordult, hogy le kellett mondania a kifejezetten ezen csoport számára fejlesztett élelmiszerek megvásárlásáról.

Összességében elmondható, hogy az egészségtudatos táplálkozás fontossága és az ehhez kapcsolódó törekvések „divatszerűvé” válása jelenleg bizonytalan lábakon áll. A jövőre nézve akadályként gördült az így is gyakran felszínesnek bizonyuló egészséges táplálkozás elé az élelmiszerárak folyamatos növekedése, még annak ismeretében is, hogy válaszadóink átlagosan 340 forinttal hajlandóak többet fizetni egy átlagos termék egészséges alternatívájáért.

Az áremelkedések hatására az élelmiszerek egyre magasabb részt fognak kitenni a háztartások kiadásaiban. Fontos kérdés, hogy hogyan fog reagálni erre a vásárló? Ez a kialakulóban lévő tendencia vélhetően átrajzolja majd egyes termékcsoportok szerepét, helyét és relevanciáját az üzletek polcain, kérdés, hogy mi fog kikerülni a mindennapi kosarakból. Vajon újradefiniálásra kerül majd a luxuscikk fogalma, és újabb termékek kerülnek majd ebbe a kategóriába? //

 

Bővülő szortimenttel

Kanyó Roland - dm

Kanyó Roland
marketing- és
PR-menedzser
dm

Az elmúlt időszakban konvencionális minőségű, mentes nassolnivalókkal bővítettük a szortimentet. Beszállítóinktól folyamatosan kapunk megkereséseket, de mi is figyeljük a hazai és nemzetközi trendeket – utóbbiakat főként az osztrák és német dm-nél –, az ígéretes újdonságokra keresünk megfelelő beszállítót.

A trend egyértelműen a mentes termékek és funkcionális termékek irányába mozdult el. Mindig is fontos szempont volt számunkra az egészségmegőrzés kérdése, igyekszünk vásárlóink igényeit ezen a területen is kiszolgálni. Azok a vásárlók, akik az egészséges életmód mellett teszik le a voksukat, nagyon tudatosak a termékválasztást illetően. Fontos számukra az összetevők listája, különösen, ha valamilyen egészségügyi probléma miatt térnek át a mentes termékek fogyasztására. Eleinte több terméket is kipróbálnak, mire kialakítják a számukra legmegfelelőbb étrendet.

Egyre kedveltebbek a különböző gabonaitalok, édes és sós snackek, valamint reggelitermékek és a to go kiszerelések, de továbbra sem csökken az érdeklődés a családi kiszerelések iránt. //

 

Trendekre és visszajelzésekre építve

Az ALDI többéves munkájának eredményeképp jelenlegi kínálatának mintegy 6%-át már a mentes termékek teszik ki. Termékfejlesztéseinek irányát a vállalat a trendek és a vásárlói visszajelzések figyelembevételével határozza meg, minden esetben igyekezve olyan innovatív termékekkel fókuszálni a vásárlókra, amelyek – akár unikális jelleggel – csak az ALDI-ban érhetők el.

A speciális termékek iránti kereslet egyértelműen megnőtt, az egészégtudatos életmódot támogató és a mentes áruk népszerűsége minden kategóriában tetten érhető. „Natur Aktiv”, a „Just Veg!“ és az „Enjoy Free!” állandó szortimentben található saját márkás termékeinkkel, időszakos kínálatunkkal, frissen sült és csomagolt mentes pékáruinkkal, illetve akciós ajánlatainkkal igyekszünk a vásárlók igényeit magas színvonalon kiszolgálni. A kommunikációban is kiemelt figyelmet kapnak az egészségtudatos termékek: az ALDI számos csatornán tájékoztatja vásárlóit kínálatáról. A folyamatos termékinnováció és a széles körű kommunikáció sikerességét az értékesítési adatok is visszaigazolják. //

 

Felméréseken alapuló döntések

Kámán Tamás, Tesco

Kámán Tamás
beszerzési igazgató
Tesco Magyarország

Napjainkban egyre többen keresik az egészségtudatos, illetve fenntartható táplálkozásba beilleszthető élelmiszereket. Egy közelmúltbeli felmérésünk szerint a válaszadók 53%-a egészségügyi megfontolásból, illetve betegségmegelőzési célzattal, 33%-uk egészségfókuszú életmódja miatt választja ezeket, míg 32%-uk súlyt szeretne leadni a segítségükkel. Ezért nemrég megújítottuk az ilyen igényeket kiszolgáló választékunkat, mintegy 200 új terméket kínálva vásárlóinknak.

A bio, fehérjedús, vegetáriánus és vegán, mentes, valamint szénhidrát-, só- és zsírcsökkentett termékeink közül válogatva a vásárlók minden étkezési igényhez egy helyen szerezhetik be a hozzávalókat. Az összesen több mint 1000 árucikket tartalmazó, dinamikusan fejlődő kínálatban éppúgy helyet biztosítunk a kis magyar, innovatív szállítók termékeinek, mint a nagyobb gyártók újdonságainak, miközben saját márkás termékeink körét is bővítjük. //

 

 

Tudatos és árérzékeny vásárlók

Maczelka Márk - SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

A SPAR-ban az egészségtudatos életmódhoz köthető termékek választéka folyamatosan felülvizsgálatra kerül, és a trendeket és igényeket követve bővül. Beszállítóink ajánlatainak kiértékelésénél mindig figyelembe vesszük a termék funkcionalitását. Igyekszünk minél nagyobb választékot kínálni azon vásárlóink számára, akik valamilyen speciális táplálkozást követnek.

Az egészséges életmódhoz köthető termékek forgalma dinamikusan évről évre növekszik. A vásárlók egyre tudatosabbak a táplálkozás terén is, így egyre fontosabb például, hogy egy terméknek mekkora az ökológiai lábnyoma, valamint származását tekintve magyar-e. Ezzel együtt is elmondható, hogy a magyar vásárlók még mindig árérzékenyek ezen a területen is.

Ami a fogyasztók „kedvenceit” illeti, vannak a választékban magasabb és alacsonyabb forgalmú termékek, ami általában a termék felhasználásától függ. Minél inkább alapvető élelmiszernek számít egy termék, annál nagyobb rá a kereslet. //

 

 

Nagy választékkal a vegánoknak

Tőzsér Judit_Lidl

Tőzsér Judit
vállalati kommunikációs
vezető
Lidl Magyarország

A Lidl Magyarország tapasztalatai alapján évről évre folyamatosan nő az egészséges táplálkozást folytatók száma, és egyre többen keresik az áruházakban a különféle mentes, bio, vegán termékeket. Ezért a vállalat legutóbbi beszállítói programja is ezekre a termékcsoportokra fókuszált a szegmens iránt megnövekedett érdeklődés miatt, hogy tovább bővítse hazai beszállítói körét és az egészségtudatos termékeinek számát.

Egyre népszerűbbek a növényi alapú termékek, ezért a vállalat a klíma- és állatvédelmi szempontokat szem előtt tartó vásárlóit a vegán termékeinek egyre szélesebb választékával segíti, hogy kiegyensúlyozottan és változatosan táplálkozhassanak. A bővülő kínálatban számos növényi alapú termék közül választhatunk, megtalálhatók a rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag krémek, a tejet és tejtermékeket helyettesítő növényi italok és joghurtok, a húsokat kiváltó növényi alternatíva, mint a tofu. A pékáruk, illetve a félkész-, késztermékek között is találunk vegetáriánus és vegán opciókat (pl. vegán pizza). //

 

 

Stratégiai terület

Varga-Futó Ildikó
kommunikációs
és CSR-igazgató
Auchan

Vállalatunknak stratégiai fontosságú az egészségtudatos életmódhoz köthető termékek piaca, ezért folyamatosan követjük a vásárlói igényeket és ennek megfelelően alakítjuk kínálatunkat. Az elmúlt időszakban leginkább a friss termékek választéka bővült. A laktózmentesek mellett egyre népszerűbbek a vegán termékek: húshelyettesítő felvágottak, félkész ételek, szendvicskrémek, sajtok stb.; úgy látjuk, hogy érdemes még bővíteni a növényi italok, tejhelyettesítők kínálatát is. A tartós gluténmentes élelmiszerek tekintetében is szélesebb választékkal várjuk vásárlóinkat.

Manapság egyre több az olyan egészségtudatos vásárló, akinek nincs feltétlen egészségügyi problémája, de egészségének megőrzése érdekében kerüli táplálkozásában a finomított cukrot, búzalisztet, tartósítószereket, adalékanyagokat és ízfokozókat.

Az áruházakon belül külön részeken helyezzük ki az egészségtudatos termékeket, a vásárlókat különböző dekorációs táblákkal, online és offline tematikus megjelenésekkel, dedikált oldalakkal és piktogramokkal segítjük az eligazodásban. //

 

 

A mentes nő, a bio stagnál

Tulkán Tímea, Metro

Tulkán Tímea
kereskedelmi aktivitások
vezetője
METRO

A bio termékkínálatunkban két-három évvel ezelőtt volt egy nagyobb bővítés: akkor ez a piac erősen felívelni látszott, amit stagnálás követett. A mentes termékek piacán viszont markáns változások tapasztalhatók.

Korábban olyanok vették a mentes termékeket, akik rá voltak kényszerülve erre a választásra, ma a trendkövetés is lehet ok. A fogyasztói motivációk között hangsúlyossá vált a fenntarthatóságra való törekvés, ami a húshelyettesítő megoldások nimbuszát is növelte – ezek a termékek érezhetően kitörés előtt állnak. A „mentes” termékek körében történt arányaiban a legtöbb termékfejlesztés az élelmiszerpiacon. Miután húshelyettesítő megoldásainkkal elnyertük a Sirha élelmiszer-innovációs versenyének díját, a horeca szektor számára még vonzóbbá vált METRO Chef húshelyettesítő termékcsaládunk.

Egészségtudatos termékeink kommunikációjában a meg­oldásközpontú üzenetekre fektetünk hangsúlyt – „Egészségtudatos életmód kompromisszumok nélkül” –, és sokkal láthatóbbá tettük a termékeket az áruházakon belül és kommunikációs felületeinken egyaránt. //

Kapcsolódó cikkeink