Szűcs-Villányi Ágnes, Nielsen: Növekszik a piac, bővül a kutatás is

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 01. 31. 13:46

2018-ban jelentősen bővült a hazai élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, és eddig nem érzékeltük jelét, hogy megtorpanna a fejlődés – nyilatkozta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen ügyvezető igazgatója a Trade magazinnak.

Tavaly az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok értékben mért bolti eladása az előző évhez viszonyítva hét százalékkal emelkedett, ami az európai átlaghoz képest is jelentős ütem. Egyik évről a másikra átlag felett két bolttípus forgalma lett nagyobb: a diszkonté 20, drogériáé pedig 10 százalékkal.

 

Vásárlóerő és vásárlási hajlandóság

Szűcs-Villányi
Ágnes
ügyvezető igazgató
Nielsen

Az ügyvezető hozzátette, hogy a Nielsen által mért élelmiszerek forgalma tavaly meghaladta az 1800 milliárd forintot, ami hét százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. Az élelmiszer-kategóriák között kiemelkedően javult a növény­alapú joghurt, gin és cottage cheese. Ezeknél mennyiségi eladás a növekedés motorja.

Háztartási vegyi áruból és kozmetikumból a tavalyi forgalom közel 500 milliárd forint, ami 8 százalék pluszt jelent az előző évhez képest. Legnagyobb mértékben a kozmetikai kendők, elektronikaieszköz-tisztítók és arcmaszkok piaca bővült.

A múlt évi fellendülés fő okát abban látja, hogy a gazdasági helyzet pozitívan alakult, nőtt a lakosság vásárlóereje és a vásárlási hajlandósága is.

Feltárták a Nielsen kutatásai, hogy napjaink magyar fogyasztója kimondottan ártudatos. Ennek egyrészt fő jellemzője, hogy ismeri a termékek árait, másrészt pedig – a magyarokra jellemző árérzékenység mellett – inkább a jó ár-érték viszonyt keresi.

 

 

Ezzel kapcsolatban Szűcs-Villányi Ágnes rámutat egy figyelemre méltó jelenségre:

– A sok pozitív trend közül az egyik, hogy a vásárlási szokások között megjelent az úgynevezett prémiumizáció, vagyis a fogyasztók egy része a rendelkezésére álló több pénzt nem feltétlenül nagyobb mennyiségű árura költi, hanem mind gyakrabban inkább prémium minőségű terméket választ. Ezeknél a vásárlásoknál vezető szempont a kényelem, kényeztetés vagy az egészség megőrzése.

 

Megelőzte a diszkont a hipermarketet

A hazai FMCG-piac további fontos újdonsága, hogy kiteljesedik az online kínálat: Mindegyik napi fogyasztási cikket értékesítő jelentős vállalat működtetni fog online shopokat. Ez nem csupán plusz modern vásárlási lehetőséget jelent, hanem hozzájárul a fogyasztók edukálásához, azaz neveléséhez és alaposabb tájékoztatásához is.

Ezért a Nielsen a hagyományos élelmiszer-kereskedelmi üzletek forgalma mellett mérni fogja az e-kereskedelemét is.

A sokféle trend közül Szűcs-Villányi Ágnes fontosnak tartja a következő fordulatot:

– Két évtized után tavaly történt meg először, hogy a bolttípusok közül nem a hipermarket érte el a legnagyobb piaci részesedést, hanem a diszkont. Ugyanis a Nielsen által mért élelmiszerek értékbeli forgalmából 2017. december–2018. november között a diszkont csatornára 27 százalék jutott, míg a hipermarketre 24 százalék.

 

 

Hozzáteszi:

– Közrejátszik ebben a változásban az is, hogy átalakulnak a vásárlási szokások: Többek közt abban az irányban, hogy valamelyest csökkent a hiperek vonzereje, és a fogyasztók felfedezték a lakóhelyük közelében működő kisebb boltokat, ahol egyszerre ugyan viszonylag kevés árut vásárolnak, de nagyobb gyakorisággal.

Bajai Ernő

Kapcsolódó cikkeink