Szószok és mártások
Van, aki bevallja, van, aki tagadja, de a magyar szakácsok legtöbbje használ valamilyen módon konyhakész szószokat. A piac a hagyományos ízek mellett egyre több különlegességet, sőt egzotikus ízt is kínál.A magyar séfek nyitottak az új trendekre, szívesen kísérleteznek új alapanyagokkal és technológiákkal – indokolja a konyhakész szószok és mártások hazai választékának folyamatos bővülését Bátori Zsuzsanna, az Unilever Magyarország Kft. brand managere. A Foodsolutions üzletág termékprofiljában megtalálhatók a vendéglátás alapvető mártásai, mint például a Knorr Barna mártás, a Demi Glace, Hollandi mártás és Zöldbors-mártás – 800–2000 grammos kiszerelésben. A nemzetközi trendekre nyitott partnerek körében kedveltek a Citromos és Café de Paris fűszeres vajmártások is, valamint a folyékony chiliszószcsalád.
Országok ízei
Ezek a dehidratált, paszta és folyékony formában megvásárolható termékek valójában inkább mártásalapok, azaz általában nem önmagukban kerülnek felhasználásra, hanem segítséget nyújtanak a szakácsnak az egyébként hosszadalmas, nehéz technikák kiküszöbölésére.
Ízesítő alapanyagként és toppingként, kísérőként egyaránt funkcionálnak az úgynevezett kondiment szószok. Ilyenek például az Asix Distribution Kft. által forgalmazott Heinz Fokhagyma és Barbecue szószok, amelyek mellett a cég áprilisban három új ízt is bevezetett: a Hot Chilit, a Schaschlik és a Steaket. Az új ízek bevezetésével egy időben a Heinz a szószok kiszerelését is megváltoztatta 180-ról 250 milliliterre.
A cég Heinz asztali szószokat, valamint Pimentó néven chiliszószt is forgalmaz. Gábor Éva brand manager külön kiemelte, hogy a magyarországi ír pubok, éttermek, valamint a magasabb kategóriájú szállodák rendszeresen vásárolják az angol reggeli alapjának tekinthető Heinz Baked Beans (Paradicsomos bab) terméket.
„Nemzeti specialitásnak” nevezhetjük a kiváló olasz pizzaszószokat is. Vito Catale, a Latinum Zrt. ügyvezető igazgatója szerint termékeiket leginkább azokban az éttermekben és pizzériákban használják, ahol a tulajdonosok az eredeti olasz ízeket próbálják közvetíteni vendégeiknek. A Latinum különféle árkategóriában kínálja szószait, köztük az 5,5 kilogrammos pizzaszószt, valamint hámozott paradicsomot és darabolt paradicsomot 3 kg-os kiszerelésben. A magasabban pozícionált éttermek rendszerint a legjobb minőségű termékeket vásárolják, de az alacsonyabb árú „Latinum” sajátmárkás szószok is igazi olasz ízeket közvetítenek. Vélhetően a cég által importált, a kiskereskedelemben kapható sugókat és pestókat is jól ismerik a magyar szakácsok. A vállalkozás rövid időn belül megkezdi további konyhakész – például halból készülő – mártások árusítását is.
Az ázsiai ízvilágot reprezentálják a Quality Trade Kft. dipként is ajánlott szószai piros chilis-fokhagymás, sárga chilis-gyömbéres, zöld chilis-bazsalikomos ízekben – 150 milliliteres és 1 literes kiszerelésben. Miller János tulajdonos-ügyvezető bízik e termékek sikerében, hiszen az autentikus alapanyagokra a területet jól ismerő magyar szakácsoknak is mindig szüksége lesz, lévén az ázsiai konyha összetett ízeit ők is csak nagyon nehezen tudják reprodukálni.
– A magyar vendégek egyre nyitottabbak az egzotikus ízekre – hangsúlyozta Bátori Zsuzsanna –, ezt támasztja alá a Knorr távol-keleti chiliszósz termékcsaládjának növekedése is. Ám a hagyományos és a világtrendeknek megfelelő új ízek széles választéka csak az első lépés a piac igényeinek kiszolgálásában. A Knorr termékek kifejlesztésekor fontos szempont, hogy lépést tartsanak a technológia fejlődésével is, ezért azok funkcionális előnyeire is hangsúlyt fektetnek. Például a mártások a bain marie-ben hosszan melegen tarthatók anélkül, hogy ízükben, állagukban változnának. Fajtától függően felhasználhatók csőben sütésre is, vagy éppen hideg és meleg alkalmazáshoz is megfelelőek.
Kóstoltatás, tanácsadás, oktatás
Vito Catale is séfjeink fogékonyságával magyarázza a növekvő érdeklődést a valódi olasz ízek iránt. Jó alanynak tartja a magyar kollégákat termékeik használatának megfelelő elsajátítására – szerinte többek között ez teszi lehetővé az áttérést a minőségi paradicsomszószokra. A Latinum partnereinek tájékoztatókat, bemutatókat tart az egyes termékekről és azok felhasználásáról. Sőt, azokban az éttermekben, ahol erre igény mutatkozik, szakembereik közreműködésével helyszíni kóstoltatást is szerveznek.
A Heinz termékeket a HoReCa-ban értékesítő Salty and Sweet Kft. munkatársai hétről hétre látogatják a partnereket, és felhasználási javaslatokkal, receptekkel, egyénre szabott vásárlási akciókkal próbálják segíteni munkájukat. Évente több tucat vidéki árubemutatón is részt vesznek a Heinz termékekkel, hogy a cég szortimentjét, innovativitását szakácsoknak és beszerzőknek bizonyítsák.
A vendég által is érzékelhető, látványos újdonság az Asix és a Heinz közösen tervezett, a partnereknek promóciós ajándékként adott, fából készült éttermi kínálódoboz, amelyben a Heinz termékek ízlésesen jelennek meg az éttermek asztalán.
Az Unilever 2007-ben alakította meg HoReCa-ra szakosodott gasztronómiai tanácsadói csapatát, amelynek segítségével a korábbinál jóval nagyobb lehetőségük nyílt a partnerek szerinti specializációra. A csapatot folyamatosan tréningezik az Unilever Foodsolutions Chefközpontban, ahol egyébként tesztelik az új termékeket is, valamint partnereket látnak vendégül az előre meghirdetett rendezvényeken.
A 40 fős oktatókabinet olyan szakmai programoknak is helyszínt ad, mint például a Knorr mártásokkal készülő, új receptötletetek bemutatása.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
NGM: lakásfelújításra is fordítható a SZÉP kártyára érkező összeg fele 2025-től
A jövő évtől a SZÉP kártyára érkező összeg felét lakásfelújításra,…
Tovább olvasom >Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Kemény leánybúcsúk kelléke – A nap videója
És még a mixer is cifrázza! A videóért katt a…
Tovább olvasom >