Szorgosan kergetik a huncut webáruházakat
De azért eltelik pár hónap, mire közzéteszik a jogerős elmarasztaló határozatokat. Most éppen 568 szerepel a fogyasztóvédelem listáján. A leggyakrabban a szállításban, jótállásban, elállás megadásában hibáznak a webáruházak, szinte mindegyik a fülön csípettek közül. A járványhónapok ellenőrzési tapasztalataira azonban még várni kell.
A járványhónapokban nagyot ugrott a webáruházas vásárlás, márciusban másfélszeresére, áprilisban kétszeresére, májusban ismét másfélszeresére a korábbi évhez képest. Be is számoltak híradások a szigorúbb ellenőrzésekről, amit az is indokol, hogy ebben a körben gyakoribbak a fogyasztóvédelmi szabálytalanságok. A fogyasztóvédelmi hatóság mellett a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálódik. Ezek a vizsgálatok egyébként nem egyszerűek, hiszen egyértelműen be kell bizonyítaniuk a hatóságoknak az elmarasztalás tényt, számos esetben pedig bíróság dönt a fellebbezések nyomán.
Ott még nem tartunk: a megugrások ellenőrzéseinek tanulságai még váratnak magukra, de azért akad így is bőven
A jogerős fogyasztóvédelmi hatósági határozatokat közzé is kell tenni a fogyasztóvédelmi törvény alapján 2017 óta akkor, amikor súlyos jogsértésen kapják a vétkes webáruházat. És a közzététel időszaka két esztendő. Súlyos jogsértés például, ha a szerződéskötést megelőzően nem tájékoztatják a fogyasztót a vásárlás legfontosabb feltételeiről, a vásárló a jogszabályban meghatározott elállási jogával nem tudott élni, vagy tisztességtelen általános szerződési feltételt alkalmazott.
A bírságrend is szigorúbb a szokásosnál, mivel a webes szolgáltatások esetében a fogyasztóvédelemben általános 15 ezer forinttal szemben az ismételt jogsértés esetén a bírság legkisebb összege 200 ezer forint.
Jelenleg 568 súlyos hibát vétő webáruház található a fogyasztóvédelem lajstromában. Ezen belül azonban a legutóbb, július első felében közzétett határozatok már néhány hónapja jogerőre emelkedtek, véletlenszerű lapozgatásunk nyomán úgy tűnik, 2019 végén, 2020 elején fordult a kocka jogerőre. Így a márciusban, áprilisban, vagy éppen májusban elkövetett súlyos vétségekről csak később lesz információ, mivel eltelik néhány hónap a jogerőre emelkedés és a közzététel között.
A vétségek mérlege a következő, azzal, hogy egy-egy webáruház több hibát is elkövethet, így a hibaszámok összege nagyobb a vétkes webáruházak számánál. És bizony olyan is akad, aki ott van a listán, de a hibáját nem javította ki, amire úgy egyébként nyilván felszólítást is kap. D
De hiába, ezek szerint:
hiányos elérhetőség | 470 |
szállítással, jótállással, elállással kapcsolatos hibák | 556 |
„csodát ígérő termékekkel” kapcsolatos megtévesztés | 44 |
bírság kiszabása | 35 |
hiányosságokat pótolta | 426 |
fogyasztovedelem.kormany.hu, 2020. július 15. |
Kapcsolódó cikkeink
Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >Reptéri kitelepüléssel várja az érdeklődőket a Nemzetgazdasági Minisztérium
A légi utasok jogainak védelme, fogyasztói tudatosságuk erősítése érdekében a…
Tovább olvasom >Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >