Szintet lép a brit Sainsbury’s
A kiskereskedő új hároméves stratégiájával a piaci részesedés, a vásárlói hűség növelésére, a retail média használatára, valamint egy egymilliárd font értékű költségcsökkentési programra fókuszál.
Az Egyesült Királyság második legnagyobb kiskereskedője, a Sainsbury’s piaci pozíciójának megerősítésére összpontosít, miközben a német Aldi és Lidl diszkontláncok hónapról hónapra kétszámjegyű árbevételnövekedésről számolnak be. “Next Level Sainsbury’s” mottóval egy nyolc célkitűzést megfogalmazó hároméves stratégia mellett kötelezte el magát a vállalat. Piaci részesedésének növelése érdekében az egyik fő hangsúlyt a Nectar hűségplatform és retailmédia-képességének fejlesztésére helyezi. A Sainsbury’s emellett 1 milliárd brit fonttal kívánja csökkenteni költségeit, hogy pénzügyi forrásokat szabadítson fel többek között technológiai platformjának korszerűsítésére és a folyamatok automatizálására.
A Sainsbury’s hatékonyan egyensúlyozott az Aldi (Süd) és a Lidl gyors terjeszkedésével szemben az Egyesült Királyságban. A kiskereskedő az egyetlen az Egyesült Királyság korábbi „négy nagy” élelmiszerlánca közül, amely képes volt az infláció kezdete óta megőrizni piaci pozícióját. A Kantar World Panel szerint a Sainsbury’s 2022 és 2024 januárja között az egyetlen olyan FMCG-kiskereskedő volt, amely 0,1%-kal – 15,6%-ról 15,7%-ra – növelte piaci részesedését. Az összes többi brit szupermarket szereplő pozíciója romlott. A vásárlóerő csökkenése folytán fogyasztók tömegei pártoltak át a Lidl és az Aldi diszkontokhoz, melyek jelentős mértékben növelték piaci részesedésüket a vizsgált időszakban: az Aldi 1,5 százalékponttal, 7,8%-ról 9,3%-ra, a Lidl pedig 1,3 százalékponttal, 6,2%-ról 7,5%-ra.
Tartja magát a Sainsbury’s a brit Lidllel és az Aldival szemben, 2022. január vs. 2024. január (a piaci részesedést mutató adatok százalékban kifejezve)
forrás: Kantar World Panel (az ábrát készítette Sebastian Rennack)
A vásárlók körében végzett kutatások azt mutatják, hogy az infláció sújtotta brit fogyasztók számára jelenleg az ár a legfontosabb szempont a vásárlás során. A Sainsbury’s polcain feltüntetett árak azonban úgy tűnik, messze nem versenyképesek a diszkontok áraival annak ellenére, hogy a Sainsbury’s több mint 550 termékének árait hangolja össze az Aldi által kínált árakkal. A Sainsbury’s rendre a negyedik vagy ötödik helyen szerepel a hét legnagyobb élelmiszerkereskedelmi szereplő és az Ocado online platform havi árösszehasonlításában, amelyet a brit Which? fogyasztóvédelmi szövetség végez.
Nem feltétlenül a Which? árösszehasonlításainak alapját képező sztenderd polcárak azok, amelyek a szupermarketnek kedvező árimázst biztosítanak, sokkal inkább a Sainsbury’s tavaly áprilisban bevezetett digitális hűségprogramja, a „Nectar” vált versenyelőnnyé a piacon. Ahogy a Tesco Clubcard programjában, úgy a Nectar is exkluzív kedvezményeket biztosít 6000 termékre 16 millió tagja számára.
Az elmúlt két évben a Sainsbury’s több mint 560 millió fontot invesztál az áraiba és az idei évre a kiskereskedő további 220 millió fontot különített el ugyanerre a célra. Az árakba történő beruházás finanszírozása érdekében a kiskereskedő nem létfontosságú eszközöket értékesített. Tavaly áprilisban a vállalat bejelentette, hogy eladja a nem élelmiszeripari egységét, az írországi Argost, és alig néhány hete a banki üzletágát is eladásra kínálta.
A folyamatos árháború finanszírozásának lényeges része lesz a hűségprogramok fejlesztése és a kiskereskedő retailmédia-használatának fokozása. Elemzők évente mintegy 300 millió brit fontra becsülik a Nectar hűségkártya-programban generált vásárlói adatok televízió csatornáknak és fogyasztási cikkek gyártóinak történő értékesítéséből származó potenciális bevételt. A Sainsbury’s ugyanakkor azt tervezi, hogy a következő pénzügyi évben 200 millió fontért saját részvények visszavásárlásával erősíti meg pénzügyi ellenállóképességét.
Kapcsolódó cikkeink
A spanyol fogyasztók szerint javult a saját márkák minősége
Egy friss tanulmány szerint tízből nyolc spanyol fogyasztó úgy látja,…
Tovább olvasom >Csökkenti a borcsomagolás mennyiségét az Aldi az Egyesült Királyságban
Az Aldi brit leányvállalata 2024 végéig megszünteti a saját márkás,…
Tovább olvasom >Magyar termékek ára Dániában: meglepő különbségek a hazai és külföldi árak között
Az élelmiszerárak itthon továbbra is meredeken emelkednek, így egyre nagyobb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >