Magazin: Színes ötletek modern gépekkel
A csomagolóipar fejlődésében a gazdasági környezet csak közvetett szerepű, inkább a megrendelők egyedi igényei, az ő termékfejlesztéseik során keletkezett ötletek és szükségletek viszik előre ezt a piacot. A versenyben az a vállalat kerül nyerő pozícióba, amely az elvárások szerint teljesít, ehhez pedig szükség van folyamatos fejlesztésekre, beruházásokra.
Az áruvédelem és a minőségmegőrzés mellett vásárlásösztönző szerepe is van a csomagolásnak. A környezetvédelmi tényezők szerepe a gyártás és a logisztikai folyamatok során, valamint az újrahasznosítás vonatkozásában is felerősödik.
A vevőkkel együtt gondolkodva
A Dunapack csomagolási megoldásaival maximálisan igazodik vevői elvárásaihoz. Igény szerint teljes körű ingyenes szervizszolgáltatást is végeznek, amely a műszaki szaktanácsadástól a partnerek jelenleg használt csomagolási megoldásának teljes körű átvilágításáig is kiterjedhet. A teljes csomagolási folyamat (tervezés, gyártás, szállítás) átvizsgálásával a lehető legoptimálisabb megoldást keresik meg partnereik számára.
– A gépparkból adódó széles körű gyártási lehetőségek, az erős és koncentrált szakmai háttér lehetővé teszi, hogy termékeinkkel az ipar szinte valamennyi ágazatát kiszolgáljuk – mondja Zsebő Zsuzsanna, a hullámtermékgyártás területén meghatározó szerepű Dunapack Kft. marketingvezetője.
Az STI Petőfi Nyomda Kft. kecskeméti üzeme ofszetnyomta-tással készült, hajtogatott karton, hullámkarton dobozokat, POS-termékeket, illetve ofszet- és flexonyomtatással előállított, tekercses öntapadó címkéket gyárt. A budapesti displaygyártóegység digitális nyomtatással állítja elő termékeit.
Az STI Group világot átszövő tervezői hálózata egyedülálló. Az STI Petőfiben kialakított termékfejlesztési csoport nap mint nap azon dolgozik, hogy kreatív, ám költséghatékony csomagolási és displaymegoldásokat állítson elő megrendelői számára.
– Az innováció a csomagolás terén jelenthet egy érdekes konstrukciót, egy bizonyos festék vagy alapanyag alkalmazását, egy új funkcióval felruházott megoldást, vagy éppen mindezeket együtt. Gépparkunk idén kibővült egy hétszínes és egy hatszínes KBA-típusú nyomdagéppel, az innovatív ötleteket tehát képesek vagyunk korszerű technológiával kivitelezni – jelenti ki Kolozsvári György értékesítési igazgató.
A széles nemzetközi háttérrel rendelkező SCA Packaging is a vevő igényére szabott egyedi csomagolási megoldásokban gondolkodik, nagy hangsúlyt fektetve a legfrissebb trendeknek megfelelő csomagolástervezésre és vevőik helyi kiszolgálására.
– A Budapesten működő Design Centerünk egy olyan kompetenciaközpont, ahol a piacon fellelhető alapanyagok és csomagolások kombinációjával integrált, anyagsemleges megoldásokat javasolunk a piac számára, legtöbbször a vevőinkkel együtt gondolkodva, workshopok során – emeli ki Vaszilkó Judit, az SCA Packaging magyar, román és szlovák üzletmenetért felelős marketing- és értékesítési vezetője.
Az Sz-Variáns Csomagolástechnikai Kft. az ofszetnyom-tatástól a felületnemesítésen át egészen a dobozragasztó gépsorig minden technológiával rendelkezik. Ezenkívül formatervező szakembereik és modellkészítő plotter teszi lehetővé, hogy már a csomagolás fejlesztési fázisában is megrendelőik rendelkezésére álljanak.
– Szinte minden megvalósítható, ám arra nagyon kell figyelni, hogy kisebb mennyiségek gyártásánál más megoldások gazdaságosabbak. A csomagolás gyártásához felhasznált alapanyagok ára nő, ugyanakkor a kész csomagolóanyag ára reálértéken csökken. A következmény, hogy csak a legjobb gyártók maradnak fenn – hangsúlyozza Katona Iván, a vállalat értékesítési vezetője.
Kétpólusú
a csomagolási piac
A piac sajátossága az igen erős verseny. Nehéz hosszú távú beszállítói kapcsolatot felépíteni. Biztonságos szolgáltatás, minőségi termék és kreativitás szükségesek a sikerhez. Egyfelől a költséghatékonyságra törekvés, másrészről a prémium hatás erősítése jellemzi a piaci igények alakulását.
A Dunapack tapasztalata szerint egyértelműen az olcsóbb csomagolóanyagokat és csomagolási megoldásokat keresik a vevők. Az ügyféligények minél szélesebb körű kielégítése érdekében ebben az évben a cég tovább bővítette az alacsony grammsúlyú papírokból készített hullámlemezeinek választékát.
– Meg kell jegyezni azonban, hogy ezek az úgynevezett „könnyű hullám”-ból készült csomagolószerek nem használhatók mindenhol, mert ahol a csomagolóanyag teherviselő képessége fontos, ott ezek a megoldások nem jöhetnek szóba – teszi hozzá Zsebő Zsuzsa.
Az Sz-Variáns az alacsonyabb ár elérését célzó trendek mellett olyan piaci példával is találkozott, amikor a termék magasabbra pozicionálása volt a cél, ahhoz keresett a megrendelő egy új megoldást.
– Érdekes tendencia, hogy egyre többen gondolkodnak el a csomagolás másodlagos felhasználásán. Ha például egy dobozt nem dob el a vevő, nyertünk egy reklámeszközt – fűzi még a témához Katona Iván.
– Sőt, egy prémiumkategóriás termék esetén a fogyasztók elvárják, hogy a csomagolás tükrözze a termék minőségét. Valljuk be, a csomagolásnak presztízse van – szövi tovább a gondolatot Kolozsvári György. A mélyebb ismeretek érdekében felméréseket végeznek, szakembereket kérdeznek meg egyes, a márkagyártókat érintő témakörökben világszerte, és tájékoztatják partnereiket a legfrissebb csomagolási trendekről. Legutóbbi kiadványukban azt boncolgatták, hogyan születnek a döntések a POS-pontokon, a következő számban pedig a csomagolóanyagok marketinghatását mérik.
A válság hatásait, a költséghatékonyabb megoldások keresését észlelik, de ebben a tekintetben, úgy érzik, némi előnyben vannak, hiszen a többi STI gyárral közösen olyan digitális platformon dolgoznak, ahol a konstrukciók és egyéb egyedi megoldások karnyújtásnyira vannak, így könnyen lehet a világ szinte minden részéből ötleteket meríteni.
Az STI Petőfi Nyomda legújabb innovációja egy speciális festékanyag alkalmazása, amely lehetővé teszi két nyomat felvitelét egy ívre egy menetben. A nyomtatás után az ívek tiszta, fehér felületnek tűnnek, ám UV-fény alatt megvilágítva hihetetlenül kontrasztos, az LCD-kijelzőhöz hasonlítható, színes fényképek jelennek meg a néző szeme előtt.
Csomagolás
ipari méretekben
44 országban van jelen a Nefab ipari csomagolóanyagaival. A hullámkartonok gyártása mellett, PE-PU-hab feldolgozása, paletták, visszaforgó csomagolások, korrózióvédelem, összeszerelés, kitting, szita- és flexonyomtatás is található portfóliójában.
Tapasztalatuk szerint ipari csomagolásban nem olyan élesek a trendek, mint a fogyasztói vonalon. Itt 5-10 évig futnak a projektek, és addig nem változtatnak a csomagoláson. Viszont előtérbe kerültek a visszaforgó csomagolási megoldások, főképp költségcsökkentési és környezetvédelmi szempontok alapján.
Piacuk fő sajátossága a projektszemlélet, a komplett megoldásokra és a csomagolástervezésre való igény. Az újítások főként projektváltás idején kerülnek előtérbe, akkor a telephelyükön, partnereik bevonásával fejlesztenek. A válság hatása náluk is érződik, ugyanakkor új piaci lehetőségek is megnyíltak számukra. A környezetvédelem ezen a területen is lényeges szempont.
– Gyakorlatilag hulladékkibo-csátásunkat próbáljuk minimálisra csökkenteni, emellett törekszünk arra, hogy partnereinknél is ezeket a szempontokat figyelembe vegyük – mondja Bátki Tibor, a Nefab Business Development Managere.
Kátai I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >