A Szilícium-völgyi startup számítógépes látórendszerrel könnyíti meg a vásárlást
Az Amazon egyik versenytársa az autonóm (más néven pénztár nélküli vagy pénztárgép nélküli) kiskereskedelemben az AiFi, amely 84 üzletben telepítette számítógépes látórendszerét, többek között az európai Aldiban, a Detroit Lions stadion koncessziós standjainál, Lengyelország 50 legnagyobb kisboltjában és a kaliforniai benzinkutak mini-martjaiban.

Falcão szerint az AiFi által működtetett üzletekben a vásárlások pontossága 98% és 99% között van
Az AiFi az Amazon Go korszakában született, ahol a pénztárgép nélküli vásárlás a divat. Az AiFi pénztár nélküli megoldása egy házaspár terméke, akiknek önéletrajzában a Google-nél és az Apple-nél szerzett magas szintű tapasztalatok szerepelnek, és az AiFi érzékelőkből, kamerákból és mesterséges intelligencia vezérelt szoftverekből álló rendszer, amely mindenféle méretű kiskereskedelmi üzletben használható, a kis bodegáktól a nagy áruházakig. A vállalat jelentős befektetői közé tartozik a Greylock Partners, a Cervin Ventures és a TransLink Capital.
Az AiFi nem az első olyan vállalat, amely autonóm (más néven pénztár nélküli vagy pénztárgép nélküli) kiskereskedelmi megoldásokkal foglalkozik. Kemény a verseny, többek között az Amazon „Just Walk Out” technológiája, és számos más vállalat, amelyek azt remélik, hogy technológiájuk mindenütt jelen lesz a kiskereskedelemben. A Szilícium-völgyi AiFi (ejtsd: „wi-fi”) startup nem kevesebb, mint 86 „számítógépes látással működő” autonóm, érintésmentes üzletet lát el Észak-Amerikában, Ázsiában, Európában és a Közel-Keleten.
Az AiFi technológiai vezetője, João Diogo Falcão elmondta, hogy szerinte az AiFi-t az teszi kiemelkedővé, hogy a kiskereskedők számára egyszerű a technológiai átállás.
A vállalat kamerával működő modellje azt jelenti, hogy az üzletek megtarthatják fizikai berendezéseiket, amikor átállnak az autonóm kasszára.
Falcão szerint az AFi mesterséges intelligenciája a kiskereskedők számára jobb megértést biztosít az emberi viselkedésről a fizikai üzletekben azáltal, hogy a jellemzően az e-kereskedelemhez kapcsolódó adatokat gyűjti. A kiskereskedők nyomon követhetik, hogy a vásárlók mennyi időt töltenek bizonyos folyosókon, milyen termékeket vesznek fel és tesznek vissza, valamint a kosárméret trendjeit. Ez segít nekik a munkaerőhiány enyhítésében is, és lehetővé teszi a 24/7 vásárlást, ami a vállalat állítása szerint a lengyel Zabka kisboltláncnak segített abban, hogy akár 40%-kal növelje az eladásokat.
Autonóm pénztár a gyakorlatban
A Retail Brew meglátogatta a kaliforniai Union Cityben található, AiFi által működtetett Loop Neighborhood Marketet, amely egyben a vállalat Bay Area-i „laboratóriumaként” is szolgál, ahol termékfrissítéseket és ötleteket tesztelnek. Első látásra az üzlet úgy néz ki, mint bármelyik másik kisbolt, csak amikor a vásárló felnéz, láthatja az üzlet autonóm képességeinek bizonyítékát a 109 plafonra szerelt kamera formájában.
Falcão szerint az AiFi kizárólag kamerás modelljének legfőbb megkülönböztető jegye (szemben az érzékelők vagy más technológiák használatával) az, hogy amellett, hogy a kiskereskedők megtarthatják optimalizált beállításaikat, a vásárlók számára az üzleten belüli élmény ismerős lesz. Amikor belépsz az AiFi által működtetett Loop üzletbe, néhány kamera az emberekre, mások pedig a termékekre és a polcokra fókuszálnak. Ahogy a vásárló végigmegy az üzletben, a kamerák „eseményeket” hoznak létre minden egyes polccal való interakcióról. Amikor a vásárló kilép az üzletből, a rendszer lezárja a tranzakciót, és az események feldolgozásával létrehoz egy listát arról, hogy a vásárló mely termékekkel távozott.
„Az első dolog, amit a rendszer tesz, hogy mindent anonimizál, és az ember egy kulcspontos avatárrá válik egy 3D-s térben” – mondta Falcão. „Csak ha a vásárló úgy dönt, hogy megosztja a személyazonosságát (például egy üzlet hűségprogramján keresztül), akkor tudja egy üzlet nyomon követni a vásárlásait és a viselkedését a vásárlási utak során” – mondta.
Falcão szerint az AiFi által működtetett üzletekben a vásárlások pontossága 98% és 99% között van. Az oktatás kulcsfontosságú: 2022-ben az AiFi beszámolója szerint mintegy 2,5 millió termék eladását teszi lehetővé több mint 800 000 vásárló számára. A legnagyobb AiFi által működtetett üzlet 2022 szeptemberétől egy 7000 négyzetméteres Aldi Londonban, mondta Falcão.
Falcão szerint a vásárlók viselkedése, és nem az üzlet mérete vagy az olyan technológiai óriások, mint az Amazon által támasztott verseny jelenti a legnagyobb kihívást az AiFi technológiája számára. Ezért a vállalat egyelőre nem terjeszkedik olyan vertikális üzletágakba, mint a ruházati cikkek – magyarázta. És elismeri, hogy az AiFi növekedése ellenére az autonóm pénztárgép még mindig a jövő zenéje, ahol a kiskereskedők és a vásárlók is menet közben tanulnak.
Kapcsolódó cikkeink

Kassza nélküli Shop&Go ALDI-üzlet nyílt Londonban
Megnyílt az ALDI első kassza nélküli Shop&Go üzlete London Greenwich…
Tovább olvasom >Az AiFi technológiájával automatizált üzletet nyit a Kende Gastro Budapesten
A Lánchíd Klub vendége volt: Kende Gábor, a Kende Gastro…
Tovább olvasom >További innovációs termékek
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >