A Szilícium-völgyi startup számítógépes látórendszerrel könnyíti meg a vásárlást
Az Amazon egyik versenytársa az autonóm (más néven pénztár nélküli vagy pénztárgép nélküli) kiskereskedelemben az AiFi, amely 84 üzletben telepítette számítógépes látórendszerét, többek között az európai Aldiban, a Detroit Lions stadion koncessziós standjainál, Lengyelország 50 legnagyobb kisboltjában és a kaliforniai benzinkutak mini-martjaiban.
Az AiFi az Amazon Go korszakában született, ahol a pénztárgép nélküli vásárlás a divat. Az AiFi pénztár nélküli megoldása egy házaspár terméke, akiknek önéletrajzában a Google-nél és az Apple-nél szerzett magas szintű tapasztalatok szerepelnek, és az AiFi érzékelőkből, kamerákból és mesterséges intelligencia vezérelt szoftverekből álló rendszer, amely mindenféle méretű kiskereskedelmi üzletben használható, a kis bodegáktól a nagy áruházakig. A vállalat jelentős befektetői közé tartozik a Greylock Partners, a Cervin Ventures és a TransLink Capital.
Az AiFi nem az első olyan vállalat, amely autonóm (más néven pénztár nélküli vagy pénztárgép nélküli) kiskereskedelmi megoldásokkal foglalkozik. Kemény a verseny, többek között az Amazon „Just Walk Out” technológiája, és számos más vállalat, amelyek azt remélik, hogy technológiájuk mindenütt jelen lesz a kiskereskedelemben. A Szilícium-völgyi AiFi (ejtsd: „wi-fi”) startup nem kevesebb, mint 86 „számítógépes látással működő” autonóm, érintésmentes üzletet lát el Észak-Amerikában, Ázsiában, Európában és a Közel-Keleten.
Az AiFi technológiai vezetője, João Diogo Falcão elmondta, hogy szerinte az AiFi-t az teszi kiemelkedővé, hogy a kiskereskedők számára egyszerű a technológiai átállás.
A vállalat kamerával működő modellje azt jelenti, hogy az üzletek megtarthatják fizikai berendezéseiket, amikor átállnak az autonóm kasszára.
Falcão szerint az AFi mesterséges intelligenciája a kiskereskedők számára jobb megértést biztosít az emberi viselkedésről a fizikai üzletekben azáltal, hogy a jellemzően az e-kereskedelemhez kapcsolódó adatokat gyűjti. A kiskereskedők nyomon követhetik, hogy a vásárlók mennyi időt töltenek bizonyos folyosókon, milyen termékeket vesznek fel és tesznek vissza, valamint a kosárméret trendjeit. Ez segít nekik a munkaerőhiány enyhítésében is, és lehetővé teszi a 24/7 vásárlást, ami a vállalat állítása szerint a lengyel Zabka kisboltláncnak segített abban, hogy akár 40%-kal növelje az eladásokat.
Autonóm pénztár a gyakorlatban
A Retail Brew meglátogatta a kaliforniai Union Cityben található, AiFi által működtetett Loop Neighborhood Marketet, amely egyben a vállalat Bay Area-i „laboratóriumaként” is szolgál, ahol termékfrissítéseket és ötleteket tesztelnek. Első látásra az üzlet úgy néz ki, mint bármelyik másik kisbolt, csak amikor a vásárló felnéz, láthatja az üzlet autonóm képességeinek bizonyítékát a 109 plafonra szerelt kamera formájában.
Falcão szerint az AiFi kizárólag kamerás modelljének legfőbb megkülönböztető jegye (szemben az érzékelők vagy más technológiák használatával) az, hogy amellett, hogy a kiskereskedők megtarthatják optimalizált beállításaikat, a vásárlók számára az üzleten belüli élmény ismerős lesz. Amikor belépsz az AiFi által működtetett Loop üzletbe, néhány kamera az emberekre, mások pedig a termékekre és a polcokra fókuszálnak. Ahogy a vásárló végigmegy az üzletben, a kamerák „eseményeket” hoznak létre minden egyes polccal való interakcióról. Amikor a vásárló kilép az üzletből, a rendszer lezárja a tranzakciót, és az események feldolgozásával létrehoz egy listát arról, hogy a vásárló mely termékekkel távozott.
„Az első dolog, amit a rendszer tesz, hogy mindent anonimizál, és az ember egy kulcspontos avatárrá válik egy 3D-s térben” – mondta Falcão. „Csak ha a vásárló úgy dönt, hogy megosztja a személyazonosságát (például egy üzlet hűségprogramján keresztül), akkor tudja egy üzlet nyomon követni a vásárlásait és a viselkedését a vásárlási utak során” – mondta.
Falcão szerint az AiFi által működtetett üzletekben a vásárlások pontossága 98% és 99% között van. Az oktatás kulcsfontosságú: 2022-ben az AiFi beszámolója szerint mintegy 2,5 millió termék eladását teszi lehetővé több mint 800 000 vásárló számára. A legnagyobb AiFi által működtetett üzlet 2022 szeptemberétől egy 7000 négyzetméteres Aldi Londonban, mondta Falcão.
Falcão szerint a vásárlók viselkedése, és nem az üzlet mérete vagy az olyan technológiai óriások, mint az Amazon által támasztott verseny jelenti a legnagyobb kihívást az AiFi technológiája számára. Ezért a vállalat egyelőre nem terjeszkedik olyan vertikális üzletágakba, mint a ruházati cikkek – magyarázta. És elismeri, hogy az AiFi növekedése ellenére az autonóm pénztárgép még mindig a jövő zenéje, ahol a kiskereskedők és a vásárlók is menet közben tanulnak.
Kapcsolódó cikkeink
Kassza nélküli Shop&Go ALDI-üzlet nyílt Londonban
Megnyílt az ALDI első kassza nélküli Shop&Go üzlete London Greenwich…
Tovább olvasom >Az AiFi technológiájával automatizált üzletet nyit a Kende Gastro Budapesten
A Lánchíd Klub vendége volt: Kende Gábor, a Kende Gastro…
Tovább olvasom >További innovációs termékek
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >