Szerepváltás
A jeges teát elsősorban a természetes alapanyagok és a friss gyümölcsízek tették népszerűvé Magyarországon. A termék közelmúltbeli sikertörténetét sikeres jövő kísérheti az egészségtudatosságra épülő trendeknek köszönhetően.A jegestea-szegmens bővülését jól illusztrálja, hogy 2000 óta több mint tízszeresére nőtt az egy főre jutó fogyasztás, és 2007-ben már meghaladta az évi 10 litert. Ezzel az adattal az európai fogyasztási listák élén szerepel hazánk – ismertette a legfontosabb statisztikákat Pogány Éda, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs igazgatója.
– Mindemellett a jegestea-kategória még igen kicsi szeletét jelenti az üdítőital-piacnak, viszont nagyon dinamikusan növekszik: a 2007-es évben az eladott mennyiség az előző évhez képest 26 százalékkal nőtt – teszi hozzá Osztie Andrea, a FÁÜ ZRt. – Pepsi Americas Hungary Lipton Ice Tea brand managere. Adatai szerint jelenleg a HoReCa-eladások mintegy 33 százalékát teszik a ki a jeges teák. Jelentőségük az általános piaci trendekkel párhuzamosan a gasztronómiában is várhatóan növekedni fognak, bár talán nem olyan számottevő mértékben, mint a teljes piacon.
A jeges teák népszerűségét Cúl Balázs, a San Benedetto márkát forgalmazó Asix Distribution Kft. ügyvezető igazgatója a tea, mint ősi üdítőital „újrafelfedezésére” vezeti vissza, ami valós alternatíváját adja a szénsavas italoknak és az ásványvizeknek. A jellegzetes ízű zöld teák pedig jól illenek a modern fitnesz és wellness trendekhez is.
Más termékelőnyök fontosak
a HoReCa-ban
Azon túl, hogy jó szomjoltók, a jeges teák alkalmasak kreatív marketingfejlesztésre, állítja Steiner Gábor, a Rauch Hungária Kft. HoReCa-értékesítési igazgatója:
– A gyártók egyre inkább valamilyen egyedi ismérvvel, megkülönböztető előnnyel rendelkező termékkel lépnek piacra, így bárki megtalálhatja a neki legmegfelelőbbet.
Az okos termékfejlesztés Gréczi János, a Gramex 2000 Kft. ügyvezető igazgatója szerint is meghatározza a termék sikerét. A Vitalade és a Sconto italok forgalmazója a jeges tea hódítását azzal a trenddel is összeköti, amely eredményeképpen a szénsavmentes üdítőitalok teret nyertek a szénsavasokkal szemben.
A rendszerint tartósítószer és színezék hozzáadása nélkül készülő termék sikere látványos, ám forgalmának növekedése a vendéglátásban érdekes módon kissé lassúbb, mint az élelmiszer-kiskereskedelemben. Ennek – idővel valószínűleg megszűnő – oka az lehet, hogy a HoReCa-szegmens vevőkörének döntését kevésbé befolyásolják a jeges teák egyébként ismert termékelőnyei. Újabb fogyasztókat az új, speciális igényeket is kielégítő termékek szélesebb körben történő elterjedése és megismerése hozhat majd.
Gréczi János szerint a különböző teafajták piaci tesztelésére kizárólag a nemzetközi márkával rendelkező cégeknek van lehetősége. Ám amint ezekre a termékekre érezhetően megnő a kereslet, abban a pillanatban a többi cég is bátrabban próbálkozik újdonságokkal.
Márkák és ízek
A forgalmazók egyelőre keveset bíznak a véletlenre: a teljes forgalomnak 85-90 százalékát a két jól bevált alapíz adja: a citrom és az őszibarack. A piac szereplőinek legtöbbje zöld teát is kínál. A fennmaradó szegmens képezi a változatos ízek, speciális alapanyagok, funkcionális tartalmak színes és egyre bővülő világát.
Az egészséges életmód térhódításával magyarázza a wellness jeges teák sikerét Csehi Veronika, a Pfanner termékek forgalmazását végző In-Food 2000 Kft. marketingvezetője. A Pfanner frissítő gyógyfűkeverékből főzött sárga, valamint három teafajta keverékéből vörös teát kínál, zöld teájukat lime-mal és kaktuszfügével ízesítik.
A Coca-Cola Magyarország 0,25 literes visszaváltható üveges palackos, aszeptikus eljárással készülő Nesteáját a hagyományos három ízben forgalmazza, más kiszerelésben pedig feketeribizli-ízben is ajánlja a terméket. Érdekes újdonság a természetes feketetea-kivonatból készült, narancs és szegfűszeg aromájával, valamint mézzel fűszerezett Nestea Snowy Orange, ami télen kerül a piacra, egyelőre csak másfél literes PET-palackban.
A jeges teák új generációjának is nevezhető a 2008 márciusában bevezetett, rooibos alapú, relaxáló hatású Nestea Vitao vörös tea, amely teakivonat felhasználásával, valódi gyümölcslé hozzáadásával, tartósítószerek nélkül készül.
A FAÜ Rt. Lipton Ice Tea termékcsaládja a fekete ribizlin kívül gyakorlatilag ugyanezekből az ízekből áll, azzal a különbséggel, hogy a Lipton Ice Tea Red a divatos rooibos mellett az energiaitalok alkotóelemei közül is ismert guaranát is tartalmazza, és ahogy Osztie Andrea fogalmaz, a legtöbb jeges teához képes 17 százalékkal kevesebb benne a cukor.
A termékek csökkentett energiatartalmára nagy hangsúlyt fektet a Rauch is – a magyar piacon kizárólag ez a cég kínál light jeges teákat. A Béres Alexandra Súlykontroll-programba integráltan kaphatók a 0,5 és 1,5 literes, PET-palackos kiszerelésű citromos és őszibarackos Rauch IceT light termékek. A Rauch portfóliójában találunk még epres-kivis és mangós jeges gyümölcsteát is. Ezek a termékek nem tartalmaznak teint (koffeint), így ezeket akár gyermekek is fogyaszthatják.
Igencsak kreatív fejlesztés a wellness italként bevezetett teaalapú Nativa termékcsalád. A Nativa Tea & Water termékek különlegessége nemcsak az, hogy 7 kalóriát tartalmaznak 100 ml-enként, hanem funkcionális üdítőitalok is egyben, vitaminok, gyógynövények és ásványi anyagok találhatók bennük. A 0,75 l-es palackban kapható wellness ital könnyű ásványvíz, tea és frissítõ gyümölcsök érdekes kombinációja.
A San Benedetto, a Sconto és a Vitalade termékek fél és másfél literes, PET-palackos kiszerelésben kaphatók az alapízekben, de mindkét forgalmazó bővíteni kívánja szortimentjét.
Terjednek a kis formapalackok
Az utóbbi 2-3 évben a jeges teák forgalmának egyre jelentősebb része PET-palackos kiszerelésben bonyolódik. Cúl Balázs szerint ennek a palackfajtának a bevezetésekor kalkulált piaci részarány elérésére még várni kell, de a jövő ezeké a termékeké.
A HoReCa-szektor magasabban pozicionált üzleteiben viszont általánosan az egy- és kétutas, 0,2-0,33 literes üvegpalackok elterjedése jellemző. Minden gyártó különös gondot fordít e kiszerelés megjelenésére, az utóbbi években szebbnél szebb üvegpalackok kerültek kifejlesztésre, amelyek megfelelően közvetítik a márkák üzenetét, értékeit.
A jeges teák sikerüket jórészt frissítő, élénkítő hatásuknak köszönhetik. A hazai piacon betöltött jövőbeli szerepüket, elfogadottságukat, fejlődési irányukat a nálunk is mindinkább előtérbe kerülő egészségtrendek befolyásolják. A nagy gyártók már ennek a gondolatnak a jegyében alakítják portfóliójukat.
– Jól látszik az egészségmegőrzés szerepének felértékelődése, új termékeinkkel mi is ezt az igényt szeretnénk kielégíteni – fogalmaz Pogány Éda.
– A fejlettebb piacok trendjei már itthon is éreztetik hatásukat, az egészségtudatos életmódról általánosan és részleteiben is egyre többet tudnak a fogyasztók, és egyre inkább beépítik mindennapjaikba az ismereteket. Az ásványvizek, gyümölcslevek és jeges teák térhódítása is e trendeknek köszönhető – véli Osztie Andrea.
Egészségére!
A jeges teák piacán már szinte alapvető feltétel a tartósítószer- és színezékmentesség, és egyre több fogyasztó ismeri a teák egyéb, egészségre gyakorolt jótékony hatását. Ahogy ezt a forgalmazók tudatosan kommunikálják is, a tea olyan antioxidánsokat tartalmaz, amelyek sokféle betegséget segíthetnek megelőzni.
A közeli jövő üdítőitalaival szemben jelentősen megnőttek a tudatos, tájékozott fogyasztók elvárásai: már nem elég, hogy egy üdítő jó ízű – egészségesnek is kell lennie egy olyan fogyasztó számára, aki odafigyel a megfelelő folyadékmennyiség bevitelére, számolja a kalóriákat és nyitott a különböző termékelőnyökre, amelyek valami pluszt nyújtanak neki.
Az egészséges életmódra törekvéssel bővültek a jeges tea eddigi klasszikus funkciói, és a különböző ásványi anyagok, illetve a teában található egyéb egészségmegőrző összetevők révén a gyártók egy-egy szűkebb szegmenst próbálnak megcélozni – teszi konkrétabbá a termékfejlesztések motivációját, a jeges teák funkcionális termékké válásának okait Steiner Gábor. A Rauch saját innovációját alapvetően az aktuális trendek, a fogyasztói igények határozzák meg, de ezeket egyébként is minden termékcsaládjuk esetében igyekeznek szem előtt tartani.
Saját utat jár a fejlesztésben a Pfanner: itthon egyelőre egyedülállóan – barackízzel – bioterméket kínálnak, és ugyancsak teljesen új megközelítés az idén bevezetett Pfanner Energy jeges tea is, amely az energiaital és a jeges tea előnyeit ötvözi. Ugyancsak jól kommunikálható értéktöbblet a termékek előállítási módszere: teáikat – akárcsak a Rauch – gyógynövényekből, tealevelekből közvetlenül főzve készítik.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
NGM: lakásfelújításra is fordítható a SZÉP kártyára érkező összeg fele 2025-től
A jövő évtől a SZÉP kártyára érkező összeg felét lakásfelújításra,…
Tovább olvasom >Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Kemény leánybúcsúk kelléke – A nap videója
És még a mixer is cifrázza! A videóért katt a…
Tovább olvasom >