A nagymamákon kívül immár a fiatalabb korosztályok között is trendi lett saját készítésű sütikkel várni a vendégeket az ünnepek alatt. A média, a net receptek, ötletek szempontjából is ablakot nyitott a nagyvilágra, ami jótékonyan hat az édesfűszerek, aromák iránti keresletre. A legígéretesebb innovációs irány a speciális igények kiszolgálása, legyen szó ételallergiáról, vagy akár „csak” a reformkonyha kívánalmairól.
Az év végi ünnepek elengedhetetlen kellékei a vendégváró sütemények.
Csicselyné Biró Henrietta
key account manager
Thymos Hungária
– Ilyenkor a televíziós főzőműsorok, újságok és az internetes felületek is csak úgy ontják a tradicionális és az újabbnál újabb, trendi recepteket, melyek látványosan befolyásolják az édesfűszerek és a sütési alapanyagok keresletét a piacon – mondja Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. key account managere.
– Az ünnepi időszakban olyan hagyományos édesfűszerek forgalma, mint a fahéj vagy a szegfűszeg, hagyományosan megemelkedik, a csillagánizs esetében pedig akár az éves forgalom 30–50%-a is a decemberi időszakban realizálódik – ad becslést Galácz Márta, a Kotányi Hungária ügyvezető igazgatója. – De említhetjük a Kotányi édesmalmokat is: fahéjas, csokoládés, karamellás-vaníliás fűszermalmaink forgalma úgyszintén jelentősen magasabb ekkor, mint az év más időszakában.
Az ünnepi időszakban az eladási csatornák közül előtérbe kerülnek azok, amelyek a nagybevásárlások helyszínei.
– A fogyasztók vásárlása ilyenkor jobban hasonlít az impulzusvásárlásokhoz, amelyeknél a különböző akciók nagyon erőteljesen befolyásolják a döntéseket – főként, ha a hagyományostól eltérő kihelyezésekkel kombináltak – mondja Galácz Márta.
Reformhangulat a sütőkben is
A sütemények között is állandó jelző lett a „reform”, vagyis az egészségtudatos táplálkozáshoz való illeszthetőség. Emellett folyamatosan nő az olyan fogyasztók száma is, akik valamilyen összetevőre, hozzávalóra allergiás tüneteket produkálnak.
– A piac ezért igényli a natúr, valamitől mentes termékeket. A kereskedők is egyre szélesebb választékot várnak már el a gyártóktól, hiszen így egy új, „valamire allergiás˝ vevőkört tudnak megfogni – említi meg a termékfejlesztések egyik fő mozgatórugóját Csicselyné Biró Henrietta. – Az ilyen termékek egyre több helyet kapnak a polcokon.
A Thymos Hungária palettájának is egyre nagyobb része a „mentes”, vagy teljesen tiszta, natúr termék és édesfűszer-féleség. Ezek a termékek olyan csomagolóüzemben készülnek, ahol a csomagolóanyagokat elkülönítve tárolják, az üzemben nem csomagolnak mást, csak ezeket a termékeket külön-külön, így nem szennyeződhetnek allergizáló anyagokkal.
A szezonális termékek, így az édesfűszerek is különösen érzékenyek a promóciókra.
– A vásárlók sokkal jobban kedvelik és keresik a limitált kiadású, nagyobb kiszereléseket, vagy az összecsomagolt multipack termékeket – állapítja meg Csicselyné Biró Henrietta. – A különlegességeket, extra minőségi termékeket legtöbbször szakboltokban vagy prémium kategóriás üzletekben vásárolják, ahol elkülönítve találhatóak meg ezek a termékek.
Ízek, színek, élmények
A Kotányinál 2017-ben jelentős fejlesztéseket hajtottak végre ebben a termékszegmensben: 6 új cikkelemmel készülnek az ünnepi időszakra.
Galácz Márta
ügyvezető igazgató
Kotányi Hungária
– Kiemelném 100%-ban növényi eredetű zselésítőnket, az Agartine-t. Nagy várakozással tekintünk ezenkívül a természetes összetevőkből készült, a nemzetközi horecapiacon már népszerű Zitronett és Orangina termékeinkre, amelyeket narancs- és citromhéj helyett használhatnak hamarosan a hazai vásárlóink is – beszél az újdonságokról a cég ügyvezető igazgatója. – Mindezek mellett narancsos és citromos cukor, valamint csillagánizs kerül még KOTÁNYI márka égisze alatt a hazai üzletek polcaira.
Az édesfűszerek szegmensén belül a KOTÁNYI márkára koncentrálnak. Idén október 20. és december 21. között országos, valamint láncspecifikus nyereményjátékkal támogatják a márkát, amely kommunikációját out-door, online, print, social, valamint trade marketing eszközök
segítik.
– A promócióval az értékesítés támogatása mellett kommunikációs célunk a tavaly óta használt Ízek, színek, élmények szlogenünk ismertségének növelése, ezért promóciónk az Ízek, színek, Provence elnevezést kapta – árulja el Galácz Márta. – A fődíj, egy provence-i út mellett napi és heti nyereményeink közül a játékosok választhatnak, hogy Íz, Szín vagy Élmény kategóriájú ajándékot szeretnének nyerni.
Kipróbálásra csábítanak
A Thymos termékfejlesztéseinél fontos szempont, hogy melyik irányba változnak a piaci igények, milyen divathullám erősödik, vagy indul, és ehhez a minőségi alapanyagokat honnan tudják beszerezni – a világpiac által diktált, de legjobb áron, akár előre lekötött ültetvényeken keresztül. Továbbá az sem mindegy, milyen új, eddig nem gyártott termékre nyernek el tendert, ami a saját portfóliójukba is beleillik, így bővítve a választékukat.
– Az év végi szezon egy új időszámítás kezdete lesz a Thymos Hungária Kft. életében, mivel teljes arculatváltás előtt állunk – árulja el Csicselyné Biró Henrietta. – Lendületes, izgalmas, „ki akarom próbálni˝ érzést keltenek majd termékeink csomagolásai. Bővül a választékunk is, a piaci igényekhez igazodva.
A Thymos Prémium termékek igen magas minőségű alapanyagokból készülnek, melyekhez a vásárló elérhető árkategóriában juthat hozzá. A cég elsőáras termékcsaládja a Marco Polo nevet viseli.
A szezonra minden eladási csatornában terveznek promóciókat, árakciókat, helyi kóstoltatókkal egybekötött grátisz
akciókat.
– Ezeket az aktivitásokat mindenképpen kommunikáljuk a partnereink akciós újságjaiban, szórólapjaiban, internetes hirdetéseiben. Előszeretettel veszünk részt nagykereskedelmi partnereink forgalomgeneráló akcióiban, árubemutatókon, ankétokon, hiszen ezzel is hozzájárulunk ahhoz, hogy egyre több helyen elérhetőek legyenek a Thymos termékek – mondja a Thymos Hungária Kft. key account
managere.
Szörptől a horgászcsaliig
Az aromákra szintén igaz, hogy eladásuk az ünnepek közeledtével fut fel.
– A szezonalitást jól mutatja, hogy az éves értékesített mennyiség 40%-át a karácsonyi szezonban realizáljuk – mondja Petkó Regina, a Szilas Aroma Kft. ügyvezető igazgatója. – Az idei évben értesítésünk kis mértében növekedett, ami annak a trendnek köszönhető, hogy egyre nagyobb divat a saját készítésű édesség.
szponzorált illusztráció
A cég által forgalmazott MaxAroma termékek a hazai piac minden csatornájában jelen vannak. Alaptermékeik, a Jamaikai Rum, a Kingston Rum, a Vanília és a Mandula minden boltban megtalálhatók, de az egyéb ízek választéka – a bolttípusok, a vonzáskörzet, a helyi receptek eltérései miatt – üzletenként különbözik egymástól. Az aromák nem árérzékenyek, mutat rá Petkó Regina, hiszen, ha kiszámoljuk egy otthon elkészült sütemény költségeit, abból az aroma csak elenyésző arányt jelent.
Petkó Regina
ügyvezető igazgató
Szilas Aroma
– Jelenleg a legszélesebb választékkal mi dolgozunk a piacon. Ha felmerül egy új termék iránti igény, akkor közös munkával kifejlesztjük – mondja az ügyvezető igazgató. – Az idei évben két olyan újdonsággal bővül a választékunk, amelyek kimondottan a téli sütemények kedvenc alkotóelemei lehetnek.
A cég a hagyományos kiskereskedelmi disztribúció mellett évek óta sikeres webáruházat is üzemeltet, forgalmának nem elhanyagolható részét ezen keresztül bonyolítja. Terveik között szerepel egy Facebook-oldal létrehozása, ahol vásárlóiknak megmutathatják: termékeik felhasználása sokkal szélesebb körű annál, mint ami a köztudatban van. Például kiválóan alkalmasak limonádé és szörp készítéséhez, amit a cég ételfestékeivel még látványosabbá lehet tenni. Felhasználhatók továbbá lekvárok készítéséhez, horgászoknak csali ízesítéséhez, sós ételek különlegessé tételéhez.
– Ez az egyik legszebb része a munkámnak, órákon keresztül tudnék beszélni erről – vallja meg Petkó Regina. – Szeretek vásárlóinkkal beszélgetni, ők sokszor meglepő receptekkel állnak elő, amelyeket aztán a saját konyhámban ki is szoktam próbálni.
Az aromák között is van új a nap alatt. Jó példa erre a Thymos termékpalettája. A Thymos aromák legfontosabb jellemzője ugyanis, amiben különböznek a legtöbb, piacon található terméktől, hogy nem vízbázisúak, hanem alkohol alapúak.
– Ezáltal töményebb, intenzívebb és többszöri felhasználásra elegendő ugyanaz a mennyiség, mint egy vízbázisú termék – ecseteli ennek előnyét Csicselyné Biró Henrietta. – Ez már a csomagolásán is látszik, hiszen visszazárható kupakkal ellátott üvegben van.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A brit Tesco szerint minden eddiginél több alkoholmentes ital fogyhat idén karácsonykor
A brit Tesco idén karácsonykor minden eddiginél nagyobb keresletre számít…
Tovább olvasom >Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >