Sütés – takarékon?

Szerző: Szalai László Dátum: 2022. 09. 29. 10:59

A szokottnál is nehezebb nyár végi lapzártánkkor előrejelezni az év végi ünnepekhez kapcsolódó vásárlások trendjeit. Ami biztos: a sütés-főzés el nem marad, de hogy ehhez miből mennyit, hol és mennyiért szereznek be sütési kellékekből a háztartások, annak felelősségteljes megjóslásához három Nostradamusnak kellene lennünk. Mindenesetre a megkérdezett cégek erős szezonra, de takarékosabb fogyasztókra számítanak.

A viharos külpolitikai események és a legfrissebb belföldi kormányzati intézkedések egyre nagyobb aggodalommal töltik el a fogyasztót, így az év végi ünnepi szezon még kiszámíthatatlanabb lett. Az biztos, hogy a háztartások átértékelik preferenciáikat, megszokásaikat, változtatnak vásárlási szokásaikon, de hogy ez hogyan csapódik le például az ünnepi asztaloknál, az még most megjósolhatatlan.

Szűts Ágnes, Kotányi

Szűts Ágnes
marketing manager
Kotányi Hungária

– Gyártóként az a feladatunk, hogy minden igényt lehetőség szerint ki tudjunk szolgálni, és a válaszokat lehetőség szerint a saját portfóliónk diverzifikálása által igyekezzünk megtalálni – mondja Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere. – A Kotányi által kínált fűszertermékek az alapvető élelmiszerek körébe tartoznak, így a fogyasztók várhatóan nem vesznek jelentősen kevesebbet ebből a kategóriából. Arra viszont fel kell készülni, hogy a márkás termékek előnyeit megfelelően kommunikáljuk, és hogy a fogyasztók nagy valószínűség szerint mindenből keresik majd az olcsóbb alternatívákat is.

Lefelé váltásra számítanak a cégek

A Kotányi tapasztalatai szerint míg a COVID-időszak nagy nyertesei a diszkontok és az általuk kínált saját márkás termékek voltak, azóta a hazai fogyasztók visszatértek a korábbi, napi és spontánabb (nem előre tervezett) vásárlási rutinjukhoz. Ezzel együtt a saját márkás termékek iránti kereslet is mérséklődött, mert a fogyasztók érzékelik a különbséget a márkás termékekhez képest.

– Különösen a fűszerkeverékekre igaz, hogy a vásárlók szívesebben nyúlnak a márkás, megbízható gyártótól származó termékekhez – jegyzi meg Szűts Ágnes. – Az alapanyagok árának emelkedésével egyre fontosabb, hogy ne kockáztassuk a végeredményt egy ismeretlen mix használatával. Mindazonáltal számolunk azzal, hogy lehet lemorzsolódás az alapfűszerek forgalmában. Mivel a Kotányi portfóliója több márkát is felölel, tudunk reális alternatívát biztosítani a lefelé váltó fogyasztók számára is.

A sütési adalékok szegmensének meghatározó szereplője a Dr. Oetker, amely bízik abban, hogy az áremelések ellenére a vásárlóik megtartják az olyan klasszikus hagyományokat, mint a mézeskalács- vagy bejglisütés, és így a sütési adalékok, dekortermékek értékesítése nem esik vissza.

Antal-Kutassy Csilla, Dr. Oetker

Antal-Kutassy Csilla
senior termékmenedzser
Dr. Oetker

– Az elmúlt években a pandémia hatására jelentősen megnőtt a sütési adalékok iránti kereslet, többen kezdtek el otthon sütni, például a Dr. Oetker Instant élesztő értékesítése továbbra is magasabb, mint a járványt megelőző időszakban – tájékoztat Antal-Kutassy Csilla, a Dr. Oetker Kft. senior termékmenedzsere. – Klasszikus alaptermékeink mellett olyan prémium termékeink is népszerűbbé váltak, mint a folyékony Finesse Bourbon Vanília Aroma vagy Finesse Reszelt Citromhéj. Ugyanakkor számolunk azzal, hogy a gazdasági változások, áremelkedés miatt várható egy kis visszaesés. De bízunk abban, hogy ha a prémium termékek iránt ideiglenesen csökken is a kereslet, a sütési kedv általánosságban nem fog visszaesni.

Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója úgy tapasztalta a tavaly év végi sütési-főzési szezonban, hogy nem hagyott alább a saját magunk által elkészített ételek iránti kedv.

Csicselyné Biró Henriett-Thymos Hungária

Csicselyné Biró
Henrietta
kereskedelmi igazgató
Thymos Hungária

– Jelen helyzetben a jövő kifürkészhetetlennek tűnik. Egyre többen csak az adott hónapra terveznek, az év végéről még nem is gondolkodnak, utazásokról pedig még úgy sem – jegyzi meg Csicselyné Biró Henrietta. – Ennek köszönhetően várható, hogy ismét többen fogják az otthonukban tölteni az ünnepeket, tehát saját maguk készítik el az ünnepi ételeket és desszerteket. A változatosságra és az újdonságokra a hagyományos ízek mellett az igény folyamatosan jelen van és lesz, ez már a felnövekvő generáció mindennapi életének része, de a bevásárlólisták sokkal tudatosabban lesznek összeírva.

 

 

 

Az ünnepekhez kapcsolódó sütési tradíciók erősek, de a gyártói márkáknak bizonyítaniuk kell majd

A füst trendi

A tavalyi szezon slágertermékei a Kotányinál a jól bevált, klasszikus húsételekhez való mixek voltak, mint például a Ropogós sült csirke, illetve édes oldalról a Mézes sütemény és Forralt bor keverékek. Jól szerepeltek a tavaly frissen bevezetett Kotányi Quick & Easy termékcsalád tagjai is, amelyek az ünnepi készülődésben, illetve a rohanós hétköznapokban nyújtanak nagy segítséget.

– Idén tovább bővítettük ezt a termékpalettát, és a saláták, valamint tésztás ételek mellé már húsos egytálételek könnyű és gyors elkészítéséhez is segítséget adunk – informál Szűts Ágnes. – Azonban az idei slágertermékek a gourmet fogyasztók körében a füstölt só és bors termékeink, amelyek segítségével igazán különleges ízélmény érhető el. A füst abszolút trendnek tekinthető, így a jövő évi fejlesztéseink is ebben az irányban indulnak.

Az utolsó negyedévre már nagy számban láthatók lesznek a polcokon az új ruhába öltöztetett Kotányi termékek. Egységes, letisztult kategória-színkódok, jobb olvashatóság, új ikonok segítik majd a tájékozódást. A csomagolás hátoldalán új recepteket és tippeket helyeztek el. Az ízek megőrzését a 4 rétegű csomagolás garantálja.

– Kommunikációnk középpontjában a megújult megjelenés bemutatása lesz, hiszen a mixek esetében jelentősen frissül majd az arculat – jelzi a marketing manager. – A Kotányi termékek felfrissítésének megismertetését mind az offline és az online térben erősíteni fogjuk. A hagyományos médiatípusok közül a tévében, valamint vezető gasztro magazinokban lesz jelen a márka, az online kommunikációban pedig displaykampány és hagyományos hirdetések erősítik majd a márkát.

A hagyományos ízek mellett az igény a változatosságra és az újdonságokra folyamatosan jelen van

Cukor: csak amennyi szükséges

A Dr. Oetkernél a 2021-es év végi szezon egyik sikerterméke a Dr. Oetker Szárított rozskovász volt, amely az otthoni kenyérsütési trendhez kapcsolódott. Másik sikertermékük pedig a cukorcsökkentett Házi Krémes krémpor lett.

– A minőségi összetevők kiválasztása mellett szem előtt tartjuk a tudatos táplálkozást, így figyelünk arra, hogy a szükségesnél több cukrot ne használjunk termékeinkben – hangsúlyozza Antal-Kutassy Csilla. – Vanillincukor-kínálatunkat is ennek megfelelően bővítettük: a Vanillin ZERO egy cukormentes vanillincukor eritrittel. A termék vanillintartalma azonos a hagyományos Dr. Oetker Vanillincukoréval, és hasonlóan széles körű felhasználást tesz lehetővé az egészségtudatos fogyasztóknak, illetve azoknak, akiknek diéta vagy életforma miatt nem megengedett a cukor fogyasztása. Az ünnepi időszakban szintén nagyon keresettek szezonális termékeink (Habcsók alappor, Mézeskalács süteménypor), amelyeket csak ebben az időszakban értékesítünk. 2022-re is sok meglepetéssel készültünk, reméljük, ezek elnyerik a fogyasztóink tetszését!

A cég átgondolt marketingstratégia alapján népszerűsíti termékeit. A sütési adalékok, dekortermékek esetén a Dr. Oetker márka egységesen jelenik meg a kommunikációban, de például a hűtött tejpudingoknál almárkákat emelnek ki, mint a Paula vagy a Love it!

– Fontosnak tartjuk, hogy átfogó, integrált kampányokat valósítsunk meg annak érdekében, hogy a legszélesebb körben érjük el fogyasztóinkat, így a klasszikus marketingeszközök mellett fontos szerepe van a bolti és online kommunikációnak is – emeli ki zárásul a Dr. Oetker Kft. senior termékmenedzsere.

A portfóliók diverzifi kálása lehet az egyik válaszlépés a vásárlási szempontok megváltozására

Különlegességek a szezonra

A Thymos Hungária az előző szezonokban a prémium sütés-főzési alapanyagok iránti kereslet növekedését tapasztalta – ennek köszönhetően a prémium minőségű Thymos Holland kakaóporok eladása tavaly is emelkedni tudott. Sikeres 2021-es szezonjukhoz az is hozzájárult, hogy 3 új ételfestékkel jelentek meg a piacon, amelyek annak köszönhetően lettek keresettek, hogy nem a megszokott színek: fekete, lila és barna.

– A Thymos ételfestékek és aromák alkoholalapúak, ezért igen intenzívek és kevés kell belőlük, többszöri felhasználásra elegendő egy üveg (20 ml), amely éppen ezért visszazárható kupakkal van ellátva – hívja fel a figyelmet Csicselyné Biró Henrietta. – Az új színek iránt a kereslet kiemelkedő volt már Halloween idején is, lehetett a házilag készített finomság édes, vagy akár sós is. Az aromáknál a rumaromát követi a vanília, mandula, puncs és a citrom, dió, de több egyedi íz is megtalálható még, mint például a málna, eper, kókusz, ananász, meggylikőr.

Az év végi sütés-főzéshez kapcsolódóan több termékük forgalma is jelentősen megemelkedik. Ilyen például a téli fűszerek közül a csillagánizs, a gyömbér, a szegfűszeg, a szerecsendió, a fahéj és a kardamom, valamint az olyan szezonális fűszerkeverékek, mint a Thymos Mézessütemény, valamint a Forralt bor és a Puncs.

– Az idei évtől a fogyasztói igényeket figyelembevéve megtalálható a termékválasztékunkban a 100%-ban magyar fűszerpaprika is 100 g és 50 g kiszerelésben, a csomagolás állótasakos és a 100 g kiszerelés visszazárható is – mondja a kereskedelmi igazgató. – A tölgyfán füstölt fűszerpaprikánkat egyaránt használják grillszezonban és a téli ünnepi szezonban is.

Emellett, követve a piac igényeit a különlegességek iránt, a Thymos Hungária az idei téli szezonra több egyedi termékkel is készül. Ezek között szerepel a tölgyfán füstölt chili, az egész zöldbors és az őrölt vanília. A kurkumával, illetve kurkuma-chilivel dúsított Arany fűszerkeverékek kiválóan használhatók húsok, tészták, rizsköret, zöldségek és levesek ízesítéséhez. Az Arany ital/kurkuma gyömbérrel és fahéjjal fűszerkeverék pedig hideg és meleg tejjel is használható.

– Az elkövetkezendő időszakban az új termékek bevezetése lesz az elsődleges cél, amire a digitális tér adta sokféle promóciós és információs lehetőség mellett használni fogjuk partnerek különböző újságos hirdetéseit is – fűzi hozzá Csicselyné Biró Henrietta. //

Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 34-38. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink