Magazin: Fenntarthatóság egy generáció alatt
A Mars magyarországi fennállásának 25. évfordulója alkalmából hivatalosan is bemutatta a „Fenntarthatóság egy generáció alatt” elnevezésű tervét, mellyel jelképesen útnak indította a következő negyed évszázad sikeres és fejlődő piaci jelenlétét.
A Mars az elkövetkező években csaknem 1 milliárd dollárt fektet az olyan, üzletet és társadalmat fenyegető problémák megoldásába, mint a klímaváltozás, az ellátási láncban tapasztalható szegénység, valamint az erőforráshiány. Az évforduló alkalmából szakértők, valamint Pamela Mars-Wright, a Mars család negyedik generációs tagjának, illetve Sófalvi Attila, a Mars Magyarország piaci igazgatójának közreműködésével vitatták meg a fenntarthatósággal és generációs változásokkal kapcsolatos nézeteket Budapesten, a Nemzeti Múzeum dísztermében.
Az eseményen Pamela Mars-Wright a Trade magazinnak elmondta:
– A Mars Öt Alapelve – Minőség, Felelősség, Kölcsönösség, Hatékonyság és Szabadság – kultúránk, valamint üzletvitelünk alapját képezi. Földrajzi határoktól, nyelvektől, kultúráktól és generációktól függetlenül egyesítenek minket. A Mars szerves részét képező Öt Alapelvünk irányt mutat munkatársainknak a kezdetek óta – globálisan és lokálisan egyaránt. A világot járva, amikor megkérdezik tőlem a munkatársak, hogyan látom a Mars jövőjét, meg szoktam fordítani a kérdést: ők hogyan látják saját regionális jövőjüket. Ez esetben a magyar egységeink miként képzelik el az ország és benne a Mars következő 10-20, akár 50 évét. Partnereink felelőssége, hogy a Mars szemléletét megvalósítsák a helyi lehetőségeknek megfelelően. A gyerekeink joggal várják el, hogy jobb világot teremtsünk a számunkra, mint amilyet mi kaptunk. És egy olyan családi vállalkozás esetén, mint a miénk, megvan az a fajta szabadság, mely lehetőséget ad az egészen hosszú távú tervek kialakítására. A „Fenntarthatóság egy generáció alatt” terv lehetővé teszi, hogy olyan mértékben és módon növekedjünk, amire büszkék lehetünk.
Ian Knight, a Mars fenntarthatósági szakértője hozzátette:
– Világméretű, súlyos kihívások előtt állunk, elég csak a klímaváltozásra, a Föld édesvízkészletének helyzetére gondolni. Ahhoz, hogy ezeket kezelni tudjuk, hosszú távú, generációkon átívelő döntéseket kell hoznunk. Terveink kidolgozásakor az elsődleges célunk, hogy olyan megoldásokat találjunk ezekre a kihívásokra, amelyek vállalati szinten működnek. Ez üzleti érdekünk és morális felelősségünk egyaránt – együtt dolgozva más cégekkel és országokkal.
Pamela Mars-Wright, a Mars család negyedik generációs tagja; Enczi Judit, a Hill
International vezető tanácsadója; Földes Annamária, az IPSOS ügyfélélményfejlesztésre
szakosodott csoportjának vezetője; Prof. Szöllősi-Nagy András, az
UNESCO Nemzetközi Hidrológiai Programjának elnöke
Negyed évszázados fejlődés
A cég 1992 óta van jelen a magyar piacon, és nemcsak a csokoládé-, a rágógumi- és az édességipar területén működik, hanem egyéb élelmiszeripari kategóriákban is. A Mars hazai kereskedelmi egysége összesen 20 nemzetközi márkát forgalmaz, melyek 2016-ban 19,4 milliárd forintos éves bevételt generáltak.
Sófalvi Attila, a Mars Magyarország piaci igazgatója kérdésünkre elmondta:
– Az idei év rendkívül eseménydús volt: tavasszal ünnepeltük a közép-európai Multisales első születésnapját, mely a cseh, a szlovák, a román, valamint a magyar piacot összefogó, sokszínű klaszter. Az évfordulóval cégünk történetének egyik legjelentősebb, sikeres átalakulását ünnepeltük, amit nem sokkal később egy újabb mérföldkő, a magyarországi fennállásunk 25. évfordulója követett. A jubileum természetesen minden munkatársunk számára igen jelentős mérföldkő: az elmúlt negyed évszázad sikereit összegezve megalapozhattuk az elkövetkező 25 év piaci jelenlétét, „Fenntarthatóság egy generáció alatt” elnevezésű tervünk pedig biztosítja, hogy mindezt az aktuális klíma- és környezetvédelmi irányelvek alapján végezzük, miközben a bolygónk és az emberek számára is változást hozunk. 2018-ban folytatjuk eddigi tevékenységünket, és továbbra is olyan módon szeretnénk növekedni, amire büszkék lehetünk. Ezenkívül jövőre tizedik alkalommal indítjuk útnak a „Segíts a menhelyeknek” kampányunkat. A kezdeményezésnek köszönhetően a Mars eddig több mint 125 tonna Whiskas® és Pedigree® állateledelt adományozott a kiválasztott menhelyek számára. A vállalat az Orbit® Gyermekmosoly kampány során az SOS Gyermekfalvakkal együttműködve több mint 11 millió forintot adományozott a hátrányos helyzetű gyermekek számára. A cég az elkövetkező években szeretné továbbfejleszteni és kiterjeszteni ezeket a tevékenységeket.
Készen a jövőre
Az esemény kerekasztal-beszélgetésén prof. Szöllősi-Nagy András, az UNESCO Nemzetközi Hidrológiai Programjának elnöke kifejtette:
– Az évszázad legnagyobb kihívása a vízhiány lesz: az összes víz 80%-át a mezőgazdaság használja, így egészséges víz nélkül nem létezhet élelmiszer-biztonság, nem számolhatjuk fel a szegénységet vagy az éhezést, sőt, a vízügyi problémák megoldása nélkül az energiabiztonságot sem garantálhatjuk.
Földes Annamária, az IPSOS ügyfélélmény-fejlesztésre szakosodott csoportjának vezetője kiemelte:
– Napjainkban a fogyasztó megkérdőjelezi a status quót, jól informált, és hitelességet keres a termékekben, amelyeket megvásárol. Egyre több fogyasztó fordul közvetlenül a cégekhez a termékek eredetével és az előállítás fenntarthatóságával kapcsolatban.
Enczi Judit, a Hill International Magyarország vezető tanácsadója hozzátette:
– Az, hogy egy vállalat a szociális intézmény szerepét is betöltse, alapvető feladat. A fiatal generáció egyre jobban ösztönzi a munkaadókat arra, hogy a munkahelyek emberibbé váljanak, és az általuk választott cég a társadalmi felelősségvállalás területén is hatékonyan tevékenykedjen.
A Mars szélerőmű farmja Skóciában, Moy városában
A Mars „Fenntarthatóság egy generáció alatt” elnevezésű terve tudományosan alátámasztott, előremutató és ambiciózus törekvéseket tartalmaz azzal a céllal, hogy hatást gyakoroljon a teljes, kiterjesztett ellátási láncra. A terv azokra a területekre fókuszál, melyekben a Mars képes hatást gyakorolni az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaiban megfogalmazott globális problémákra.
A terv három egymáshoz szorosan kapcsolódó törekvést tartalmaz.
1. Egészséges bolygó – a Mars a tudomány által meghatározott mértékben csökkenti a környezetre gyakorolt hatását, így biztosítva bolygónk egészségét. A terv az éghajlatvédelemre, a vízgazdálkodásra és a földhasználatra koncentrál. A vállalat célul tűzte ki, hogy 2050-ig 67%-kal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, ezzel jelentősen kiterjesztve a korábban megfogalmazott célokat.
2. Tápláló boldogság – a Mars a tudomány, az innováció és a marketing segítségével emberek és háziállataik millióinak biztosít egészségesebb és boldogabb életet. A terv folytatja a Mars jelenlegi élelmiszer-biztonsági, termék- és összetevő-fejlesztési, valamint a felelős marketinggel kapcsolatos törekvéseit.
3. Virágzó karrier – a Mars jelentős mértékben javítja az értékláncukban dolgozó csaknem 1 millió ember munkakörülményeit, lehetőséget biztosítva számukra a fejlődésre – összpontosítva a jövedelmek növelésére, az emberi jogok tiszteletére, valamint a nők számára elérhető új lehetőségek biztosítására. Létrehozták a Livelihoods Fund for Family Farming alapot, hogy elősegítsék a fenntarthatóságot, valamint a szegénység csökkentését a kiterjesztett ellátási láncban, illetve a Farmer Income Lab nevű munkacsoportot, amely azoknak a hiányzó adatoknak a pótlásáért felel, melyek feltétlenül szükségesek a kisbirtokos gazdák szegénységének felszámolásához.
Ez utóbbi pont kapcsán Sófalvi Attilát a magyarországi munkakörülményekről kérdeztük, ami azért is aktuális, mert az igazgató fél éve csatlakozott a céghez, így megoszthatta első benyomásait és eddigi mélyebb tapasztalatait is:
– Mivel a Marsnál egy rendkívül támogató csapatba kerültem, már az első hetekben megkezdhettem egy sikeres, növekedést nyújtó időszak megalapozását. Nagy öröm, hogy egy ilyen jelentőségteljes időszakban csatlakozhattam a Mars csapatához, a közösen átélt ünnepélyes pillanatok miatt úgy érzem, mintha már évek óta itt dolgoznék. A Marsot választották idén Európa legjobb munkahelyének. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ezt a díjat nemcsak a szakmai zsűri véleménye alapján vehettük át, az eredményt ugyanis a munkatársak véleménye is befolyásolta. Munkahelyi kultúránk, amely az Öt Alapelven alapul, megkülönbözteti a vállalatot. A Marsnál minden munkatársra kiváltságok és különbségek nélkül tekintünk, és ösztönözzük az egyéni felelősségvállalást, emellett pedig izgalmas karrier- és fejlődési lehetőségeket biztosítunk frissdiplomásoknak ugyanúgy, mint tapasztalt szakértőknek és nagyszerű vezetőknek. Célunk, hogy a Mars olyan munkahely legyen, ahol a munkatársak a vállalattal együtt növekednek és fejlődnek. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
A kártyás fizetés ma már alapelvárás a kereskedőktől
„A kártyaelfogadás ma már olyan, mint egy közműszolgáltatás: alapelvárás. Aki…
Tovább olvasom >Rekordösszegű adomány a P&G paralimpikonokat támogató kampányában
Több mint húszmillió forint gyűlt össze A Mindennapok Bajnokai elnevezésű…
Tovább olvasom >Hordható és okosotthon eszközökkel kér még nagyobb teret a Cellect Hungary
A magyar mobiltechnológia piac egyik meghatározó disztribútora, a Cellect Hungary,…
Tovább olvasom >