Statisztikák tükrében
Helyzetkép a cukrászdákból – Nehéz szemeszter elé nézhetünk címmel tartott előadást a Trade magazin Business Days konferenciáján Selmeczi László, az ipartestület társelnök-ügyvezetője, amelyben többek között ismertette annak a felmérésnek az eredményét, amelyben az MCI tagjait a vállalkozásukban bekövetkezett gazdasági változásokról kérdezték.
A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.
A tavasz végi és a nyár eleji hónapokban az ipartestület vezetése több helyről kapott visszajelzést tagjaitól, hogy azok forgalma az előző év azonos időszakához képest csökkent – ezért döntöttek a szakma gondjainak pontos megítélését segítő felmérés folytatásáról. Ennek során a kollégákat egy kérdőív anonim módon való kitöltésére kérték. A kérdések elsősorban az értékesítés módjára, az árpozicionálásra és a termékválasztékra kérdeztek rá.
A válaszadók nagy többsége (93,2%) klasszikus cukrászda volt, amelyekben lehetőség van helyben fogyasztásra és elviteles értékesítésre egyaránt. 40,7%-uk Budapest és környékéről válaszolt a kérdőív kérdéseire, Nyugat-Magyarországról 16,9%, Kelet-Magyarországról 11,9%, Északkelet-Magyarországról 10,2% válaszolt. Az ország többi régiójából nagyjából azonos arányban vettek részt a felmérésben.
Legnagyobb arányban 6–10 főt foglalkoztatnak (39%), a 11–20 főt foglalkoztatók aránya 27,1%, 25,4% pedig 1–5 fő között foglalkoztat munkavállalókat. A 21–30 fős, illetve 31 főnél több dolgozóval rendelkező vállalkozás mindössze 5,1% és 3,4%-ot képvisel.
A válaszadók 69,5%-a 1, 30,5%-a 2-3 üzlettel rendelkezik.
Süteményt és fagylaltot szinte mindenki (94,9%) értékesít, a desszerteket is kínálók aránya 66,1%, a reggeli-szendvicset és csokoládé termékeket egyaránt 13,6% forgalmaz. Kenyeret, pékárut 10,2% értékesít a válaszadók közül.
A túlnyomó többség, 94,9% tapasztalt árbevétel-változást az előző év azonos időszakához képest, közülük 70,7% negatív, míg 29,3% pozitív mértékben.
A forgalom-visszaesést tapasztalók körében a mínusz 10–20% a legjellemzőbb (46%), 32% mínusz 5–10%-os csökkenést jelölt meg, míg 22% mínusz 20–30%-os visszaesést jelzett.
Az árbevétel-növekedést elkönyvelők körében (ez kevesebb, mint a válaszadók egyharmada) a növekedés plusz 5–10% között mozgott a válaszadók 50%-ánál, 33,3%-uk plusz 10–20% növekedésről számolt be, míg 20–30% közötti emelkedést csak 16,7%-uk jelölt meg.
Az elmúlt évben 89,8%-uk emelt árat, az áremelés mértéke 50%-uknál 10% volt, 27,8%-uknál csupán 5%, míg 22,2%-uk 15%-ot emelt.
A felmérésben természetesen egzakt értékek voltak választhatóak, így a válaszadók vélhetően a saját adataikhoz legközelebb eső értékeket jelölték meg, tehát azok hozzávetőlegesnek, de mindenképpen trendmutatónak tekinthetők.
A testületi tagok azzal egészítették ki a felmérés eredményeit, hogy a vizsgált időszakon kívül a július volt kifejezetten gyenge hónap különösen a fagylaltforgalom esetében. A vendégek fogyasztásának általános csökkenése mellett (kosárérték-csökkenés) általánosan elfogadott az a megállapítás, hogy a júliusi rendkívül meleg időjárás miatt is csökkenhetett a fagylaltforgalom – még a kifejezetten frekventált nyaralóhelyeken is. A jövőben a klíma és az időjárás változása miatt változni fognak a vásárlói szokások, amihez meg kell tanulni alkalmazkodni.
Emellett azoknak, akik forgalomcsökkenést nem realizáltak, mert az áremelés esetleg kompenzálta azt, a költségek jelentős emelkedése miatt profitabilitásuk csökkent.
Megállapítható, hogy a legtöbb cukrászda komoly nehézségek elé nézhet, ha a forgalomcsökkenés és az alapanyag-áremelkedés (például a csokoládéé) tovább folytatódik, és a munkaerőhelyzet sem javul. Az ipartestület áprilisban a Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által alapított Turisztikai Tanácsadó Testületnek benyújtott javaslatai szükségességét a felmérés mindenképpen igazolta.
Az MCI bízik abban, hogy az ágazatirányítás megfontolja javaslatait, és olyan intézkedéseket foganatosít, amelyek segítik a vendéglátó vállalkozások fennmaradását és fejlődését.
Selmeczi László előadásában speciális szakmai problémaként értékelte a cukrászdákat mindenkinél jobban terhelő áfaszabályozást is, valamint az EPR-rendszer bonyolultságát és következetlenségeit, az illegális otthon sütők által teremtett versenyhátrányt, a szakképzés és tanulófoglalkoztatás hiányosságait, a munkaerőhiányt és a cukrászatokra aránytalanul nagy terhet rovó NTAK-kötelezettséget. //
Kapcsolódó cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >„Csak úgy!” – Egy különleges kampány a Moments ostyával
A Moments ostya idei őszi kampánya nem csupán egy új…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mit neveznek összefogásnak?
Nagyon szép szakmai összefogás példája volt, amit az idei dunai…
Tovább olvasom >20 éves a TV Paprika – A nap videója
Abban, hogy bátrabbak és kísérletezőbbek vagyunk a konyhában, mint két…
Tovább olvasom >A szervízdíj nem borravaló – itt a különbség a kettő között
Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >