Magazin: Egyedibb ételekhez egyedibb ízek
Látványos fejlődésen megy át a nedves ételízesítő napjainkban. Egyrészt az egészségtudatosság igénye már jó ideje a természetesség irányába mozgatja a piacot, újabban pedig a főzési kultúra fejlődésével párhuzamosan egyre nagyobb keletje van a különlegesebb fűszerezésű, egyedibb ízvilágú mustároknak, ketchupoknak, majonézeknek, valamint tormáknak.
Ahogy a főzés rutintevékenységből egyre inkább élménnyé, örömforrássá válik – például a főzőcsatornák, receptújságok hatására, vagy éppen pénztárcák „vastagodása” következtében –,
úgy szélesedik a különlegesebb hozzávalók köre. Igaz ez az olyan tradicionális, korábban meglehetősen egysíkú termékkategóriákra is, mint a nedves ételízesítők. A mustárok, ketchupok, majonézek, valamint tormák piacain bár még mindig az alaptermékek dominálnak, ám dinamikusan szélesedik a prémium, változatosabb fűszerezésű, elegánsabb csomagolású termékek szegmense.
Mentesen is finom
– Az Univer igyekszik megfelelni ezeknek a trendeknek, és eszerint fejleszteni termékeit – mondja Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője. – Így a klasszikus majonéz, mustár, ketchup termékeken kívül ma már számtalan ízesítésű (pl. csípős, light ketchup vagy mustár), ízvilágú (pl. Pizza ketchup, Hamburgerszósz), variációjú (pl. Majonézes torma, Fokhagymás majonéz) ételízesítőt forgalmazunk.
Bazsó Rita egy másik fontos változást is kiemel: nem kell már választani az egészséges és finom között, lehet egyszerre mindkettő. Az egészségtudatosság ugyanis továbbra is nagy szerepet játszik az étkezésben, az Univer ezt is szem előtt tartja innovációiban.
– Ennek eredményeként szószaink nagy része már hosszú évek óta nem tartalmaz tartósítószert, a ketchup, mustár esetében pedig a legtöbb kiszerelésünk e-szám mentes. Szeretnénk és szükséges is ezt a vonalat tovább folytatni annak érdekében, hogy megtartsuk piacvezető szerepünket – mondja a marketingvezető.
Az idei évben nem tervezik új termék bevezetését. Cikkelemszámuk így is nagyon magas, és sok olyan kiváló termékük van, amelyek eddig – kommunikáció híján – kevésbé voltak ismertek. Ezért idén inkább ezekre a termékekre fektetnek nagyobb hangsúlyt.
– A marketinget illetően fontos szem előtt tartani, hogy nem lehetnek hosszan tartó, üres időszakok: folyamatos kommunikáció kell ahhoz, hogy a jelenlegi, versengő piacon megőrizhessük a pozíciónkat – húzza alá Bazsó Rita. – Így a kommunikációnk folyamatos az idei évben is. Ezen belül lesznek súlypontjaink, amelyeket az év második felében tervezünk megvalósítani.
Egyre természetesebben
A torma mint mezőgazdasági nyersanyag sok hozzáadott kézi munkaerőt igénylő mezőgazdasági kultúrnövény, jelentősen ki van téve a munkaerő piaci viszontagságainak, hívja fel a figyelmet Majoros Tamás, a Koch’s Torma Kft. kereskedelmi vezetője.
– Az időjárás viszontagságai a mezőgazdasági alapanyagokat az elmúlt években jelentősen sújtották, gondolunk itt a szárazságra, aszályra, valamint az évszakok eltolódásából adódó időjárási viszontagságokra – mondja.
Úgy tapasztalja, hogy a saját márkás termékek növelték piaci részarányukat, de örömmel konstatálják azt is, hogy a prémium márkatermékek utáni kereslet ismét fellendülőben van.
– Termékpalettánkat az egészséges életmód, a természetesség jegyében, illetve az egyes ételérzékenységgel rendelkező fogyasztócsoportok irányába építjük – árulja el. – Weboldalunkat jelen pillanatban is fejlesztjük. Hamarosan Facebook-oldalunk is elérhetővé válik, ahol vevőinkkel direkt tudunk kapcsolatot kialakítani.
Keresik a különlegesebbet
A mustárok piacára is áll, hogy a fogyasztók egyre növekvő rétege keresi az alapmustároktól eltérő ízvilágot, ezért a különleges ízek és jó minőségű mustárok értékesítése jelentősen növekszik. Ennek a trendnek az egyik haszonélvezője az Ed.Haas, amely az előző évhez képest megduplázta eladási számait.
– Az értékesítési számok azt tükrözik, hogy a húsvét erős szezonnak számít, a nyári grillszezon és a karácsonyi, illetve szilveszteri időszak is jelentős forgalmat produkál, de 2018-ban a kiemelt időszakokon túl is jelentős keresletnövekedés volt megfigyelhető – mondja Borsodi Petra, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere. – Határozottan nő az igény a prémium minőségű, különlegesebb ízvilág iránt, ebbe az irányba tolódik el a választék.
Ezen a piacon a cég tapasztalatai szerint a patinás, csavaros tetejű alutubusok és az üveges, tégelyes kiszerelés hódítanak. Ezek sokkal dekoratívabbak, gusztusosabbak, mint a megszokott műanyag flakon. Természetesen a csomagolás itt is fémjelzi a minőséget: a magasabb minőségű termékek exkluzívabb kiszerelést kapnak.
A termékkör fő beszerzési helyei a hiper-, szupermarketek, valamint a diszkontok. A kereskedelmi márkák között is megjelentek a megszokottól eltérő ízesítésű variánsok. A piacon a promóciós értékesítés aránya magas.
– Cégünk már az elmúlt időszakban is a különleges termékekre koncentrált – árulja el Borsodi Petra. – Úgy ítéljük meg, hogy a fűszeresebb, egyedülállóbb, magasabb minőségű mustárok vásárlóközönsége a jövőben szélesedni fog, akár az alapmustárok rovására is.
A tavalyi évben az Ed.Haas jelentős mértékben bővített mustárszortimentjén. A grillezős nyári időszakra koncentrálva bevezette a pikánsan fűszerezett Haas grill, illetve a csípős grill mustárokat. Ezen felül a chili-jalapeno mustár volt a tavalyi év nagy slágere, amely vadonatúj irányvonalat képvisel a speciális mustárok kategóriáján belül.
– Kimondottan a húsvéti időszakra koncentrálva tormás mustárral jelentünk meg a piacon. Ennek a terméknek a frissen reszelt torma adja kellemesen erős ízét és nem mindennapi ízvilágát – zárja a felsorolást a termékmenedzser.
Whiskey-től a barnasörig
A Glatz Hungary Kft. az eredeti ír Lakeshore mustárok forgalmazója, amelyek csak természetes összetevőket tartalmaznak, mégis különleges minőséget és ízvilágot képviselnek, az ír whiskey-től az ír barnasörig.
– A Lakeshore mustárok szemszögéből nehéz megítélni a teljes kategóriában történő változásokat, mivel egy különleges nemzetközi specialitásról van szó – hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. Szereplése egyértelműen meghatározott a fizetőképes kereslet, az újdonságok iránti nyitottság és a kommunikáció viszonylatában. Mindenesetre a Lakshore mustárok jelenléte évről évre erősödik, a hagyományos felhasználásnak és a nemzetközi konyha jelenlétének köszönhetően.
Habuda-Salyámosy Rita kiemeli: a Lakeshore mustárok csak természetes összetevőket tartalmaznak, mégis különleges minőséget és ízvilágot képviselnek. A Lakeshore francia mustár krémességével tűnik ki a mustárok közül. Az ír whiskey-vel ízesített egészmagos Lakeshore mustár elsősorban húsételreceptekhez ajánlható, a Lakeshore sertésragu, vagy az ír mézes-mustáros véres hurka elmaradhatatlan kísérője. Ezenkívül a Lakeshore mustárok, öntetek és mártások saláták, zöldségételek fűszerezésére is használhatóak. Egyedülálló és utánozhatatlan a csípős ír mustár ízvilága is, amelynek természetes összetétele egyaránt alkalmassá teszi húsételek, szendvicsek kísérőjének vagy ételreceptek hozzávalójának.
– A Lakeshore mustárokat elsősorban internetes receptoldalakon és receptmagazinokban kommunikáljuk, ötleteket adva a sokoldalú felhasználáshoz – fűzi hozzá a Glatz Hungary marketingmenedzsere.
Egyedi ízek egész évben
Előzetes piacfelméréseket követően a Lacikonyha idén egy különleges mustárokból álló termékvonalat vezet be a piacra, és egyúttal megújítja tormaszortimentjét is.
– Úgy látjuk, hogy a különlegesebb ízvilágú mustárok és tormák számának bővülésével kisebb az ilyen típusú termékek szezonalitása. A fogyasztók egyértelműen a kiemelkedő minőségű termékeket keresik, s miután megtapasztalják, hogy mi ezt nyújtjuk, az egyedi ízeket egész évben keresni fogják – emeli ki Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. marketingspecialistája. – Miután a főzés egyre inkább divatba jön, az influenszerek videói, bejegyzései, valamint az ismert szakácsok ajánlásai is erőteljesen befolyásolhatják egy-egy íz, termék keresettségét.
A cég úgy érzékeli, hogy két trend dominál a piacon, amelyek egymástól nem függetlenek. Egyrészt növekszik az érdeklődés az elérhető árú különlegesebb ízek iránt, ugyanakkor az egészséges, hozzáadott anyagoktól mentes termékek szerepe is folyamatosan felértékelődik.
– Új mustárkínálatunkat ennek megfelelően alakítottuk ki – jegyzi meg Czugéber Nóra. – A piacon általánosan elérhető csemege mustár mellett cseh, orosz, francia és mézes mustárokat kínálunk, amelyek közül egyik sem tartalmaz tartósítószert. Ezek a különleges receptúrájú üveges termékek a hazai piacon megszokott kiszerelésekhez képest nagyobbak: 280–310 g között változik a tömegük. Tormák tekintetében három üveges kiszerelésű terméket kínálunk: reszelt tormát, tormakrémet és áfonyás tormát. A termékfejlesztést ebben az esetben is az motiválja, hogy az alapíz mellett más, nem hétköznapi megoldásokat is kínáljunk.
Termékeik bevezetési szakaszában hagyományos, eladáshelyi ösztönzőkre támaszkodnak, tudjuk meg a marketingspecialistától. Ugyanakkor tudatos munkával több terméküket egy márka alá vonják, ami segít a kategóriákon átívelő márkaismertség kialakulásában, megerősödésében.
Fűszeresebb, gyümölcsösebb
A B.W.A. Kft. termékpalettája az előző években folyamatos bővítésen ment keresztül.
– A bevezetésre került termékeink fűszeresebb, gyümölcsösebb karakterisztikával rendelkeznek a hagyományos paprikaszószainknál, amelyekre az idő előrehaladtával egyre nyitottabbá váltak a fogyasztóink, és bátrabban vásárolják ezeket is jól ismert termékeink mellett – mondja Oláh Erik, a B.W.A. Kft. menedzserasszisztense. – Az értékesítésünkben jelenleg legnépszerűbbek az 500 ml űrtartalommal rendelkező termékeink, az ennél kisebb, illetve nagyobb kiszerelésű szószok iránt kisebb a kereslet. A promóciós értékesítésre természetesen figyelmet fordítunk, hogy minél többen megismerhessék a termékeinket Magyarországon; valamint egy viszonteladóval történő együttműködés is segíti, hogy elérjük a számunkra elvárt eladási mutatókat a hazai piacon.
Hozzáteszi: szószaik alapanyagául kizárólag hazai termelőktől vásárolt, teljes mértékben GMO-mentes paprikát és fokhagymát vásárolnak.
Eladásaik ösztönzésében nem hagyományos, BTL-eszközöket használnak: elsősorban promóciós értékesítéseket, különböző események szponzorálását, emellett vásárokon és egyéb rendezvényeken kóstoltatnak. Viszonteladó partnerünk hagyományos marketingeszközöket is bevet az eladásösztönzésre.
– A vele való kapcsolatunk egyfajta trade marketing együttműködésnek is tekinthető, amely számunkra mindenképpen előnyös az általunk értékesített termékek eladásaira nézve – jelenti ki Oláh Erik.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Életképes magokat teremtek a MATE holdtalajban elültetett mustárnövényei
A világon elsőként sikerült életképes magokat nyerni holdtalajban nevelt mustárnövényekből…
Tovább olvasom >Megújult külsőben a KOCH’s flakonos termékcsalád
A KOCH’s új flakonos termékcsaládja a megszokott magas és állandó…
Tovább olvasom >Jóízű lehet az év vége
Az év végi sütés-főzés nem csupán a „karácsonyi” édesfűszerek forgalmát…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >