Sonkák az árérzékenység hálójában
Nagyjából a tavalyi számokat és trendeket várják a sonkagyártók az idei húsvéti szezontól. Elsősorban a piac két „vége”, a prémium és az olcsó, gyorspácolt termékkör fejlődik. A minőségi szegmensben a márkákra fordított innováció és marketing, az első árasok között mindinkább a saját márka jelenti a vonzerőt. Ami bizonyos: minden árkategóriában főszerepet játszhatnak a promóciók.
A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.
A gyártók, forgalmazók tapasztalatai szerint az elmúlt időszakban erősödött a húsvéti sonkák keresletének kétarcúsága: egyfelől a magas minőségű, prémium sonkák eladásai kismértékben ugyan, de nőni tudtak, másfelől a közelmúlt megugró árai miatt újra növekedett az igény az első áras, gyorspácolt, alacsonyabb minőségű sonkák iránt is.
Nem lesz nagy átrendeződés az idén

Fejes Péter
group brand manager
(PICK)
Bonafarm
– A PICK-termékek eladásai a 2023-as csökkenés után két számjegyű növekedésbe fordultak át, de mennyiségben még nem érik el az előző évi szintet – mondja Fejes Péter, a Bonafarm Zrt. group brand managere (PICK). – Azt gondoljuk, hogy 2025-ben nem várható erőteljes változás és átrendeződés ebben a kategóriában. A húsvéti sonkák között leginkább kedveltek továbbra is a könnyen kezelhető, csont nélküli, formázott termékek, amelyek darabára is kedvezőbb, megfelelve a modern fogyasztói igényeknek.

Takácsné Rácz Zsuzsa
kereskedelmi igazgató
Pápai Hús
A Pápai Húsnak is sikerült tavaly némileg a bázis felé mennie forgalomban, mivel 2024-ben jelentősen nem nőttek a húsvétisonka-árak az előző évhez képest.
– Sajnos, 2025-ben már nem lesz tartható ugyanaz az árszint, hisz a költségek (üzemanyag, bér, euróárfolyam stb.) jelentősen nőttek – jegyzi meg Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – Bízunk benne, hogy ez a forgalomra nem lesz negatív hatással.

Kelecsényi Zita
trade marketing
specialista
KOMETA 99
Kelecsényi Zita, a KOMETA 99 Zrt. trade marketing specialistája arra a trendre hívja fel a figyelmet, hogy az elmúlt évek során tovább erősödött a saját márkás termékek piaca – az NIQ adatai szerint arányuk már közel 60%-os a sonka kategóriában.
– Több felmérésből is az látható, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak arra, hogy új márkákat és termékeket próbáljanak ki, ha azok olcsóbbak – állapítja meg Kelecsényi Zita. – Az elemzésekből láthatjuk, hogy a húsvéti időszakban bekövetkezett növekedés után általában egy erőteljesebb visszaesés következik, majd az eladások ősszel újra emelkedni kezdenek. A sonka a piac egyik legdrágább kategóriája, de szerencsére a 2022-es és 2023-as évek után tavaly újra általános élénkülést tapasztaltunk.
Kisebb méret, nagyobb érdeklődés

Bukovenszki Beáta
belkereskedelmi
osztályvezető
Gallicoop
Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője úgy látja, 2024 fő tanulsága, hogy a fogyasztói preferenciák egyre inkább a minőségi és magas hústartalmú termékek felé fordulnak, miközben a megnövekedett árérzékenység miatt a kedvező árkategória is kulcsfontosságú maradt. Az árérzékenység a magas hústartalmú termékeknél abban ölt testet, hogy a kisebb kiszerelések iránti kereslet emelkedik.
– A promóciós időszakok kiemelkedő szerepet játszanak az értékesítésben, mivel ezen időszakok alatt a hirdetett termékek forgalma gyakran megduplázódik – emeli ki Bukovenszki Beáta. – Az értékesítési csatornák közül a diszkontok dominanciája töretlen, de a hagyományos csatornák és az online értékesítés is erősödnek.
A Darnó-Hús tapasztalatai szerint a fogyasztók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az előrecsomagolt, kisebb adagok iránt, amelyek praktikusak és pazarlásmentes megoldást kínálnak – habár a kisebb kiszerelések több csomagolóanyagot jelentenek, így a környezetet nagyobb mértékben terhelik, hívja fel a figyelmet Kovács Péter, a Funkció Kft. (Darnó-Hús) key account managere. A polci árpont így kedvezőbb tud maradni, a kilós ár viszont magasabb a több csomagolás miatt.
– Emellett a digitalizáció révén az online vásárlás is növekedett, különösen a fiatalabb generáció körében – említ meg egy másik trendet Kovács Péter. – Mi 2025-ben arra számítunk, hogy a hagyományos sonkák iránti kereslet továbbra is kiemelkedő lesz, különösen a kisebb, elérhető árú kiszerelések esetében. Az árszint alakulását az alapanyagárak befolyásolják, de célunk, hogy a minőséget mindig a középpontban tartsuk.

Továbbra is a könnyen kezelhető, csont nélküli, formázott termékek a legkedveltebbek
Minőség minden méretben

Pozsgai Tamás
kereskedelmi vezető
Bogád-Hús
A Bogád-Húsnál saját, stabil forgalmukból kiindulva úgy érzékelik, határozott fogyasztói igény van a hagyományosan pácolt, füstölt, magasabb minőséget képviselő húsvéti termékek iránt. A cég húsvéti slágertermékei közül a Szívsonka és a Füstölt hátsó csülök egész évben elérhető, csupán a Bogádi kötözött sonka készül speciálisan ebben az időszakban.
– Azt gondolom, hogy mennyiségek tekintetében a 2025-ös év hasonlóan fog alakulni a tavalyihoz – tekint előre Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője. – Azonban a vásárlók kosaraiban a „picit kevesebbet, de jobbat” elve fog érvényesülni. Épp ezért mi is igyekezünk minél szélesebb méretválasztékot nyújtani: a Bogádi Szívsonkából 5-600 g-os, 800 g-os, 1,5 kg-os, 3 és 6 kg-os kiszerelésekkel is jelen vagyunk az üzletekben.
A cég a korábbi évekhez hasonlóan, a prémium minőségű Bogádi Szívsonkával, füstölt hátsó csülökkel, kötözött sonkával, füstölt kolbászokkal és stifolderekkel készül az ünnepi időszakra. Húsvéti forgalmukat markáns áruházi megjelenéssel, kóstoltatással és közösségi médiás megjelenéssel szeretnék ösztönözni, tudjuk meg Pozsgai Tamástól.
Érdemes biztosra menni
A PICK a 2024-es húsvéti időszakban is a megszokott, széles termékpalettát kínálta a fogyasztóknak.
– A favorit termékeink a száraz pácolással, hagyományos bükkfa füstöléssel készülő PICK Békebeli család tagjai voltak, elsősorban a Békebeli kötözött lapocka és frikandó – sorolja Fejes Péter. – Kiemelném a Békebeli diócomb iránti növekvő érdeklődést, amely a sertéscomb legnemesebb részéből készül. A 2025. évi szezon kiemelt célja, hogy megerősítsük húsvéti kínálatunkat – húsrészválasztékunk (sertéscomb, lapocka, tarja, karaj) biztosítja, hogy minden fogyasztó megtalálja a kedvencét.
Idén is törekednek arra, hogy segítséget nyújtsanak a húsvéti sonkát vásárlóknak az eligazodásban a polcok, pultok széles kínálata között.
– Éppen ezért a húsvéti nagybevásárlás időszakában felhívjuk a figyelmet a minőségi sonkák ismérveire, a PICK szakértelmével készült, hagyományosan, lassan pácolt, bükkfán füstölt Békebeli termékekre, amelyekkel a siker garantált – mondja a brand manager. – Érdemes húsvétkor is a megbízható, minőségi márkákat választani, hiszen az ünnepi időszakban talán még fontosabb, hogy biztosra menjünk.
Sikertermék díszdobozban
Tavaly 111 éves volt a Pápai Hús. Erre az alkalomra megújultak a már meglévő sonkatermékeik csomagolásai, illetve három új, magas minőségű, 111 napig érlelt szeletelt sonkával is megjelentek az üzletek polcain.
– A három íz közül a Tokaji Szamorodniban érlelt sonka lett a legsikeresebb, így a 2025-ös húsvéti szezonra egy díszdobozos, cca. 600 g-os termékkel fogunk előrukkolni – árulja el Takácsné Rácz Zsuzsa. – Mindemellett széles termékpalettával készülünk a szezonra. Sonkáink között megtalálhatóak lesznek a hagyományosan füstölt, a füstölt-főtt és a fóliás változatok is különféle kiszerelésben, azaz egész, darabolt és szeletelt formában. Marketingvonalon speciális kommunikációval, gasztrobloggerekkel és influenszerekkel is népszerűsítjük termékeinket.
Hálós alternatíva
A Gallicoop palettájáról a főtt-füstölt pulyka alsócomb, felsőcomb, kötözött combsonka és pulykamell iránt évről évre növekvő kereslet mutatkozik.
– A 2024-es húsvéti szezon kiemelkedő sikere volt a GALLIO főtt-füstölt pulyka kötözött combsonka, amely pulyka felsőcombfiléből készül, kiváló alternatívája a hagyományos sertéssonkáknak, és az egészségtudatos fogyasztók körében is népszerű. 2025-ben a trendekre reagálva ennek a termékkategóriának új szereplőjét vezetjük be, a főtt-füstölt hálós pulykamellet – jelenti be Bukovenszki Beáta. – A jelenlegi gazdasági és piaci környezetben stagnáló vagy enyhén növekvő volumennel számolunk, miközben folyamatosan fejlesztjük jelenlétünket mind a hagyományos, mind az online csatornákon.
A GALLICOOP marketingstratégiája hagyományos és digitális eszközök összehangolt alkalmazására épül. A közösségi média továbbra is a kommunikációjuk alapja, rendszeres terméknépszerűsítő és tartalommarketing-anyagokkal. Gazdaságosabb termékeik népszerűsítése mellett kiemelten fókuszálnak a prémium GALLIO márkára.
– A promóciós időszakok rendkívüli fontosságúak, ahol kiskereskedelmi partnereinkkel együttműködve szervezünk akciókat, boltban elérhető kóstoltatásokat és POS-promóciókat – foglalja össze a belkereskedelmi osztályvezető. – Emellett elindítottuk a kifejezetten B2B célokra irányuló social media felületünket is, amely már az indulást követően nagy érdeklődést keltett. Ezekkel az eszközökkel és stratégiákkal célunk a fogyasztói elköteleződés erősítése és a húsvéti termékek értékesítésének maximalizálása.
Egész évben prémium
A KOMETA nem készül húsvétra külön sonkával, sem külön marketingaktivitásokkal. Prémium minőségű termékei egész évben elérhetőek, és az év során folyamatos aktivitásokkal támogatják a termékkört.
– Azt várjuk az eladások kapcsán, hogy a húsvéti időszak a külön erre a szezonra készített termékek nélkül is erősebb lesz, illetve bízunk abban, hogy az őszi iskolakezdésig nem lesz olyan mértékű visszaesés, mint ahogy azt az előző években tapasztalhattuk – mondja Kelecsényi Zita.
A trade marketing specialista mindezeken túl kiemeli: a legnagyobb ütemű növekedést a szárnyasból készült termékek érték el a piacon, mivel az egészségtudatos fogyasztók leginkább ezeket a sonkákat vásárolják. Ennek megfelelően a KOMETA legkedveltebb termékcsaládjának, a Kemencés csirke- és pulykahúsból készült tagjainak eladási számai is nőttek, amelyek népszerűségét az is erősíti, hogy olívaolajban sülnek.
Tradíciók, fenntarthatóság, innováció
A Darnó-Hús hagyományos parasztsonkái és füstölt kézműves termékei kiemelkedő népszerűségnek örvendtek tavaly a vásárlóik körében, akik a tradíciókat és az autentikus ízeket keresik. A kisebb, előrecsomagolt termékek szintén jól teljesítettek, különösen a modern életmódot követők körében.
– 2025-ben tervezzük bővíteni a prémium szegmens kínálatát, miközben figyelmet fordítunk a fenntartható csomagolásra és az innovatív kiszerelésekre is. Célunk, hogy ötvözzük a hagyományos ízeket a mai fogyasztói igényekkel – vetíti előre Kovács Péter.
A Darnó-Hús ATL-kampányai a hagyományos értékekre és a prémium minőségre épülnek, míg BTL-vonalon kóstoltatásokkal és helyi promóciókkal szeretnék megszólítani vásárlóikat. Digitális csatornáikon pedig célzott hirdetésekkel és közösségimédia-kampányokkal erősítik márka jelenlétét. //
Növekedéssel számol az Auchan

Nagy Attila
értékesítési igazgató
Auchan Magyarország
Az Auchan tavaly húsvéti sonkák eladásaiban túlszárnyalta a 2023-as évet, és most is forgalomnövekedéssel számol, tudjuk meg Nagy Attilától, az Auchan Magyarország Kft. értékesítési igazgatójától.
– Árszintben szinte biztos, hogy lesz emelkedés, de valószínű, hogy a hirtelen változó fogyasztói szokások ezt korrigálni fogják – jelzi Nagy Attila. – Annak ellenére, hogy a füstölt sonka termékek vásárlása több ezer forintos kiadást jelent, ár-érték arányban lényegesen olcsóbb, mint bármelyik önkiszolgálós termékkör 100 grammra vetítve. Ez egy nagyon fontos üzenet a vásárlóknak. A fogyasztók ebben a termékkörben a tradicionális „füstölt árut” kedvelik, ezért az országosan ismert, nagy márkák mellett a kisebb termelők magas minőségű termékei is megtalálhatók az áruházainkban. //
Kapcsolódó cikkeink
A kígyó éve – Gasztronómiai várakozások
Rejtett lehetőségeket, nagy átalakulásokat, bölcs alkalmazkodást ígér a kínai asztrológia…
Tovább olvasom >Mit tartogat 2025 a magyar lakosság számára?
Hogyan tekintenek a magyarok az új évre? Milyen várakozásokkal vannak…
Tovább olvasom >Az FMCG a legderűlátóbb, de a kereskedelem többsége is jó évet vár
A Randstad 2025 januárjában megjelenő munkaerőpiaci trendkutatása biztató, de helyenként…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >