Magazin: Sok a jóból
Bár még mindig elsősorban figyelmesség, ajándék a praliné, fogyasztási alkalmai között egyre gyakoribb az önjutalmazás és a társasági megosztás. A márkák sikeresen erősítenek azzal, hogy különleges ízeket, textúrákat, pillanatokat nyújtanak, emellett kreatívan használják a csomagolást és a marketinget a minél személyesebb, alkalomhoz illőbb üzenetek kommunikálására.
Folytatja jó szereplését a praliné kategória, amely az édességpiac átlagánál jobban növekszik. A vásárlók a márkázott, ismert termékekért hajlandóak magasabb összeget fizetni, illetőleg a saját márkás pralinékból is a minőségi, prémium megjelenésű termékeket keresik.
– A pralinépiac egyértelműen nyertese a vásárlóerő növekedésének – szögezi le Elek Orsolya, a Storck Hungária márkamenedzsere. – A vásárlók idén is több pénzt költenek csokoládédesszert vásárlására. Forintban 15%-kal, volumenben pedig 19%-kal nő a pralinépiac 2019 szeptemberéig. Míg 2018-ban jelentős áremelkedés történt, addig idén az átlagárak szinte változatlanok, amiben közrejátszik a diszkont csatorna növekvő súlya. A diszkontok átvették a vezető szerepet a hipermarketektől.
– Egy 2016-os, Ipsosszal végeztetett kutatásunk megmutatta, hogy a márka azon túl, hogy minőségre vonatkozó garanciaként működik, jelentéssel tölti fel az ajándékozó és az ajándékozott viszonyát – mondja Végh Kitti, a Nestlé Hungária brand managere. – A diszkont csatorna súlya ebben a termékkategóriában is átlagon felül emelkedik, de míg a korábbi években ezt nagyrészben saját márkás termékekkel tette, addig idén, úgy látjuk, hogy a márkázott termékek adják a növekedését.
Az eladások erőteljes szezonalitást mutatnak. Két csúcspontjuk a november–december, valamint a február–március. Az év végi, névnapokkal és ünnepekkel tarkított szezon 30, az év eleji időszak (Valentin-nappal, Nőnappal és húsvéttal) mintegy 20%-át teszi ki az éves értékesítésnek, tudjuk meg Végh Kittitől, aki hozzáteszi:
– Az utóbbi két évben a tavaszi szezon átlag feletti erősödését tapasztaltuk, a gyártók a karácsonyi időszak mellett egyre jobban fókuszálnak az év első negyedére is. Ekkor a magasabb árú, prémium termékek iránti kereslet nagyobb, mivel az ajándék pénzben kifejezhető értéke is lényeges szempont a választásban, hogy az ajándékozó a számára fontosabb, hozzá közelebb álló személyeknek magasabb értékű, drágább ajándékot adjon. De kutatásunk szerint, ahogy ez a kapcsolati távolság növekszik, úgy „kapcsol be” a racionalitás: ekkor már jobban figyelik az akciókat is akár.
Prémiumizáció és perszonalizáció
Mivel az eladások növekedését az átlagárak emelkedése és a kereskedelmi márkák gyengülése kíséri, mindenképp kijelenthetjük, hogy a piacon prémiumizáció zajlik.
– A legjelentősebb változás, amelyet szeretnék kiemelni, az az eltolódás a pralinék fogyasztási alkalmai között, ami a piac szerkezetére is hatással van – hangsúlyozza Szécsényi Judit, a Mondelēz Hungária márkamenedzsere (szezonális termékek és pralinék). – Korábban a pralinévásárlás célja leginkább az ajándékozás volt, de a jelenlegi piaci trendek szerint egyre inkább eltolódik az egyéni fogyasztás, valamint a családi, illetve baráti megosztás irányába. Ha „én-időre”, egy kis kikapcsolódásra vagy kényeztetésre vágyunk, minőségi pralinét fogyasztunk. Ha barátokat vagy rokonokat látogatunk, nemcsak ajándékba, hanem nassolás céljából is gyakran viszünk pralinét. Ennek megfelelően a gyártók termékkínálatában is egyre inkább megjelenik a differenciálódás. Elemzéseink alapján (formátum, kiszerelés, márkapercepció) az ajándékozás céljából vásárolt pralinék aránya még mindig domináns, de az egyéni fogyasztás és megosztás céljából vásárolt pralinék már a piacnak körülbelül egyharmadát teszik ki értékbeni eladások tekintetében.
A Milka pralinék a differenciálódás jelenségére perszonalizációval is rásegítenek: a „Mondd el Milka Pralinéval” portfólióban a vásárlók megtalálhatják a kedvenc ízeiken túl a számukra legkedvesebb üzeneteket is. A Milka pralinék kiemelten jól teljesítenek a Nőnap alkalmával is, hiszen ilyenkor több szerettüket is megajándékozzák a fogyasztók, növelve az egy vásárlásra jutó eladások számát.
Munkaerő, egészségtudatosság, figyelmesség
A piacot befolyásoló hatások közül hármat emel ki Bedő Hajni, a Szamos Marcipán Kft. brand managere. Az első a minden ágazatot súlyosan érintő munkaerőhiány.
– Mivel termékeink nagy része kézműves technológiával készül, kiemelten érint minket ez a probléma. Kollégáink folyamatosan dolgoznak azon, hogy biztosítani tudják a szükséges munkaerőt, ami szezonban rendkívül fontos – hangsúlyozza Bedő Hajni.
Másodsorban megemlíti, hogy a piacon érzékelhető az egészségtudatos vásárlók számának folyamatosan növekedése. Sokan keresik az egészséges, paleo, hozzáadott cukrot nem tartalmazó, bio stb. típusú termékeket, még ebben az alapvetően kényeztetésről és ajándékozásról szóló édességkategóriában is. A Szamos éppen ezért folyamatosan fejleszti a hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékvonalát.
– Mindezek mellett azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók egyre inkább kedvelik a kisebb, apró méretű termékeket – állapítja meg a Szamos Marcipán brand managere. – Természetesen megmaradt a nagy méretű, exkluzív termékek iránti kereslet, de az apró ajándékok, a kis figyelmességek egyre keresettebbek. Az újdonságokra mindig nyitottak a fogyasztók, akár termékinnovációról, akár egy csomagolás fejlesztéséről van szó.
Különleges ízélmények
A márkagyártók és -forgalmazók már intenzíven készülődnek a hamarosan kezdődő szezonra.
– Az idei év végén a praliné kategóriánkat érintő legnagyobb változás, hogy egy új portfóliót vezetünk be a L’Atelier márkacsaládon belül – adja hírül Végh Kitti a Nestlé részéről. – A L’Atelier desszertjei egyedülálló íz- és textúraélményt közvetítenek, és gondosan kiválasztott összetevőkkel készülnek. Az új csokoládék finom töltelékkel elérhetőek, gyümölcsök és magvak találhatók a termékben, mindez természetes ízélményt eredményez. Az új termékeinket egyaránt ajánljuk az ünnepi és hétköznapi ajándékozási alkalmakra. Prémium, autentikus és kézműves megjelenéssel jelentkezünk, ehhez illően termékeinket magasabb árkategóriába pozicionáltuk.
A Bonbonetti a Cherry Queen, Bonbonetti, Tibi, Roshen Assortment, Shooters és Chocolateria pralinékkal van jelen a piacon, amelyek többségének disztribúciója minden csatornában növekedett, így egyre több helyen elérhetők, újságolja Peidl Katalin, a Bonbonetti Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. termékmenedzsere, aki egy újdonságot is bemutat a portfólióban:
– Frissítjük a mogyorós praliné vonalunkat a Roshen Moments desszerttel. Ez a finomság tökéletes választás a meghitt pillanatokra, amelyeket szeretteinkkel töltünk, és ideális ajándék hozzátartozóinknak, számunkra kedves embereknek. A lágy mogyorókrémmel és vékony tejcsokoládé réteggel körbevont egészmogyorós édesség kiváló hármas, egynél garantáltan nem lehet megállni. A bonbon csomagolása egyszerre modern és praktikus, hiszen a kis kiszereléshez egy letisztult dizájn párosul.
A Storck márkája, a Merci egyre nagyobb hangsúlyt fektet az év végi – év eleji időszakra mind a bolti jelenlétet, mind a fogyasztóknak nyújtott aktivitásokat tekintve. 2019 februárjában a vásárlók több hipermarketben elkészíthették személyre szabott borítóikat, melyeket a Merci az áruházban ki is nyomtatott számukra.
– A Storck partnerre szabott ajánlatokkal készül a karácsonyi szezonra – mondja Elek Orsolya. – A SPAR-vásárlókat például a Toffifee plüssmacival és plüssmókussal összecsomagolt termékével és a Werther’s Original Caramel Shop Box válogatásával lepi meg. Az Auchan vásárlóinak a Merci és Nimm2 adventkalendárium terméke jelent idén igazi újdonságot.
Látványos pillanatok
A Mondelēz júliusban teljesen megújította a „Mondd el Milka Pralinéval” portfólióját, új, modern, letisztult köntösbe öltöztetve a termékeket. Megújult a receptúrájuk is, a még harmonikusabb és autentikusabb Milka-ízélmény jegyében.
– Októbertől pedig, válaszolva a legfrissebb trendekre, a Milka Moments termékportfólióval újra beléptünk a megosztható pralinék piacára – tájékoztatja lapunkat Szécsényi Judit. – A Milka Moments nem más, mint a legkedveltebb Milka-ízek kicsiben, vagyis praliné formában. Négy ízben érhetők el: Oreo, Toffee Wholenut, Almond, Caramel, ötödik termékünk pedig a Mix (egy dobozban 5 különböző íz). Mindegyik alapja a már jól ismert alpesi tej. Minden dobozban összesen 11 darab, egyenként csomagolt praliné található, így kiválóan alkalmas akár arra, hogy barátainkkal, szeretteinkkel osztozkodjunk rajta, de önjutalmazásként is megállja a helyét. A Milka Moments praliné különlegessége, hogy az összetevők nagyok, az egyes rétegek látványosan elkülönülnek, és több textúra keveredik minden darabban. Októberben induló 360 fokos termékbevezető kampányunk során országszerte mintaszórással, dedikált TV-reklámmal, digitális és közösségi média kommunikációval robbanunk be a pralinépiacra.
Szécsényi Judit elárulja, hogy a „Mondd el Milka Pralinéval” portfólió is bővül egy izgalmas újdonsággal, amely még több teret enged majd a személyre szabásra, hozzáadott értéket biztosítva az ünnepi alkalmakra. Innovatív termékbevezetéseiknek következményeként dinamikus növekedést várnak a 2020-as évtől, tudjuk meg tőle. De addig is karácsonyra és Valentin-napra partnerspecifikus trade marketing aktivitásokkal, valamint új TV-reklámokkal készülnek.
A marcipánon túl
A Szamos portfóliójában a klasszikus marcipán termékek mellett egyre népszerűbbek a praliné termékeik. A cég tovább szeretné növeszteni ezt a „lábát”: szaloncukor-választékuk számos új pralinéízzel bővült idén, és hamarosan piacra kerül Szívdesszertjük praliné változata is, amely reményeik szerint a Valentin-nap egyik kedvence lesz.
– A praliné szegmensben az értékesítési csatornáink közül kiemelkedően fontosak számunkra szakboltjaink – jelzi Bedő Hajni. – A Szamos-üzletekben nemcsak az előrecsomagolt, díszdobozos termékek kaphatóak, hanem széles választék érhető el szemes pralinékból is, amiket a vásárlók maguk válogathatnak össze.
Pralinéfejlesztéseik között egy igazi újdonság is helyet kapott: a ruby szaloncukor. A negyedik típusú csokoládé málnás ízvilággal várja az újdonságok kedvelőit. A klasszikus édességeknél is van őszi újdonság: bevezették a Szamos táblás csokoládékat a piacra, és a szortimentben kiemelt szerepet kaptak az olyan süteményes ízek, mint például az Isler, az Eszterházy és Dobos táblás csokoládé, amelyek klasszikus süteményeink ízeit hozzák vissza, új formában. Ezt a fejlesztést továbbvitték a szaloncukor kategóriájába is, ahol jelenleg 15 ízt kínálnak, ezek közül 7-féle íz praliné szaloncukor.
– Aktivitásaink között továbbra is fontos szerepet tölt be az eladáshelyi kommunikáció – mondja a brand manager. – Display-kkel, wobblerekkel, szaküzleteinkben plakátokkal segítjük az értékesítést. Folyamatosan kommunikálunk online felületeken, az ünnepi időszakra kiemelt online kampányt tervezünk. Kommunikációnk gerince új termékekre épül, fő üzenetünk pedig az, hogy a Szamos a klasszikus marcipántermékek mellett most már prémium minőségű pralinétermékekkel is várja vásárlóit.
Folyamatosan érkező újdonságok
A Lindt eladásai az elmúlt években folyamatosan növekedtek mind a táblás csokoládé, mind a praliné kategóriában. Utóbbi esetében kifejezetten nagy szerepet játszanak a szezonok, hiszen a vásárlók a Lindt pralinékat elsősorban ajándékozásra szánják.
– A Lindt tapasztalatai alapján a Valentin-nap Magyarországon nem olyan jelentős szezon, mint a nyugati országokban, míg a Nőnap vagy az Anyák napja sajátosan erős hazánkban – mondja Vida-Szlávik Nikolett, a Lindt Magyarország junior key account managere. – A főszezonokban, karácsonykor és húsvétkor a Lindt ikonikus csokoládéfigurái, mint a Lindt Gold Bunny vagy Lindt Gold Teddy, továbbra is az értékesítés jelentős részét adják.
A nagy hagyományokkal bíró és közismert Lindor golyók mellett az elmúlt években széles pralinéválasztékkal lépett a Lindt piacra.
– A Lindt Magyarország nem egészen két éve indult hazánkban, az újdonságok folyamatosan jelennek meg a piacon – jelzi Vida-Szlávik Nikolett. – A Lindt a különleges ízvariációk (pisztácia, kókusz) mellett kiszerelés és csomagolás tekintetében is széles választékot nyújt a vásárlók számára.
A TV-reklám mellett a Lindt fő marketingeszköze a látványos áruházi megjelenés és a rendszeres áruházi kóstoltatás. Az előttünk álló szezonra idén is országos és vevőspecifikus fogyasztói nyereményjátékokkal készülnek, amelyek az elmúlt időszakban rendre magas fogyasztói részvétel mellett zajlottak, zárja gondolatait a Lindt Magyarország junior key account managere.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Dubai ihlette luxus: a Lindt limitált csokoládéja elképesztő árakon a másodpiacon
A Lindt csokoládé márka neve szinte minden édesszájú számára ismerősen…
Tovább olvasom >Szamos praliné szaloncukor- és marcipán szaloncukor-válogatás
A Szamos marcipán és praliné szaloncukrok ízvilága válogatásban összegyűjtve az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >