Sikerül-e a kiskereskedőknek teljesíteniük a szójatermesztéssel kapcsolatos környezetvédelmi célokat?
A szója az egyik legelterjedtebb növényi alapú fehérje a világon, amelyet gyakran méltatnak egészségügyi előnyeiért és a növényi alapú étrend ökológiailag fenntartható előnyeihez való hozzájárulásáért. A hús-, tej- és olajtermékek előállításában világszerte használt szója általában a tejalternatívák és a növényi alapú hamburgerek gondolatait idézi fel. Azonban a nem túl szerény szójabab közvetlen okozója nagymértékű környezeti kárnak, sok szójakereskedő etikátlan gyakorlatokat alkalmaz, amelyek széles körű erdőirtáshoz vezetnek.
A valóság az, hogy a szója az emberi tápláléklánc minden szintjén megtalálható. Valójában a világ szójának körülbelül háromnegyedét az emberek egyáltalán nem eszik meg; az összes szója 75%-át szarvasmarhák és egyéb állatok takarmányozására használják. Az állati takarmányban való nagy mennyiségű felhasználása miatt a szójával kapcsolatos erdőirtás megállításának nagy része a nagy élelmiszer-kiskereskedőkre hárul, akiknek jogában áll biztosítani, hogy a beszállítók garantálni tudják az etikai jogosítványok betartását.
Hatalmas a tét, de vajon mit tesznek a szupermarketek a probléma megoldása érdekében – és amit tesznek, az valóban elég?
A sokoldalú termény iránti kereslet növekedésével a beszállítók növelték a termelést: a jelenlegi művelési szint 15-szörösére nőtt az 1950-es évek óta. Csak 2020 augusztusa óta 27 000 hektár esőerdőt irtottak ki a szójakereskedők 10 farmon, köztük a Cargill, a Bunge, a COFCO, az LDC és az ALZ Graos területén. A farmok mindegyike Brazíliában, a Cerradoban található, ahol – az Egyesült Államokkal és Argentínával együtt – a világon felhasznált összes szója 80%-át állítják elő.
Bár lehetséges szóját előállítani anélkül, hogy hozzájárulna az erdőirtáshoz, sok szupermarketlánc még mindig etikátlan gyakorlatot folytat szójakereskedőkkel és -beszállítókkal.
A Mighty Earth globális érdekvédelmi szervezet csatlakozik olyan kampányolókhoz és szervezetekhez, mint a WWF és a Greenpeace, és a legális és illegális erdőirtás beszüntetésére szólít fel. Arra szólította fel a szupermarketeket, hogy teljes mértékben átláthatók legyenek ellátási láncukban, és függesszék fel a kereskedelmet minden olyan beszállítóval, amely továbbra is kapcsolatban áll az erdőirtással és az átállással. A Tesco, a Sainsbury’s, az Asda és a Co-op mind a Retail Soy Group tagjai, amely segíti a kiskereskedőket abban, hogy együttműködve találjanak „az egész iparágra kiterjedő megoldásokat a szója számára állati takarmányozási és emberi élelmiszer-ellátási láncaik számára”.
Az Egyesült Királyság legnagyobb kiskereskedőjeként a Tesco elismeri felelősségét az etikai gyakorlatok betartásában. A vállalat kötelezettséget vállalt arra, hogy az egyesült királyságbeli vállalkozásaihoz felhasznált összes szóját olyan régiókból szerzi be, amelyek 2025-ig igazolhatóan erdőirtásmentesek.
Idén júliusban a Mighty Earth közzétette vizsgálatának eredményeit „Ígéretek, ígéretek” című jelentéssel, amely kiemelte a kiskereskedők céljait, és felvázolta a szójatermesztésben való részvételt az ellátási lánc minden szakaszában.
A Tesco üdvözölte a jelentés megállapításait, és hozzátette, hogy „ahol az érintett kereskedőkről ismert, hogy jelen vannak az ellátási láncainkban, felkértük őket, hogy vizsgálják meg és tegyék meg a megfelelő lépéseket, beleértve az erdőirtást okozó gazdaságok ellátásának azonnali felfüggesztését”.
„Tisztában vagyunk vele, hogy egyedül nem tudjuk átalakítani a rendszert, és partnereinkkel azon dolgozunk, hogy kiépítsük az ehhez szükséges iparági támogatást” – mondta a szóvivő a Grocery Gazette-nek. „Ipari partnereinkkel együtt elindítottuk az Egyesült Királyság szójakiáltványát, amely arra kötelezi az aláírókat, hogy legkésőbb 2025-ig minden, az Egyesült Királyságba importált szója mentes legyen az erdőirtástól és az átalakítástól. Szükségünk van beszállítóinkra, iparunkra, civil szervezeteinkre és kormányainkra, hogy együttműködjenek velünk az erdőirtás megállítása és a természeti környezetünk védelme érdekében.”
Az Egyesült Királyság második legnagyobb szupermarketjeként a Sainsbury’s elkötelezte magát a 2025-ös célkitűzés mellett, hogy 100%-os erdőirtást és konverziómentes szójaellátási láncokat érjen el. A Sainsbury’s szóvivője elmondta:
„Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy termékeinket fenntartható módon szerezzük be, és ezt rendkívül komolyan vesszük. A COP26-on elköteleztük magunkat amellett, hogy 2025-ig egyetlen saját márkás termékünk sem járul hozzá az erdőirtáshoz vagy az ökoszisztémák átalakításához, a szója pedig az egyik legfontosabb prioritás e kötelezettségvállalás teljesítésében. Szigorú környezetvédelmi szabványaink vannak, amelyeket beszállítóinknak meg kell felelniük, és együttműködünk velük annak érdekében, hogy az általunk forgalmazott termékek fenntartható forrásból származzanak. Az a megközelítésünk, hogy beszállítóinkkal együtt dolgozunk ezeken a kérdéseken, hogy együttműködésen és beavatkozáson keresztül támogassuk a folyamatos fejlődést.”
A Big 4 élelmiszerbolt arra kérte beszállítóit, hogy fogadjanak el egy olyan erdőirtásmentes politikát, amely kiterjed a teljes tevékenységükre. A beszállítókat arra is felkérték, hogy javítsák a fizikailag felhasznált szója nyomon követhetőségét, biztosítva az erdőirtás és az átalakítás mentességét, mivel a Sainsbury’s valódi láthatóságot biztosít az ellátási láncban.
Az Asda és a Co-op is hasonló célokat tűz ki maga elé, mindkét kiskereskedő kötelezettséget vállal arra, hogy a 2025-ös határidőig felszámolja a szójával kapcsolatos erdőirtást az ellátási láncából. Az Asda tagja a Felelős szója Kerekasztalnak, amelyet az Egyesült Királyság kormánya támogat, és pénzügyi ösztönzőket kínál a szójatermelőknek a fenntartható termelési módszerek ösztönzése érdekében. A szóvivő azt mondta a Grocery Gazette-nek, hogy
„az Asda elismeri a brazil szójaellátási láncokban zajló illegális erdőirtással és átalakításokkal kapcsolatos vádak komolyságát. Beszállítóinkkal azon dolgozunk, hogy 2025-re elérjük a 100%-ban fizikailag tanúsított, felelős szóját, és jó úton haladunk e cél elérése felé.”
A Co-op azt is kijelentette, hogy „2025-ig elkötelezi magát a 100%-os erdőirtás és átalakításmentes szója mellett” az ellátási láncában, és együttműködik a beszállítókkal ennek érdekében.
„Az összes Co-op élelmiszertermékben felhasznált szója zéró erdőirtás és fenntartható szójajóváírás hatálya alá tartozik” – mondta a szóvivő.
A kiskereskedő együttműködik az Egyesült Királyság Fenntartható Szója Kerekasztalával és a Retail Soy Grouppal is, és aláírta az Egyesült Királyság szójakiáltványát, amely „az ellátási lánc teljes területén azon dolgozik, hogy továbbfejlesztett nyomon követési, jelentési és ellenőrzési rendszereket fejlesszen ki az erdőirtás támogatására és megvalósítására. és konverziómentes szója.”
Az „Ígéretek, ígéretek” című jelentését követően a Mighty Earth továbbra is nyomást gyakorol a vezető kiskereskedőkre, hogy lépjenek tovább a probléma megoldásában, mondván, a szupermarketek még többet tehetnek. A Tesco, mint az Egyesült Királyság legnagyobb és legbefolyásosabb kiskereskedője, a Mighty Earth nagy érdeklődésének középpontjában áll.
„Több mint egy évtizede azóta, hogy a Tesco vállalta, hogy mentes az erdőirtástól, dél-amerikai szójának mindössze egyötöde rendelkezik tanúsítvánnyal” – mondta Gemma Hoskins, a Mighty Earth brit igazgatója a Grocery Gazette-nek.
„Ketyeg az óra, már csak két év van hátra a Tescónak, hogy teljesítse nyilvános kötelezettségvállalását, miszerint 100%-ban nulla erdőirtás az ellátási láncokban.”
Hoskins rámutatott, hogy a Mighty Earth legutóbbi jelentése szerint 27 000 hektár erdőirtás kapcsolódik a Tesco ellátási láncaihoz. Ennek ellenére a szupermarket „nem tett semmilyen érdemi lépést azokkal a kereskedőkkel szemben, akik továbbra is hatalmas területeket takarítanak meg a brazíliai Cerrado biomából, és így az erdőirtásban is részt vesznek”.
„A Tesco nem bújhat tovább zöld ígéreteinek vállalati borítása mögé, miközben elmulasztja az ellátási lánc szennyezésének bizonyítékait fellépni” – folytatja Hoskins. „Az Egyesült Királyság legnagyobb kiskereskedőjeként jelentős befolyást kell használnia az ismert erdőpusztítók eltávolítására, és arra kell ösztönöznie a szójakereskedőket, hogy kitűzzék az erdőirtásmentes célokat, hogy megfeleljenek saját, 2025-ös határidőinek.”
Annak ellenére, hogy a Tesco célja, hogy a 100%-ban nulla erdőirtás még távol áll, a Big 4 élelmiszerbolt megerősítette, hogy mostantól minden 250 tonnánál nagyobb szója lábnyommal rendelkező beszállítótól meg kell osztania ütemtervét, hogy igazolt erdőirtás és átalakításmentes szóját szállíthasson a Tescónak, összhangban 2025-ös kötelezettségvállalását.
Az egyesült királyságbeli szupermarketek egyértelműen elismerik a változtatás szükségességét, és az olyan szervezetek, mint a Mighty Earth, továbbra is nyomást gyakorolnak rájuk, és sürgetik a kiskereskedőket, hogy függesszék fel az erdőirtáshoz hozzájáruló beszállítókat. Egy másik kérdés, hogy a beszállítók maguk is áttérjenek az erdőirtásra és az átalakítástól mentes szójatermesztésre – egy olyan kérdés, amelyhez az ellátási lánc minden szakaszának együtt kell működnie, ha bármi változást akarunk elérni. Végső soron mindaddig, amíg Brazíliában nem változnak a jogszabályok, és nem teszik kötelezővé a szójakereskedők számára a jobb termelési gyakorlatok alkalmazását, a probléma valószínűleg nem fog megszűnni.
Kapcsolódó cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >A laboratóriumban előállított műhús: a fenntartható élelmiszertermelés jövője vagy zsákutca?
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a laboratóriumban előállított…
Tovább olvasom >Indul az Európai Unió Innovációs Alapjának újabb pályázati köre
Novemberben várhatóan több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik meg…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >