Sérült termékek, kézbesítetlen csomagok – tippek a megfelelő karácsonyi csomagfeladáshoz

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 12. 15. 11:44

A karácsonyi időszakban ugrásszerűen nő a csomagfeladások száma is. Ez azonban azzal is jár, hogy még több rosszul feladott csomag kerül a raktárba, amit nem lehet kézbesíteni, megsérül a benne lévő tárgy, vagy félreértésekre adhat okot. A csomagszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta szakemberei összegyűjtötték, hogy mit csomagoljunk, mibe csomagoljunk, és ami a legfontosabb, hogyan csomagoljunk úgy, hogy a feladott tárgy gond nélkül célba érjen.

Fotó: Packeta

„A karácsony előtti csomagszezon az év legerősebb időszaka a futárszolgálatok számára, ugyanakkor egész évben is érdemes odafigyelni a csomagolásra, mivel így nagymértékben csökkenthető annak esélye, hogy küldeményünk sérülten vagy egyáltalán nem jut el a címzetthez”

– mondta el Mihályi Sándor, a Packeta Hungary Kft. operációs igazgatója. 

“Munkatársaink számos olyan esettel találkoztak az elmúlt években, amelyben a nem megfelelő csomagolás hiúsította meg a kiszállítást. Többször előfordult, hogy újságpapírban adtak fel akár túlsúlyos csomagot, ami már a raktárig is alig jut el egyben, de láttunk már zacskóban feladott díszhalakat is, noha például nem is vállaljuk élő állatok szállítását.”

A hasonló esetek elkerülése érdekében az alábbi tanácsokat érdemes figyelembe venni:

Mit csomagoljunk?

Először is mindig győződjünk meg róla, hogy a futárszolgálat engedélyezi-e az adott küldemény szállítását! Itt elsősorban a tárgy megengedett maximális méretére és értékére kell gondolni, de speciális küldemények esetében fokozott körültekintésre van szükség. Romlandó élelmiszert például nem minden futárszolgálat szállít, élő állatot még kevesebben, ezért érdemes utánanézni, mielőtt feladjuk az ékszerteknőst. A pontos szabályokról az adott futárszolgálat ÁSZF-jében tájékozódhatunk. Illegális árut (drog, csempészáru stb.) természetesen már a gyanú esetén is minden futárszolgálat azonnal köteles jelenteni a hatóságoknak.

Külön kategóriát képeznek az elektronikus eszközök, IT-termékek. Ezek csomagolásánál a legfontosabb, hogy ne tudjanak szállítás közben véletlenül bekapcsolódni, illetve hogy ne alakulhasson ki rövidzárlat. Ezért az elemek végződéseit szigetelőanyaggal kell külön letakarni, vagy az elemeket külön műanyag tasakban elhelyezni, óvatosan elkülönítve minden más fémrésztől. A legjobb az eredeti gyári csomagolás, amennyiben az megfelel a csomagolási feltételeknek.

Mibe csomagoljunk?

A főszabály az, hogy jó minőségű, száraz, vízhatlan kartondobozba csomagolunk. Könnyű áru esetén elég a háromrétegű karton, alul felül ragasztószalaggal megfelelően zárva. Apróbb alkatrészek csomagolásához használhatunk tasakokat. Nehéz árut csak ötrétegű, dupla falú, vastag kartondobozba csomagoljunk, a tetején, alján és oldalán elhelyezett papírlapokkal. Ne csomagoljunk sérült vagy gyűrött, gyenge anyagba (például használt újságpapírba), vagy nedves csomagolóanyagba.

Hogyan csomagoljunk?

A legfontosabb, hogy megakadályozzuk a feladott tárgy sérülését.

„Munkatársaink minden esetben a legkörültekintőbben járnak el a csomagküldési folyamat minden szakaszában, de így sem tudják garantálni, hogy a nem megfelelően csomagolt küldemények sértetlenül jutnak célba”

– mondja Mihályi Sándor.

“A szállítás közben ugyanis sokféle behatás érheti a csomagot, egy teljesen megpakolt autóban, rosszabb közúton például olyan rázkódások és erők léphetnek fel, mint ha a csomagot egy méter magasságból leejtenénk. A helyes csomagolás ilyen esetekben is megvédi a terméket.”

De milyen a megfelelő csomagolás? Először is, amennyire lehetséges, a tárgyat a csomag közepén helyezzük el. Ha több tárgyat teszünk egy dobozba, külön csomagoljuk őket, hogy egymásnak ütközve ne sérülhessenek, és a kisebb csomagokat tegyük egy nagyobba. Sose töltsük ki teljesen a kartondobozt, mindig hagyjunk helyet a gyűrődésnek. Töltsük ki az üres helyet a dobozban valamilyen térkitöltő anyaggal. Könnyebb áru esetén megteszi a habfólia, a jól ismert buborékpárna, vagy akár a papír is. Nehezebb áru esetén azonban használjunk kemény habot, formázható habot vagy hullámpapírt.

Végezetül ragasszuk le a csomagot. A cél, hogy senki ne férjen hozzá, ne nyílhasson ki véletlenül a raktárban vagy szállításkor, és csak úgy lehessen kinyitni, hogy az látható nyomot hagy. Mindig vastag és széles ragasztószalagot használjunk (tehát ne celluxot!). Minden élt és sarkot ragasszunk le. Nehezebb áru esetén erősebb, dupla ragasztást használjunk, és pántoló anyagot is. Nehéz áru esetén mindig használjunk él- és sarokvédelmet is.

+1: Hogyan címkézzünk?

Miután a csomagolással megvagyunk, már csak a címkézés van hátra. A Packeta esetében, ha magánszemély küldi a csomagot, a címkét az átvevőhelyen ragasztják fel a küldeményre feladáskor, így ezzel a nincs dolgunk. Általános szabály azonban, hogy úgy helyezzük el a címkét a csomag külső felületén, hogy azt részben se takarja el semmi, még fólia, nylon, vagy más átlátszó anyag sem, és ne essen le a csomagról. A címke ne legyen félrevezető, ne tartalmazzon pontatlan információt, és ne legyen egyszerre több címke a csomagon. Ragaszthatunk „Törékeny tárgy” és más matricákat a csomagra, de vegyük figyelembe, hogy ez csak óvatosságra int, nem védi meg a csomag tartalmát, és nem hárítja át a felelősséget a szállítóra.

Kapcsolódó cikkeink