Ruha teszi
A vendéglátóhelyen oly fontos első benyomást az enteriőr mellett az alkalmazottak öltözéke is befolyásolja; része az arculatnak, megkülönböztethetőséget biztosít, és az összetartozás érzését adja az alkalmazottaknak.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
Az adekvát munkaruhának optimális esetben modern, friss megjelenést kell sugallnia, illeszkedni mind az üzlethez, mind a brandhez, és közvetíteni a márka arculatát.
Ám a ma vendéglátásában talán még ennél is fontosabb az emberi tényező: a munkaruhát a kollégáknak is el kell fogadniuk: jól teljesíteni, hosszú távon a csapat tagja maradni csak az tud, aki jól érzi magát. Lényegi kérdés, hogy az alkalmazott mennyire érzi kényelmesnek ruháját, aminek fazonjára, anyagára, korszerűségére nagyon is odafigyel. A munkaruhadivatnak a szakemberek szerint ezekre a szempontokra kell inkább összpontosítania, mint például az – egyébként ugyancsak fontos – színekre. A logózással is erősíthető a dolgozók összetartozás-érzése, ennek kommunikációs értékét külön tárgyaljuk.
Feltűnő öltözék választásához bátorság is kell – fogalmazott nemrégiben egy német stratégiai márkamenedzsment szakértő, Michael Brandtner, aki szerint amíg egy vendéglátóhely nem lépi át a jó ízlés határait, nagyon bátran választhat. Példaként a Milkát említette: a lila például a lehető legkevésbé illő szín a csokoládéhoz, de a márka sikere mégis a vállalatot igazolta. Brandtner szerint sok vendég jobban figyel a személyzetre, mint a háttérre – akár az óramutatóra az óralap helyett.
Mit hordunk mi?
– A Bragard kínálata lefedi a teljes HoReCa-ágazatot – hangsúlyozza Csiki Csaba, Dresszkód Kft. ügyvezetője –, de ügyfeleink elsősorban a szakácskabátokat, szakácsnadrágokat, valamint kötényeket keresik az éttermi és szállodai körökből, de egyre többször jönnek hozzánk cukrászdák, illetve pékségek is.
A munkaruhák világában különválasztanám a divatot és az igényeket. A konyhán például már évek óta az egy sorban, ferdén vagy egyenesen (többnyire rejtve) elhelyezett gombolású kabátok a főszereplők. A nagybeszerzések esetében (például a hotelek) még mindig az ár a meghatározó, de fontos a megjelenés is. A kisebb darabszámú beszerzéseknél (1–40 db) egyre sűrűbben választanak az ügyfelek magasabb minőségű, jobb megjelenésű, praktikusabb és kényelmesebb, jobb anyagokból összeállított ruhadarabokat. Fontos kiegészítő lett a kötény is – néha drágább, mint a szakácskabát amire ráveszik.
Ahol a munkaruhát a munkavállalóknak maguknak kell beszerezniük, értelemszerűen az ára a fontos és az, hogy ha úgy adódik, más munkahelyen is tudják használni, a praktikum egyik elemeként talán ezért is látni még mindig sok pincért feketében. Ugyanakkor egyre többeknek számít, hogy az adott kollekció egy-egy neves szakácshoz – például Alain Ducas-hoz – a kapcsolódik. A szakácsok körében egyre keresettebb a testhezálló szabás. E nemzetközi trendhez már a Bragard is kínál például slim-fit kabátokat.
– Széles választékot kínálunk, szakácsok és a felszolgálók számára készült darabokat egyaránt – mondja el Nevihostényi Gábor, a Bunzl Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. – Portfóliónkban található ing, tunika, kabát, nadrág, cipő, kesztyű, valamint kötény, köpeny, bandana, séfsapka, haj- és szakállvédő háló is.
A vendéglátás folyamatosan változó és fejlődő környezete magas szintű professzionalizmust és részletekig menő gondos figyelmet igényel, beleértve a munkaruhát is. A megfelelő munkaruha kiválasztása nem csupán divatkérdés, hanem fontos gyakorlati szempont is.
A vendéglátóiparban a munkaruhák terén is érezhető a divat hatása, mint például a slim-fit viselet, ám ez elsősorban a vendégtérre jellemző. A klasszikus fehér és fekete mellett egyre népszerűbbek a kék, lila, szürke színek. A világos színek a tisztaság és higiénia érzetét keltik, míg a sötét színek eleganciát és profizmust sugároznak, a nagyon élénk, rikító színek, a túlzó mintázatok zavaróak lehetnek. A légáteresztő, könnyen tisztítható vagy éppen folyadéklepergető anyagok előnyben részesülnek a konyhában. A kényelmes, elasztikus kialakítású ruhadarabok egyre keresettebbek, mivel a dolgozók kényelme elsődleges szempont a hatékony munkavégzéshez, főleg a hosszú műszakok során.
Koncepciók és módszerek
– Elsősorban szakács, cukrász és felszolgáló munkaruházatot, csúszásmentes lábbeliket, kötényeket értékesítünk – magyarázza Földvári Szilveszter, a Chef’s Uniform ügyvezető igazgatója –, erősségünk, hogy ezt nemcsak az interneten, de szaküzletünkben is tesszük.
A munkaruhadivat is követi a legújabb trendeket, így ma az sem meglepő, ha egy szakácson terepmintás kabát van. Ahol a vezetőség veszi meg a dolgozók ruháit, ott a basic termékeink mennek, mert a darabszámok nagysága miatt fontos az ár is; könnyen bele lehet szaladni egy nagyobb étterem esetében a milliós költségbe is, még hogyha csak alapfelszereltségről is van szó.
Sokat jelent a minőség. A budapesti Virtu étterem felszolgálói és szakácsai például a legelegánsabb ruhákban pompáznak; én a szívem szerint próbáltam volna „olcsósítani” a dolgokon, de ők ragaszkodtak a minőséghez: azt kell mondjam, a végeredmény őket igazolja.
De az éttermek és szállodák jó 70-80%-a még nem finanszírozza a dolgozók munkaruháját, így azokat saját maguknak kell megvásárolniuk. Itt aztán meg tényleg embere válogatja, hogy miben dolgozik. Az igényesebb szakácsoknak minimum 10 kabátjuk és 10 nadrágjuk is van.
– Hogy meddig lehet egy munkaruhadarabot használni – elemez Csiki Csaba –, az a használat intenzitásától, mosások sűrűségétől és az alkalmazott technikától függ, de egy-egy kabát, nadrág minősége így is meghatározó. Az intenzív használat és mosás hatása a drága márkás termékeken is meglátszik, de nem mindegy, hogy milyen formában jelentkezik. A Bragard kabátokat hordó ügyfelek 1-2 évente vesznek maguknak új kabátot, de párhuzamosan használják a még a korábban vásárolt kabátokat is. Általános a 3-4 éves kabát, de az 5-6 éves sem ritka.
A szín egy érdekes kérdés. A konyhán a fehér (mint a higiénia legjobb megjelenítője) mellett a fekete és a szürke a legnépszerűbb. A színes darabokat inkább azok hordják, akik maguknak vásárolják a munkaruhát. A vendégtérben a sötét nadrág, fehér póló vagy ing univerzális alap, amit például egy vörös vagy farmerköténnyel fel lehet dobni. Szerintem izgalmas kombináció a fehér cipő és felső bézs, kék vagy szürke nadrággal.
A hierarchiától függő viselet főleg a konyhára jellemző: a séf, a főcukrász, illetve szállodákban a helyettesek vagy részlegvezetők magasabb árkategóriából választhatnak. De az is elterjedt, hogy mindenki ugyanabban dolgozik, de a séfnek vesznek egy drágább, elegánsabb „fellépő” kabátot, amiben a vendég előtt jelenik meg.
Méltatlanul elhanyagolt ruházati elem a cipő, ez egy olyan szakma, ahol egész nap áll az ember, így értelemszerűen a lábbelinek a legjobbnak kéne lennie.
Szerintem a munkaruha a fejlett, komfortos munkakörnyezet fontos része, a munkatársak megbecsülésének kézzelfogható eleme, erősíti az összetartozás-érzetet is.
Színek és évek
– A munkaruha kiválasztásakor a hazai vendéglátósok számára a költséghatékonyság és a strapabíróság a legfontosabb – véli a Bunzl tapasztalatai alapján Nevihostényi Gábor. – A magas minőségű anyagokból készült munkaruhák használattól függően általában hosszabb ideig megőrzik formájukat és színüket. A munkaruhák funkcionalitása szintén alapvető szempont. Az étterem stílusához illő munkaruhák segítenek a professzionális megjelenés fenntartásában. Számos vendéglátós partnerünk az egységes és stílusos megjelenés mellett figyelembe veszi a kényelem és praktikum szempontjait is. Sokan felismerik, hogy a munkaruha kiváló reklámhordozó is lehet. A szakács- vagy felszolgálói öltözék logózása ma már szinte alapvető, mivel nemcsak a márka ismertségét növeli, hanem egységes és professzionális megjelenést biztosít.
– A ruhák tartóssága attól is függ – érvel Földvári Szilveszter –, hogy egy dolgozónak hány váltás ruhája van, és az milyen gyakran cserélődik. Találkoztam már étteremben olyan kabátommal, amit 10 éve árultam, és nem látszott meg rajta, de hoztak már vissza a Chef’s Uniformhoz olyan 3 hónapos szakácsnadrágot is, amely olyan volt, mintha a kutya szájából rángatták volna ki, hogy garanciában cseréljük ki.
Mostanában a szakácsok előnyben részesítik a fekete színű szakácskabátokat, de egyre nagyobb a kereslet a mintásak iránt is. Ám egyértelmű, hogy a tisztaság és higiénia színe évtizedek óta a fehér. Egy vevőnk fekete hangedlit kért, amit így mi is bevettük a portfóliónkba, amit azóta is szép számmal értékesítünk.
Vannak éttermek, ahol csak a vezető szakácsok viselhetnek a fehértől eltérő színű kabátot, máshol mindenki fehér kabátban van, ott a papírsapka formája más a vezetőkön. A logózásra egyre több étterem fektet hangsúlyt – ez fontos, mert egységesíti a cégről kialakított képet és bizalmat ad. //
Venni vagy bérelni?
Varga Zoltánt, a Lindström kereskedelmi és marketingigazgatóját arra kértük, foglalja össze olvasóinknak a munkaruhabérlés előnyeit.
A munkaruha bérlése számos előnnyel jár az élelmiszeriparban és a HoReCa-területeken is, ahol elengedhetetlen a higiénikus és egységes megjelenés. Legfőbb előnyei közé tartozik a szükségletek meghatározásának egyszerűsödése, mivel a szolgáltató együttműködik az ügyféllel a megfelelő termékek és mennyiségek kiválasztásában.
A bérlés nem igényel előzetes tőkebefektetést, csak havi bérleti díj fizetését, ami anyagilag kedvezőbb megoldás, és megkönnyíti a költségvetés tervezését.
Előnyös a bérlés környezeti szempontból is, mivel az ipari mosógépek kevesebb vizet és energiát használnak, a szolgáltatók pedig gondoskodnak a munkaruhák fenntartható selejtezéséről, újrahasznosításáról. A Lindström rendelkezik azzal az EcoVadis Gold minősítéssel, amely garantálja a szolgáltatás fenntarthatóságának magas fokát.
A bérlés lehetővé teszi, hogy partnereink gyorsan reagáljanak a munkaerőhelyzet változásaira, például az új dolgozók ruházattal való ellátásával vagy a sérült ruhadarabok pótlásával. Biztosítjuk a ruhák higiéniáját is, mivel professzionális mosási és kezelési eljárásokat alkalmazunk. A munkaruha-szolgáltatás magában foglalja a ruhák beszerzését, tárolását, tisztítását és teljes körű karbantartását, ami jelentős idő- és költségmegtakarítást eredményez. A Lindström igény esetén biztosítja szekrényszolgáltatás lehetőségét is, amely a tiszta ruhák tárolását és a szennyes ruhák begyűjtését teszi lehetővé.
A bértextília-szolgáltatók – így a Lindström is – gondoskodnak a munkaruhák egyedi igények szerinti személyre szabásáról, méretbeli módosításokról, valamint logók és névcímkék elhelyezéséről. RFID-technológiánk és online elérhető ügyfélszolgálati felületünknek köszönhetően teljes felelősséget is vállalunk a munkaruhákért, beleértve a leltárellenőrzést és a ruházati veszteségek nyomon követését. //
Milyen, ha trendi
A vendéglátóhelyi munkaruha-tervezés trendjei ma a stílus és a funkcionalitás közötti egyensúly megteremtésére összpontosítanak.
– Kortárs minimalizmus
A modern éttermi egyenruhák a „kevesebb több” koncepciót követik. A minimalista megközelítés a tiszta vonalakat, a semleges színeket és az egyszerű, mégis elegáns formatervezést hangsúlyozza, és kifinomultságot sugároz.
– Kulináris ihletésű minták
Izgalmas trend a kulináris ihletésű minták beépítése. A friss fűszernövényekre vagy konyhai eszközökre emlékeztető finom nyomatokkal díszített séfkabátok játékos jelleget kölcsönözhetnek, de így is professzionálisak maradnak.
– Textúrák keverése
Ez a trend mélységet kölcsönöz az általános megjelenésnek; a különböző textúrák kombinálása vizuálisan érdekes és tapintható élményt nyújt – mondjuk egy puha kötött felső elegáns bőrköténnyel vagy farmer akcentussal párosítva.
– Testreszabás és egyéniség
Egyre népszerűbbek azok az egyenruhák, amelyek lehetővé teszik az alkalmazottak számára, hogy kifejezzék egyéniségüket, miközben betartják az általános öltözködési szabályokat. A kiegészítők testre szabhatók: az egyedi nyakkendők, sálak vagy akár egy adott palettán belüli színvariációk büszkévé tehetik a munkatársakat megjelenésükre.
– Fenntartható szövetek
A fenntarthatóság egyre nagyobb hangsúlyt kap, ezért az egyenruha-tervezésben egyre inkább előtérbe kerül a környezetbarát szövetek használata, például a biopamut, a bambusz és az újrahasznosított poliészter.
– „Digitalizáció”
Bár a digitális eszközök beépítése az egyenruhákba még extrém gondolatnak tűnhet, egyre gyakrabban fordul elő, különösen a csúcstechnológiát alkalmazó, innovatív étkezőhelyeken (beágyazott QR-kódok, hőmérséklet-szabályozó intelligens szövetek és hasonlók) – ezek futurisztikus és dinamikus impressziót adnak az étkezés élményéhez. //
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Mérsékelt optimizmussal
Az ágazat legnagyobb értékesítési csapatát foglalkoztató METRO-áruházlánc munkatársai évi 180…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >