Rossmann: „Felnőttkorba léptünk!”
A Rossmann-nak majd egy éve két magyar ügyvezető igazgatója van a korábbi, német–magyar felálláshoz képest. Németh Kornél februártól dolgozik együtt Flórián Lászlóval, aki 2012 óta ül a Rossman ügyvezetői székében. A kiválóan működő párossal 2020 tanulságairól, kiemelkedő eredményeiről, különleges terveiről, valamint a józan paraszti ész előnyeiről beszélgettünk.
Bevált a dupla magyar vezetői felállás?
Flórián László: – A Rossmann-nál korábban mindig csak egy magyar ügyvezető dolgozott, így az új helyzet szokatlan volt, ám az elmúlt egy évben Kornél tökéletesen integrálódott a cégbe. Ha valaki mellé bekerül egy vezető, az első blikkre nem feltétlenül pozitív, hiszen bizonyos feladatokat át kell adni neki. Nálunk viszont ez előny volt, mert Kornél olyan területeken dolgozott korábban, ahonnan át tudta hozni az ott szerzett know how-t.
Németh Kornél: – Nagy elismerés és kihívás volt egyben, hogy a korábbi, német ügyvezető helyére kerülhettem. Alapvetően intelligencia és EQ kérdése, hogy hogyan alkalmazkodnak az emberek egymáshoz – különösen a magasabb székekben. Nagyon fontos, hogy legyen nyitottság az együttműködésre, és senki ne érezzen versenynek egy ilyen helyzetet, hanem éppen hogy az előnyöket lássa meg. A mi közös működésünk esetében ezt tettük.
F. L.: – Azért azt tegyük hozzá, hogy minden vezetőben működik az ego, de mi meg tudtuk fogni Kornél érkezésekor a helyzetet arról az oldalról, hogy mi az ő személyének és tudásának a hozzáadott értéke, és erre koncentráltunk. Az egész csapatban megvan szerintem az az alázat, hogy mindennap újra tudjuk az alapoktól kezdeni.
Hogy oszlanak meg a feladataik, és hol vannak a közös pontok?
F. L.: – Hozzám tartozik az értékesítés, a boltok a működtetése, az expanzió, a választék, az árpolitika kialakítása, a beszerzés, a marketing és egy éve az IT is – egyszóval minden, ami látható, ami klasszikus kereskedelmi tevékenység.
N. K.: – Én pedig minden másért, azaz a háttérterületekért vagyok felelős: a logisztikáért, a személyzetért, a pénzügyi részért, revízióért. Ugyanakkor van közös feladatunk is, például a tervezett új logisztikai centrumunk tervezése. Jelenleg azt próbáljuk eldönteni, melyik technológiai iránnyal működjünk együtt.
F. L.: – Megvásároltunk Üllőn egy 120 ezer négyzetméteres területet, most tervezzük az épületet, a logisztikai technológiát, a berendezést. Olyan logisztikai központot szeretnénk létrehozni, amely fél-háromnegyed részben automatizált lenne. Egy klasszikus raktárban a munkatárs megy oda az áruhoz, itt viszont az áru megy oda az emberhez a gépek segítségével. A gép priorizál, emel, segít, így nemcsak biztonságosabbak, de sokkal hatékonyabbak is lesznek a folyamatok. Ha a centrum megvalósul, a Rossmann lesz az első, amely a manuális raktárakhoz képest ilyenfajta „űrtechnológiával” rendelkezik a retail cégek között Magyarországon.
Milyen előnyökkel jár majd a logisztikai központ megépülése?
N. K.: – Lehetővé teszi a bolthálózat bővítését, a hatékonyabb kiszolgálást…
F. L.: – … és segíti az online tér működtetését is.
N. K.: – Tegyük azt is hozzá, hogy egy ilyen mértékű beruházás a tulajdonos részéről egyben azt is jelenti, hogy rendkívül erőteljes az elköteleződése az ország iránt, van jövőképe és bizalma abban, hogy a dolgok pozitívan alakulnak. Számunkra pedig nagyon jó érzés, hogy szinte teljesen szabad kezet kapva nemhogy leállnunk nem kellett, de folyamatosan mehetünk előre.
Ha már pozitívumokról beszélünk, melyek voltak azok a járvány kapcsán tett intézkedéseik, amelyek hozzájárultak a cég fejlődéséhez, előrelépéséhez?
F. L.: – Tavasszal, a járvány kitörésekor a webshop területén olyan igények születtek, amelyeket sem mi, sem más nem tudott teljesíteni. Az online szekció őszintén szólva térdre esett. Ám épp ez a helyzet hatalmas tudást is hozott magával, hiszen többek közt ezeken a tapasztalatokon alapulva jelentősen megváltoztattuk a korábbi folyamatainkat, így most jóval magasabb szintet tudunk megugrani, mint tavasszal.
N. K.: – A másik nagy változás a home office bővítése. Noha munkatársaink 90%-ának fizikailag jelen kell lennie, számos munkahelyünk irodához kötött, s annak belátása, hogy otthonról épp úgy el tudják végezni a feladatukat, mintha bejárnának, a COVID-nak köszönhető.
F. L.: – A járvány kitörése előtt évekig vitatkoztunk, hogy működhet-e a távmunka nálunk, most meg három hét alatt átálltunk a 100%-os home office-ra…
N. K.: – … tegyük azt is hozzá, hogy amint a munkatársainknak lehetőségük volt visszajönni az irodába, részben meg is tették. Nem mindenki élethelyzetéhez passzol a HO, amit egy munkáltatónak éppúgy figyelembe kell vennie, mint azt, hogy valakinek van igénye a HO-ra.
F. L.: – Még egy változást hadd említsek meg: egészen ez év elejéig kimondottan nehéz volt munkaerőt találni, megtartani és motiválni. A járvány egyik hozadéka azonban éppen az, hogy a dolgozók elkezdték megbecsülni a hosszú távon gondolkodó cégeket, mi pedig megerősítettük munkavállalóinkat abban, hogy senkit nem fogunk elbocsájtani, sőt további fejlesztésekben gondolkodunk még ebben a rendkívül nehéz helyzetben is. Mindezt közvetlenül húsvét előtt egy ügyvezetői videóban jelentettük be, amikor talán még senki nem tudta, milyen következményei lesznek a járványnak. A dolgozók pedig ezt meghálálták: csökkent a fluktuáció, és rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk, ami számunkra is fontos megerősítés volt.
N. K.: – És ha a különböző területeken különböző mértékben is, de fejlesztettük a béreket ebben az évben is.
Hol helyezkedik el a Rossmann a hazai drogériák között?
F. L.: – Nyolc éve legnagyobb versenytársunk árbevétele 60%-kal volt több a miénknél. Ma ez a különbség már kevesebb mint 20%, ami pedig az eredményességet illeti, közel 60%-kal több eredményt produkálunk éves szinten, mint ők.
N. K.: – Amikor László a Rossmannhoz került, a cég éves bevétele 41 milliárd forint volt. Ez az összeg azóta 2,5-szeresére nőtt. Jó pár árucsoportban mi vagyunk a piacvezetők.
F. L.: – Ez az arányú növekedés egyébként azt jelenti, hogy árbevétel tekintetében a Rossmann megközelíti idén a hazai top 100 nagyvállalatot. Idén átlépjük a 100 milliárdos árbevételt, ami valószínűleg csak minket érdekel, de mi nagyon büszkék vagyunk rá. Felnőttkorba léptünk, ez már első osztályú liga minden szempontból.
Mi a helyzet az online tér fejlesztésével?
F. L.: – Ezt látjuk hosszú távú kitörési pontnak. Nagyon komoly fejlesztésekben gondolkodunk, s noha korábban is hittünk a webes értékesítésben, most ezt a célt sokkal hangsúlyosabban tűzzük a zászlónkra. Nyolc évvel ezelőtt az online értékesítés üzleti terve ráfért egy A4-es oldalra. Az induláskor háromnaponta jött egy rendelés. Mostanra ebből a szegmensből sokmilliárdos éves árbevételünk keletkezik, amibe még csak most fogunk igazán komolyan invesztálni.
N. K.: – Erre a járvány miatt is rá vagyunk kényszerítve, hiszen az emberek ráálltak arra, hogy nem 3-4 helyen, hanem egy diszkontban vagy hipermarketben vesznek meg mindent, mert az egészségük megőrzése miatt félnek több helyre menni. Két irányban gondolkodtunk, gondolkodunk: vissza kellett csábítani a vásárlóinkat az üzleteinkbe és a weboldalunkra egyaránt. Ennek érdekében nyáron és ősszel nagyon komoly aktivitásokat tettünk, többek között a lojalitáskampányunkkal vagy a webshopkampánnyal, igen jó eredménnyel.
Milyen rövid és hosszú távú terveik vannak?
F. L.: – Nem szeretjük a rövid távú terveket, de most előttünk a karácsonyi időszak, amit megpróbálunk üzletileg eredményesen lemenedzselni, mert előfordulhat, hogy a vásárlók a járvány miatt bevezetett szigorítások miatt „hanyagolni” fogják a karácsonyi bevásárlási szezont, mi pedig azt szeretnénk, hogy ez ne így legyen. (Az interjú november 12-én készült, egy nappal a szigorító intézkedések életbe lépése után – a szerk.)
N. K.: – Nagyon nehéz időszakon vagyunk túl, sokat tanultunk és jól vizsgáztunk, de az évből hátralévő 40-50 nap vízválasztó lesz.
F. L.: – A hosszú távú terveink közül az egyik, hogy igyekszünk a raktár révén egy teljesen más logisztikai-technológiai szintre eljutni. Jelentősen fejleszteni szeretnénk a bolthálózatunkat, aminek most a piac rendkívül kedvez, mivel rajtunk kívül jelenleg nem sokan akarnak bérelni új üzlethelyiségeket. Sokat fejlesztünk a HR területén is, hiszen a lojális munkatársak nemcsak a cég motorjai, hanem a tudásuk révén megkülönböztető erővel bírnak. Fókuszban van a törzsvásárlói rendszerünk is, az online tér kapcsán pedig rengeteg fejlesztés vár ránk a technológia, a folyamatok és a szolgáltatás területén is. A kereskedelmi verseny a vásárlókért pedig sok szempontból az IT, a digitalizáció területén fog eldőlni a jövőben.
N. K.: – Mondhatjuk úgy is, hogy mostanra belátta a cégvezetés, hogy amit az IT tud, arra képes a vállalat, azt tudja nyújtani a vásárlóinak is. Gondolok itt a kasszakedvezményekre, marketingaktivitásokra stb.
F. L.: – Most már nem az van, hogy reggel az IT megnyomja a gombot és leülnek kávézni (elnézést az IT-s kollégáktól), a rendszer pedig magától fut: az IT a frontoldalra került, a cég jövőjét biztosító operatív osztállyá vált. Egy példa a sok közül, hogy azon dolgozunk, hogy a vásárlók online, személyre szabott szórólapot kapjanak.
N. K.: – E fejlesztések mellett pedig, ami egészen biztos a jövőt illetően, az az, hogy tartani szeretnénk a COVID-biztos munkahely „címet”.
F. L.: – Szeretnénk ebből a helyzetből úgy kijönni, hogy az alkalmazkodóképességünk révén még több vásárlót meg tudjunk nyerni. Mivel teljesen magyar menedzsmentünk van, hatalmas szabadsággal és bizalommal az anyavállalat részéről, ez nekünk óriási versenyelőnyt jelent.
N. K.: – Mi egy józan paraszti ésszel működő vállalat vagyunk, ahol mindenki szívvel-lélekkel dolgozik, s a menedzsment nagyon jól tud élni a nekünk megszavazott bizalommal: önállóan dönteni akaró és tudó emberek dolgoznak nálunk. Hat-hét éve rendszeresen elvégzünk egy anonim felmérést, amelyben a munkatársakat arról kérdezzük, milyen nálunk dolgozni. A visszajelzések alapján egy rendkívül elkötelezett, stabil és összetartó menedzsmenttel és középvezetőkkel rendelkezünk, mely visszajelzés nekünk nyugalmat ad. Persze, van még hová fejlődnünk, de az elégedettségi mutatónk évről évre egyre jobban áll. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Új logisztikai központot nyitott a Lidl Szardínia szigetén
A Lidl Italia első logisztikai központját nyitotta meg Szardínián, amely…
Tovább olvasom >Drogérialáncok dinamikus fejlődése: több száz milliárd forintos piac Magyarországon
Az elmúlt két évtizedben a drogérialáncok jelentős növekedést mutattak, Magyarországon…
Tovább olvasom >Ajándékcsomagok: a karácsony sztárjai
Ahogy közeledik a karácsony, az FMCG szektorban működő vállalatok számára…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mikulas Herskovic: „Az ügyfélszolgálat a Lyreco szíve és lelke”
A következő interjúban Mikulas Herskovic, a Lyreco Közép-európai régiójának ügyvezető…
Tovább olvasom >A Liebherr megújítja professzionális használatra tervezett hűtési megoldásainak kínálatát
A Liebherr bemutatja kereskedelmi felhasználásra szánt hűtési és mélyhűtési megoldásainak…
Tovább olvasom >Mosolyogj!
Az Amodent Magyarország legrégebbi fogkrémmárkája. 1965 óta volt elég időnk kitapasztalni,…
Tovább olvasom >