Rondo: hónapokig ad munkát a csomagolóiparnak a karácsony

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 12. 11. 12:00

Több havi rendelésállományt hozott az idei karácsonyi bevásárlási szezon a hazai csomagolóiparnak. Az év végi kereskedelmi akciókhoz kapcsolódó legtöbb megrendelés – a korábbi évekhez hasonlóan – idén is a szórakoztatóelektronikai és a fehérárugyártó vállalatoktól, valamint az ital- és édességgyártó cégektől érkezett. A szezonalitástól független, trendszerű változás, hogy a mennyiségi igények kielégítésén túl egyre nagyobb hangsúly kerül a gyorsaságra, a megbízhatóságra, valamint a csomagolóanyagok minőségére és megjelenésére is. Ennek oka, hogy a csomagolás egyre fontosabb eszköze a fogyasztók befolyásolásának, hiszen felmérések szerint a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén történik meg – hívják fel a figyelmet a RondoHullámkartongyártó Kft. szakértői.

SONY DSC
Idén sem kerülte el a magyarországi csomagolóipart sajátos szezonalitása, a megrendeléseket hónapok óta a karácsonyi akciókra készülő ügyfelek megbízásai hajtják. Az előzetes kiskereskedelmi becslések szerint a magyarországi fogyasztók karácsonyi költései idén összességében elérhetik a 770-780 milliárd forintot is. Az év végi kereskedelmi kampányok és akciók pedig rengeteg munkát adnak a csomagolóanyag-gyártó vállalatoknak is. A legtöbb megrendelés 2014-ben is a szórakoztatóelektronikai termékeket és a fehérárut gyártó vállalatoktól, valamint az ital- és édességgyártó cégektől érkezett a csomagolóiparba.

„A csomagolóipar számára kedvező, hogy a különböző ágazatok megrendelései nem egy időpontban csapódnak le, hanem több hónap alatt, elnyújtva jelennek meg. A feldolgozóiparban például már hónapokkal ezelőtt megkezdődött a november végén, december elején piacra dobott új termékek gyártása. Az új termékeket pedig rendszerint a gyártósorokról való lekerülésüket követően azonnal becsomagolják”– fogalmazott Sigray Mária, a RondoHullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. A vállalatvezető szerint a csomagolóipar termelésének szezonális kilengéseit az is enyhíti, hogy egyes nagy megrendelő ágazatokból éppen az évnek ebben a szakaszában érkezik a legkevesebb megbízás.


A hullámkarton csomagolóanyagok gyártói például évek óta egyre több megrendelést kapnak a zöldség- és gyümölcsexportőr vállalatoktól. Azonban a megrendelések nagy része a nyári hónapokban jelenik meg, a mezőgazdasági termeléshez igazodva. Éppen abban az időszakban, amikor a feldolgozóipari vállalatok jelentős része hetekre csökkenti, vagy éppen leállítja a termelését a nyári szabadságolások miatt.

„Az év minden időszakának megvannak a maga sajátosságai a csomagolóiparban is, ám ezek a hatások kiegyenlítik egymást, s viszonylag állandó megrendelésállományt biztosítanak a nemzetgazdaság e fontos szegmensének” – fejtette ki a RondoHullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.

Ezzel szemben trendszerű elmozdulást jelez a megrendelői igényekben, hogy a mennyiségi igények mellett egyre nagyobb hangsúly kerül a gyorsaságra és a megbízhatóságra is.„Az igazán felkészült csomagolóanyag-gyártók a nyomtatással kapcsolatos feladatokat is teljes mértékben átveszik megrendelőiktől. Ezzel párhuzamosan a kész csomagolóanyagok minőségével és megjelenésével kapcsolatban is egyre nagyobbak az igények, amelyek csak a legkorszerűbb gyártási technológiával elégíthetőek ki” – mondta Sigray Mária.

Ennek oka, hogy a csomagolás az egyik legjobb eszköz arra, hogy a gyártók és forgalmazók az adott termék megvásárlására ösztönözzék a fogyasztókat. Ugyanis a csomagolás a legjobban kihasználható felület az áruval kapcsolatos vevői érzelmek befolyásolására, valamint az adott termék pozicionálására és a márkaépítésre.

Egy korábbi nemzetközi GfK-kutatás rámutatott: a fogyasztók 45 százalékát a termékek csomagolása befolyásolja leginkább a vásárlói döntések meghozatalában, s csak ezt követi a televíziós reklámok (29 százalék), az újsághirdetések (15 százalék), valamint az óriásplakátok (10 százalék) hatása.

„Több felmérés is megerősítette, hogy a fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el a fogyasztóknál, így a csomagolás milyensége különös jelentőséget kap a karácsonyi bevásárlási rohamban” – tette hozzá a RondoHullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.

Kapcsolódó cikkeink