A román tejfeldolgozó üzemek a magyarországi tejet preferálják
A romániai tejfeldolgozó üzemek az országban megtermelt tejnek csak a negyedrészét vásárolják fel, az importált tejnek pedig közel fele Magyarországról érkezik – írta hétfői összeállításában a Maszol.ro erdélyi magyar portál.
Az Európai Bizottság által közzétett adatok szerint szeptemberben immár ötödik hónapja Romániában volt a legalacsonyabb a tej felvásárlási ára az EU tagállamai közül. Szeptemberben a feldolgozók átlagosan 1,37 lejt (92,8 forint) fizettek a tej literjéért a romániai tejtermelőknek.
A romániai hivatalos statisztikák szerint a romániai tejtermelés éves szinten megközelíti a 4,5 milliárd litert, a feldolgozó cégekhez azonban csak egymilliárd liter jut el. Ennek az alapvető oka az, hogy a mintegy 2 milliós szarvasmarha-állomány 60 százaléka kisgazdáknál található.
„Kicsik és szétszórtak a gazdaságok, ezért nehéz a tej begyűjtése. A kisgazdaságokban megtermelt tej gyakran nem felel meg a minőségi követelményeknek (…). Ezért aztán a nagy feldolgozóknak inkább megéri behozni külföldről, még úgy is, hogy valamivel többet fizetnek érte” – magyarázta a portálnak Sebestyén Csaba parlamenti képviselő, a Romániai Magyar Gazdák Egyesületének (RMGE) elnöke.
Bár az elmúlt években a tej- és a tejtermékek román exportja valamivel gyorsabb ütemben nőtt, mint e termékek behozatala, az aránytalanság még mindig jelentős. Tavaly 97,3 millió euró értékben importáltak nyers vagy feldolgozott tejet a romániai cégek, míg a kivitel értéke csak 31,2 millió euró volt. Az Eurostat adatai szerint 2016-ban Magyarországról érkezett Romániába az importált tej és tejtermék 43 százaléka. Magyarországi tejet és tejterméket 42,1 millió euró, lengyel tejet és tejterméket pedig 8,9 millió euró értékben importáltak a román cégek. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Megnyílt a Żabka 100 Froo üzlete
A lengyel Żabka csoport megnyitotta 100. Froo márkájú kényelmi boltját…
Tovább olvasom >Áprilisban 0,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi árbevétel Romániában éves összevetésben
A nyers adatok szerint áprilisban 0,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Tavaly kilenc százalékkal nőtt a Lidl forgalma Romániában
A Lidl Romania 2024-ben erőteljes növekedést könyvelhetett el: az üzletlánc…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >A kormány támogatja a magyar borászat megújulását és hagyományainak megőrzését
Régóta a mezőgazdaság zászlóshajójaként tekintünk a mindig megújulni képes borágazatra,…
Tovább olvasom >