RetailZoom: Tovább szárnyalnak az otthonfőzési kategóriák, esnek az impulz kategóriák
Érdekesen alakultak az áprilisi forgalmi számok a Hazai Láncokban. Bár a teljes forgalmat tekintve a márciusi – sokkhatásszerű pánikvásárlások okozta – kiugró értékek némi megnyugvást mutatnak, a számok egyértelműen azt mutatják, hogy a termékkategóriák egy része – a karanténhelyzet érvényben maradásával – továbbra is szárnyal.
Az egyes termékek növekedési üteme azonban ezúttal is jelentősen eltér a fővárosi és a vidéki üzletek esetében. A Hazai Láncok fővárosi üzleteiben az „otthonsütés” jelenség a március után az április havi számokat is uralta: a lisztek közel három számjeggyel (+98%) növekedtek, egyéb sütési kategóriák, mint pl. a fagyasztott és konzerv zöldségek (+40%), tojás (+25%), vaj (+30%), tészták (+20%-kal), mártások és szószok (+25%) szintén tovább szárnyalnak. Az áprilisban még érvényben lévő karanténhelyzet és kijárási tilalom következtében, az éttermek, munkahelyi kantinok, egyéb „street-food” étkezések alternatívájaként továbbra is otthon főznek a háztartások. A vidéki vásárlási szokásokat vizsgálva kisebbnek tűnik a fővárosban tapasztalt kontraszt, azonban a Hazai Láncok vidéki üzleteiben is találunk olyan kategóriákat, amelyek továbbra is szárnyalnak: a gyümölcsök forgalma több, mint 30%-kal, a húskészítményeké több, mint 20%-kal növekedett az egy évvel ezelőtt mért értékekhez képest.
Találunk azonban olyan kategóriákat is, amelyek lokációtól függetlenül is óriásit növekedtek áprilisban, a vidéki és fővárosi üzletekben egyaránt: a sör kategória átlagosan 60%-kal emelkedett a tavalyi évhez képest. Bár ez a rendkívüli emelkedés valószínűsíthetően a kellemes időjárásnak volt elsősorban köszönhető, mindenképpen egy pozitív jel az impulz kategóriák gyengélkedése miatt aggódóknak. A vírushelyzet folyamatos jelenléteként a tisztítószerek továbbra is dominálnak: átlagosan 70%-kal fogyott belőlük több, mint egy évvel korábban.
Korábbi cikkeinkben már többször is utaltunk rá, hogy a járvány és a kialakult karanténhelyzet következményeként az impulz és prémium kategóriák azok, amelyek a legjobban megszenvedték a mögöttünk álló hónapokat. Nos, az április értékek továbbra is ezt a trended erősítik: a sport és energiaitalok átlagosan 30%-kal, az ajándékozási termékek több, mint 10%-kal, a szeletes csokoládék átlagosan 8%-kal maradtak el értékben a 2019 áprilisi forgalmi számoktól.
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >