RetailZoom: Hogyan rendezte át a válság a termékkategóriák fontosságát?
Korábbi cikkeinkben többféle nézőpontból is bemutattuk, hogy a koronavírus járvány, és az őt követő karanténhelyzet hogyan változtatta meg a Hazai Láncok vásárlóinak a vásárlási szokásait a február vége óta eltelt időszakban. Most azt vizsgáljuk meg, vajon változott-e a leggyakrabban vásárolt kategóriák fontossága és értékük nagysága – csak a március hónapot vizsgálva.

Andreas Christou
Nos, egy gyors pillantás a számokra, és rögtön látjuk, hogy a “korábbi” időszak három legnépszerűbb termékkategóriája (Hús, Sörök, Zöldségek, ebben a sorrendben) most is az első három helyet foglalja el, ezek tehát továbbra is dominálják a hazai láncos vásárlók kosarait. A teljes sörkategória növekedése ugyan jelentősen elmaradt az egyéb kategóriák két, olykor háromszámjegyű növekedésétől (sőt, egyes szegmensei még csökkentek is), de még így is dobogós helyet foglal el. Jelentősen visszaestek ugyanakkor a gyümölcsök, a pékáruk (és ezzel párhuzamosan vélhetően ugrásszerűen megszaporodtak az otthoni sütések…), minimálisan csökkentek a sós snack-ek, talán összefüggésben a szociális kapcsolattartás szinte teljes hiányával.
Az “erősödési” oldalon találjuk természetesen a wc papír kategóriát, mely a márciusi értékbeni forgalmi számok alapján már TOP 10-es kategória, a Tejeket, Sajtokat, és – jelentős ugrást bemutatva – a Tésztákat is. A további top kategóriák közül a Csokoládék és a Szénsavas üdítők megtartották a pozíciójukat (bár a kis és nagy kiszerelések ellentétes utat jártak be).
Ha az egyes termékkategóriákat tartalmazó kosarak „átlagos kosárértékét” vizsgáljuk, azt látjuk, hogy a legnagyobb mértékben a Pékség termékeket tartalmazó kosarak ugrottak meg, közel 150%-kal, de a Tejeket (+82%) és Tésztákat tartalmazó kosarak (+68%) összértéke is jelentősen megnőtt. A pékáruk általános szintű visszaesése nem ellentmondás, vélhetően két táborát különböztethetjük meg a vásárlóknak: az otthon sütőket, és a továbbra is üzletbe vásárlókat, ez utóbbiak koncentrált vásárlásainak köszönhető a háromszámjegyű kosárnövekedés. A TOP 10 kategória átlagos kosárnövekedése egyébként átlagosan mintegy 60%.
Kapcsolódó cikkeink
Az RSZKF vírus miatt változatlanul szigorú előírások és intézkedések vannak érvényben
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) felhívja a figyelmet, hogy továbbra…
Tovább olvasom >Befejeződött az RSZKF betegséggel fertőzött telepek felszámolása
A ragadós száj-és körömfájás (RSZKF) harmadik és negyedik kitörésével érintett…
Tovább olvasom >Elkezdték felhalmozni a tejet az emberek Szlovákiában
A szlovákiai száj- és körömfájás-járvány újabb gócpontjai hatására nő a…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >A vártnál magasabb lett az április infláció
Áprilisban 4,2 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig…
Tovább olvasom >