RetailZoom: Hogyan befolyásolja a bolti méret a Hazai Láncok vásárlási szokásait?
A járvány kitörése óta, minden hazai kiskereskedelmi lánc értékesítése kiugró mértékben növekedett. A növekedésben elsősorban a 400-1,000 m2 alapterületű boltok járnak az élen, míg az XL formátumok (1,000-2,500 m2), azaz a Szuper és Hipermarket formátumok egyelőre mögöttük járnak.
A március hónap első három hetét megvizsgálva egyértelműen kiderül, hogy a bolti méretből önmagában nem meghatározó. A 2019-es értékesítési trendek megmutatták, hogy a Hazai Láncok vásárlóit elsősorban a lényegesen nagyobb választék és a frissáruk (hús, zöldség-gyümölcs, pékáru, tejtermékek) széles kínálata vonzotta az üzletekbe. Ennek megfelelően a bolti formátumok közül a Szuper és Hipermarket üzletek domináltak szinte minden mutató alapján (értékesítési forgalom, kosárérték nagysága, kosarakba berakott termékek száma, kategóriák vásárlói penetrációja, stb). A Koronavírus járvány kitörése azonban alapvetően változtatta meg a trendet: a boltok “közelsége” rendkívül felértékelődött.
A 400-1000 m2 közötti boltokban a “készletépítő” vásárlások következtében 33%-kal emelkedett az értékesítés (miközben 8%-kal emelkedett a vásárlási tranzakciók száma), az egy vásárlóra eső költés pedig 2,576 Ft-ról 3,266 Ft-ra emelkedett. A magas értékű vásárlások immáron 11%-ot tesznek ki az össz vásárlások közül, míg a forgalmi súlyuk meghaladja a 30%-ot. A nagy értékű vásárlói kosarak közel megháromszorozódtak a válság kitörése óta. Mindezek következtében már ezen formátum (400-1000 m2) teljesít a legjobban mindegyik fent említett teljesítménymutatót illetően.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/04/Ke%CC%81pernyo%CC%8Bfoto%CC%81-2020-04-07-8.10.00-300x231.png)
Andreas Christou
Az XL méretű üzletek (Szuper és Hipermarketek) szintén növelni tudták a forgalmukat (+21%) március első három hetében, ami bár jelentős, de elmarad a fenti formátum növekedésétől. A bolti tranzakciók (vásárlások) száma 2,8%-kal nőtt, míg a nagy értékű (10,000 Ft+) kosarak 9,8%-ot tesznek ki a formátum boltjainak összes kosarából, a teljes értékesítés 26,7%-át kitéve.
Az egyes boltformátumok közötti különbség továbbá, hogy a Szuper és Hipermarketekben a vásárlók összességében több terméket is alacsonyabb áron vásároltak, átlagosan 369 Ft-ot költve egy termékre. A magas értékű kosarakat megvizsgálva (10,000 Ft+) azt látjuk, hogy a 400-1000 m2 formátumú üzletek vásárlói átlagosan két termékkel kevesebbet tesznek a kosarukba, de egy termékre átlagosan 417 Ft-ot költenek).
A tömeges bevásárlások megjelenése némileg megváltoztatta a vásárlói szokásokat is. Több háztartási és vegyi kategória forgalma is drasztikusan csökkent, a mosószereké pl. közel 34%-kal, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a vásárlók a magas költéseiket ellensúlyozandó „árérzékenyebbé” váltak bizonyos kategóriák esetében, illetve ezen termékeket más üzletláncokban (pl. drogériákban) vásárolják meg, megkeresve a legolcsóbb „forrást”.
Kapcsolódó cikkeink
Új dimenziót nyit a kiskereskedelmi forgalom mérésben a Háztartáspanel – Consumer Panel Hungary GfK Kft. és a Retail Zoom együttműködési megállapodása
Egy rendkívüli jelentőséggel bíró együttműködési megállapodás, mely egyesíti a Háztartáspanel…
Tovább olvasom >Infláció – Így alkalmazkodtak a vásárlók a folytonos változásokhoz
A vásárlók már nem tudnak és nem is akarnak többet…
Tovább olvasom >COFACE 2023-as CEE TOP 500 lista: Ismét dobogós a Mol
Bár a koronavírus-járvány negatív hatásaiból kilábaltak a cégek, az év…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >