RetailZoom – A vásárlók döntenek: az alapvető kategóriák szárnyalnak, az egyéb kategóriák szenvednek
Bár a Koronavírus okozta rendkívüli helyzetre reagálva a vásárlók tömegesen rohamozták meg az üzleteket, töltötték fel az otthoni készleteiket és ürítették ki teljesen a polcokat bizonyos termékek esetében, immáron láthatóvá vált az is, mely kategóriákat érintheti negatívan a válság, és a kialakult karanténhelyzet.
A Hazai Láncok napi értékesítési adatait megvizsgálva azt látjuk, hogy a vásárlók szemében hangsúlyosan elkülönülnek az alapvető és nem alapvető kategóriák (mint pl. az impulz, prémium és kényelmi kategóriák). A számok magukért beszélnek: a csökkenő impulz kategóriák között találjuk az Energia- és Sportitalokat, melyek forgalma több, mint 20%-kal esett vissza március első felében. További impulz kategóriák, melyek megszenvedhetik a járványt: Ostyák (7%-kal csökkent a forgalmuk), Csokoládé (-10%), Kekszek (-10%), Jégkrémek (-19%), még az Ízesített Joghurtok forgalma is 16%-kal esett. A “luxuskategóriákra” is nehéz hetek várnak, az eddigi adatok alapján a Pezsgők 12%-kal, a Borok 19%-kal, a Desszertek 20%-kal estek, míg a Trappista szegmensen kívül a teljes Sajt kategória forgalma is 25%-ot veszített.
Számos oka van az említett kategóriák forgalomvesztésének: egyrészt komoly változás állt be a vásárlók viselkedésében, akik egyre hangsúlyosabban próbálják visszafogni a bolti költéseiket, másrészt a sportesemények, közösségi programok, szabadidős tevékenységek teljes törlése és az utóbbi hetekben kötelezően elrendelt “szociális távolságtartás” kizár szinte minden olyan élethelyzetet, mely során a “célcsoport” ezen termékeket vásárolja.
A hazai láncok adatait tovább elemezve látjuk, hogy a tömeges bevásárlásoknak két nyilvánvaló következménye van. Az egyik oldalon látjuk, hogy milyen elképesztő méretekben növekszik a magas értékű bevásárlások száma, a vásárlók extrém készletépítéseinek következtében (lásd a témában megjelent április 2-i cikkünket), a másik oldalon pedig látjuk, hogyan tűnnek el a boltokból az impulz kosarak. Érdekesség viszont a fent említett “nem alapvető” kategóriák esetében, hogy azokban a vásárlói kosarakban, ahol ezek a termékek jelen voltak, kétszámjegyű növekedést produkáltak, azaz azok a vásárlók, akik továbbra is vásároltak impulz, prémium vagy kényelmi termékeket, hajlandóak voltak sokkal többet költeni rájuk. A közepes és magas értékű kosarakban ezen kategóriák penetrációja néhol még az 50%-os növekedést is meghaladta, ám az impulz kosarak kiesését (amelyek még mindig kb. 36%-át teszik ki a Hazai Láncok forgalmának) – egyelőre – nem tudták kompenzálni. Szintén egyértelműen körvonalazódó trend – a fentiekkel összefüggésben – a kis kiszerelésű termékek piacvesztése (üdítők, ásványvizek, stb).
Kapcsolódó cikkeink
COFACE 2023-as CEE TOP 500 lista: Ismét dobogós a Mol
Bár a koronavírus-járvány negatív hatásaiból kilábaltak a cégek, az év…
Tovább olvasom >RetailZoom: A dohányboltok ismét felülmúlják a piacot
A Business Days második napján Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető…
Tovább olvasom >RetailZoom: A vásárlói hűség a mentőöv az inflációs válság idején
A RetailZoom ügyvezető igazgatója, Andreas Christou a Business Daysen elhangzott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >