RetailZoom – A vásárlók döntenek: az alapvető kategóriák szárnyalnak, az egyéb kategóriák szenvednek
Bár a Koronavírus okozta rendkívüli helyzetre reagálva a vásárlók tömegesen rohamozták meg az üzleteket, töltötték fel az otthoni készleteiket és ürítették ki teljesen a polcokat bizonyos termékek esetében, immáron láthatóvá vált az is, mely kategóriákat érintheti negatívan a válság, és a kialakult karanténhelyzet.
A Hazai Láncok napi értékesítési adatait megvizsgálva azt látjuk, hogy a vásárlók szemében hangsúlyosan elkülönülnek az alapvető és nem alapvető kategóriák (mint pl. az impulz, prémium és kényelmi kategóriák). A számok magukért beszélnek: a csökkenő impulz kategóriák között találjuk az Energia- és Sportitalokat, melyek forgalma több, mint 20%-kal esett vissza március első felében. További impulz kategóriák, melyek megszenvedhetik a járványt: Ostyák (7%-kal csökkent a forgalmuk), Csokoládé (-10%), Kekszek (-10%), Jégkrémek (-19%), még az Ízesített Joghurtok forgalma is 16%-kal esett. A “luxuskategóriákra” is nehéz hetek várnak, az eddigi adatok alapján a Pezsgők 12%-kal, a Borok 19%-kal, a Desszertek 20%-kal estek, míg a Trappista szegmensen kívül a teljes Sajt kategória forgalma is 25%-ot veszített.
Számos oka van az említett kategóriák forgalomvesztésének: egyrészt komoly változás állt be a vásárlók viselkedésében, akik egyre hangsúlyosabban próbálják visszafogni a bolti költéseiket, másrészt a sportesemények, közösségi programok, szabadidős tevékenységek teljes törlése és az utóbbi hetekben kötelezően elrendelt “szociális távolságtartás” kizár szinte minden olyan élethelyzetet, mely során a “célcsoport” ezen termékeket vásárolja.
A hazai láncok adatait tovább elemezve látjuk, hogy a tömeges bevásárlásoknak két nyilvánvaló következménye van. Az egyik oldalon látjuk, hogy milyen elképesztő méretekben növekszik a magas értékű bevásárlások száma, a vásárlók extrém készletépítéseinek következtében (lásd a témában megjelent április 2-i cikkünket), a másik oldalon pedig látjuk, hogyan tűnnek el a boltokból az impulz kosarak. Érdekesség viszont a fent említett “nem alapvető” kategóriák esetében, hogy azokban a vásárlói kosarakban, ahol ezek a termékek jelen voltak, kétszámjegyű növekedést produkáltak, azaz azok a vásárlók, akik továbbra is vásároltak impulz, prémium vagy kényelmi termékeket, hajlandóak voltak sokkal többet költeni rájuk. A közepes és magas értékű kosarakban ezen kategóriák penetrációja néhol még az 50%-os növekedést is meghaladta, ám az impulz kosarak kiesését (amelyek még mindig kb. 36%-át teszik ki a Hazai Láncok forgalmának) – egyelőre – nem tudták kompenzálni. Szintén egyértelműen körvonalazódó trend – a fentiekkel összefüggésben – a kis kiszerelésű termékek piacvesztése (üdítők, ásványvizek, stb).
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >