Retailerek a mesterséges intelligencia korában
Egy igencsak felkavaró év után a szakemberek azt jósolják, 2021 éppúgy lesz a bizonytalanság éve, mint a lehetőségeké. Ha 2020 a gyors reakciókról szólt, akkor 2021 a hosszú távú növekedés megtervezéséről, legalábbis az élelmiszeripar terén. Ahelyett, hogy újabb eszközökkel fejlesztenék ellátási láncaikat, a retailerek sokkal inkább arra fókuszálnak majd, hogyan biztosítsák vásárlóik hűségét, és hogyan tegyék az online vásárlást minél nagyobb élménnyé.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A régóta megjósolt online élelmiszeripari boomra váratlanul került sor 2020-ban, a pandémia kapcsán. Most itt az idő, hogy a kiskereskedők javítsanak platformjaikon, és minél gyorsabbá, egyszerűbbé és hatékonyabbá tegyék az online rendeléseket, legyen szó házhozszállításról, pick-up pontról vagy dark store-ról. Több mint két évvel azután, hogy a Kroger és az Ocado bejelentette, hamarosan robotok által működtetett raktárokat hoz létre, 2021-ben végre be is váltják ígéretüket, s ezzel nagy valószínűséggel az USA legnagyobb szupermarket-ellátóját hozzák létre, felzárkózva a gyors ütemben növekvő e-commerce rendelésekhez. Annyi bizonyos, hogy amint megnyílnak a raktárak, az egész iparág fogja árgus szemekkel figyelni, hogyan kezeli a két cég a már a rendelés napján kiszállítandó termékeket és a pickup-rendeléseket, azt a két csatornát, amely szinte felrobbant a Kroger és az Ocado bejelentése óta.
Hűség mindenek felett
Az élelmiszercégek folyamatosan dolgoznak azon, hogy egyre vonzóbb hűségprogramokat alkossanak meg vásárlóik számára. Ennek a törekvésnek talán az egyik legjobb példája a Walmart prémium hűségprogramja, a Walmart+. A fizetett tagság kicsit biztosabbá teszi a fogyasztói hűséget, hiszen az e-commerce könnyen elcsábítja a vásárlókat korábbi kedvenc helyeikről. A Hy-Vee Plus ingyenes házhozszállítást biztosít hűségprogramja tagjainak. Sok élelmiszercég különleges eseményekkel, az új termékekhez való elsődleges hozzáféréssel vagy alacsonyabb árakkal igyekszik megtartani vásárlóit.
Személyre szabott egészség
Az egészség rendkívüli módon felértékelődött 2020-ban, ahogy a vírus végigsöpört bolygónkon. A felerősödött tudatosság a személyre szabható technológia fejlődésével párosítva lehetővé tette a retailerek számára, hogy wellnessprogramokat hozzanak létre fogyasztóik számára, amelyek teljes mértékben integrálják az élelmiszer-vásárlást a személyes egészséggel.
Az élelmiszerüzletek régóta kínálnak étrenddel kapcsolatos tanácsadást, és nagyon sokat fejlesztettek az egészségmarketingen az évek során. Ám a személyre szabott egészségügyi tanácsok, amelyek valóban az egyes vásárlóknak szóló étrendterveket és termékajánlásokat tartalmaznak, már egy magasabb szintet képviselnek. Ahogy az egészségügyi adatok egyre nagyobb arányban digitalizálódnak, úgy férhetnek hozzá a retailerek egyre inkább fogyasztóik egészségügyi állapotához – természetesen azok beleegyezésével.
Az Amazon kitörési éve
Tavaly az Amazon egyre-másra mutatta be új boltformátumait, és fejlesztette üzleten belüli és online vásárlási technológiáját. Két új bolttípust is bemutatott, amely vásárlók millióit vonzotta online élelmiszer-vásárlási lehetőségével és pickup-pontjaival. Az élelmiszeripar számíthat arra, hogy az Amazon idén sem áll le: tovább növeli fizikai boltjainak számát, és legalább 100 új Amazon Fresh pontot fog létrehozni. A gigacég a korábbiaknál még erősebben célozza majd meg a Z-generációs vásárlókat, akik számára a kényelem nagyon fontos szempont.
A retail és az AI
Amióta az emberek vásárolnak, az előrejelzések mindig is a piac kiemelkedően fontos részét képezték. A vásárlói magatartásban bekövetkező változások megjósolása vagy az, hogy hány ember szükséges egy bolt üzemeltetéséhez, olyan adatok, amelyek mindig is szükségesek voltak egy retailcég hatékony működtetéséhez.
És itt lép be a mesterséges intelligencia (AI), hogy hidat képezzen az elérhető adatmennyiség és a stratégiai döntésekhez szükséges adatelemzés között. Azok a retailerek, akik meglátták az AI-ban rejlő opciókat, gyorsan növelték a profitot és csökkentették a hibalehetőségeket. A DataRobot közzétett egy elemzést, amelyben az mesterséges intelligenciával kapcsolatos kihívásokat és trendeket veszi górcső alá.
Az AI forradalmasítja az egész iparágat, méghozzá példátlan sebességgel. Nem hiába hívják a mesterséges intelligenciát a negyedik ipari forradalomnak, hiszen olyan erővel bír, amely alapvető változásokat képes elindítani olyan területeken, mint a vásárlás vagy az eladás módja. Minden valamirevaló retailer tudja: AI nélkül nem juthat messzire, legyen szó árazásról, raktárkészlet-kezelésről vagy az alkalmazottak irányításáról. Ahogy a világ lakosságának egyre nagyobb aránya fér hozzá az internethez, az online térben történő kapcsolatépítés a vásárlókkal végtelen lehetőségeket rejteget. Azok válnak piacvezetőkké, akik ezeket meglátják, megértik és kiaknázzák.
Mindenki másképp csinálja…
Jelenleg a retailerek három területen használják az AI-t: a vásárlók elvárásai, a termékek és ellátás kezelése, valamint a működtetés hatékonysága kapcsán. A fogyasztók sokkal jobban informáltak, mint valaha, s adatokkal felfegyverkezve személyre szabott információkra vágynak. És itt lép be az AI, amely képes előrejelezni a vásárlói szokásokban lezajló változásokat, a megfelelő termékkel „keresi meg” a megfelelő vásárlót, és olyan tartalmat kínál neki, amely számára a legrelevánsabb.
Mivel minden generáció tagjai máshogy viselkednek, más marketingüzeneteket kell eljuttatni hozzájuk. A Baby Boomerek egyre kevesebbet költenek. Az X-generáció nehezen vészelte át a pénzügyi krízist, ami jelentősen kihatott vásárlói magabiztosságukra is. Az Y-generáció számára az élmény a legfontosabb, ezért sokkal többet költ utazásokra és éttermekre. A Z-generáció nagyon tudatos a környezetet illetően, és inkább a magas minőségű árucikkeket és szolgáltatásokat preferálja.
AI nélkül nincs jövő
Minden kiskereskedő számára nagyon fontos, hogy tudja, mit rendeljen, hová helyezze el az üzleten belül az egyes termékeket, és várhatóan ki fogja azokat megvenni. Sok kiskereskedő raktárában állnak halomban az eladatlan termékek, ráadásul új „harcmezőként” megjelent a visszáru, amelynek költségei sokmilliárd dollárra rúgnak. Az Amazon annyira megelégelte a folyamatos visszáruzást, hogy megvonja a Prime-tagságot azoktól, akik túl sokszor küldik vissza a megrendelt termékeket.
Az AI-irányította követelés-előrejelzésekkel a cégek képesek meghatározni, miből és mennyit fognak vásárolni a fogyasztók. A mesterséges intelligencia különböző modelleket tud alkotni a szezonális eseményekhez – pl. Black Friday, Cyber Monday, stb. – kapcsolódóan. Azáltal, hogy meg tudja határozni, mekkora árukészletre van szükség, és azt is kiszámolja, mekkora lesz a visszáru aránya, minimalizálja a túlzott készletfelhalmozás kockázatát, miközben képes biztosítani minden olyan terméket, amit a vásárlók megvesznek.
Mire jó még az AI?
Az AI segítségével a retailerek megjósolhatják a várható vásárlói változásokat, s új stratégiákat alkothatnak a fogyasztók kedvelt csatornáira, termékeire és a vásárlások gyakoriságára alapozva. Ez a módszer bizalmat épít a fogyasztókban, növeli a járulékos tranzakciókat és az átlagos tranzakcióméretet, valamint maximalizálja a marketingkampányokból származó ROI-t. Ami pedig az online teret illeti, az AI segítségével természetesen ott is kiaknázhatják a lehetőségeket a kiskereskedők, hiszen előre tudható, mekkora a továbbkattintás esélye a következő oldalra, csökkenthető a vásárlói kosár elhagyásának esélye, s a keresési és vásárlási előzmények alapján személyre szabott termékajánlásokra is lehetőség van.
Mindent összevetve elmondhatjuk, hogy az AI kora elérkezett. Általa a retailerek lehetőségei elképesztő módon megnövekedtek, s azok a kiskereskedők, akik kihasználják a mesterséges intelligencia adta eszközöket, biztos sikerre és virágzásra számíthatnak.
Szép új világ
A Lux Research is kiadta a maga előrejelzését, méghozzá a várható technológiai trendekről, amelyek a leginkább átformálják majd idén a világunkat. A kutatócég nyolc különböző irányt sorol fel, amelyek meghatározóak lesznek 2021-ben. Az önvezető autók a cég szerint azért fontosak, mert új utazási és logisztikai lehetőségek előtt nyitják meg az ajtót azzal, hogy nem lesz szükség sofőrre, tehát mind a fogyasztói, mind a kereskedelmi szférában óriási áttörés következhet be általuk. A sofőrnélküliséget olyan eszközök teszik lehetővé, mint a beépített szenzorok, a valós idejű, 3D-térképek és az AI, amely az út során begyűjtött adatokat azonnal cselekvésre váltja, ha szükséges, ezzel biztosítva a biztonságos közlekedést.
A műanyag-újrahasznosítás terén egyre több az olyan innováció, amelyek megkönnyítik a körforgásos gazdaság felé történő elmozdulást és jelentősen csökkentik a szemétmennyiséget bolygónkon. A műanyag hulladékkal kapcsolatos aggodalmak mind fogyasztói, mind szabályozói oldalról egyre erősödnek, s egyre több és több vállalat állít fel stratégiákat és kötelezi el magát az újrahasznosított anyagok felhasználására. Azok az innovációk, amelyek képesek a hulladékból magasabb értékű termékeket előállítani, rendkívül fontosakká váltak.
Érzékelők mindenütt
Az AI-irányította szenzorok ugyancsak a fókuszba kerültek. Ezek a technológiai megoldások mind a fejlesztők, mind a működtetők számára lehetővé teszik, hogy új termékeket hozzanak létre, és javítsák a belső folyamatokat. Startupok, mint például az Algorithmica olyan megoldásokat fejlesztenek, amelyek alacsonyabb költségű szenzorokból is ki tudják nyerni az adatokat. Az AI működtette szenzorok ezenkívül lehetővé teszik bizonyos munkafolyamatok automatizálását és javítását.
A zöld hidrogén viszonylag új fogalom, amely 2021-ben sokkal fontosabb szerepet kap, mint korábban. A tiszta hidrogén az energiaszektorban, a közlekedésben és ipari területeken is felhasználható. A hidrogénnel működtetett járművek régóta beteljesületlen álomnak számítottak, ám a zöld hidrogén végre elhozta a megoldást arra, hogy „kitisztítsa” az egyébként nehezen karbontalanítható ipari folyamatokat. A zöld hidrogén, amelyet megújuló elektromosságból állítanak elő, lehetővé teszi a tiszta elektromosság tárolását és szállítását.
Fehérjét csak növényből!
Végül, de nem utolsósorban a Lux Research sem felejti el megemlíteni az alternatív fehérjéket, amelyek szélsebesen hódítanak, többek között azért, mert a világ fehérjeigényét csak úgy lehet fenntarthatóvá tenni, ha a növényi protein felé fordulunk. Az Impossible Food és a Beyond Meat azt jelzik, hogy hatalmas lehetőség van az új piacban: a fogyasztók számára egyre fontosabb, honnan származik és miből van, amit esznek, illetve hogyan tudják védeni környezetüket. //
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Növényi alapú pop-up üzletet nyitott az Impossible Foods Chicagóban
Impossible Quality Meats néven nyitotta meg az Impossible Foods pop-up koncepcióját Chicago Uptown…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >