Rengeteg cukrászda húzta le a redőnyt Magyarországon az elmúlt évben
Az elmúlt négy év drámai változásokat hozott a magyar vendéglátóipar számára, melynek eredményeként összesen több mint 5400 vendéglátóhely tűnt el. A katasztrófa sorozata 2020 elején kezdődött a koronavírus-járvány következtében bevezetett kötelező bezárásokkal, majd folytatódott az energiaválság és az infláció negatív hatásával.

Kihívás az energiaárak emelkedése is
A vendéglátóhelyek küszködnek az éves fenntartási költségük növekedésével, a vásárlóerő csökkenésével, valamint az alkalmazotti hiánnyal. Az infláció és az élelmiszerek árának emelkedése különösen megterheli a szolgáltatásokat, mivel a vendéglátóipar nagyban függ az élelmiszerek áraitól. A KSH (Központi Statisztikai Hivatal) szerint a kereskedelmi vendéglátásban 30% feletti áremelkedés volt az idei első félévben, magasan az átlagos infláció felett – mutat rá a Pénzcentrum.
A különböző típusú vendéglátóhelyek száma 2019 és 2023 július között hogyan alakult. Az éttermek, cukrászdák, italüzletek, kávézók és szórakozóhelyek számának csökkenése főként 2020 és 2021 között volt markáns, a koronavírusválság következtében. A munkahelyi étkezdék száma ugyan nőtt 2021 és 2022 között, de 2023-ra ismét csökkenés tapasztalható.
A vidéki vendéglátóhelyek különösen érezték meg a válságot, és a cukrászdák az infláció hatására nehezen tartották fenn magukat. Somogy vármegyében és Vas vármegyében a vendéglátóhelyek száma jelentős mértékben csökkent az elmúlt év során.
A vásárlóerő folyamatosan csökken Magyarországon, és ez hatással van a szolgáltatókra is. Az összességében bezárt kiskereskedelmi üzletek száma is növekedett, mint ahogy azt a KSH friss adatai is mutatják. A magyar vendéglátóipar továbbra is küzd a megpróbáltatásokkal, és a válság hatásai továbbra is érezhetőek mind a vállalkozások, mind a fogyasztók számára.
Kapcsolódó cikkeink
30 százalékkal drágult az étkezési tojás az év első felében
Az Európai Bizottság adatai alapján az unió (EU27) a tojás…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a könnyű és a nehéz bárány ára
Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió juh- és…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje
Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >