Rengeteg cukrászda húzta le a redőnyt Magyarországon az elmúlt évben
Az elmúlt négy év drámai változásokat hozott a magyar vendéglátóipar számára, melynek eredményeként összesen több mint 5400 vendéglátóhely tűnt el. A katasztrófa sorozata 2020 elején kezdődött a koronavírus-járvány következtében bevezetett kötelező bezárásokkal, majd folytatódott az energiaválság és az infláció negatív hatásával.
A vendéglátóhelyek küszködnek az éves fenntartási költségük növekedésével, a vásárlóerő csökkenésével, valamint az alkalmazotti hiánnyal. Az infláció és az élelmiszerek árának emelkedése különösen megterheli a szolgáltatásokat, mivel a vendéglátóipar nagyban függ az élelmiszerek áraitól. A KSH (Központi Statisztikai Hivatal) szerint a kereskedelmi vendéglátásban 30% feletti áremelkedés volt az idei első félévben, magasan az átlagos infláció felett – mutat rá a Pénzcentrum.
A különböző típusú vendéglátóhelyek száma 2019 és 2023 július között hogyan alakult. Az éttermek, cukrászdák, italüzletek, kávézók és szórakozóhelyek számának csökkenése főként 2020 és 2021 között volt markáns, a koronavírusválság következtében. A munkahelyi étkezdék száma ugyan nőtt 2021 és 2022 között, de 2023-ra ismét csökkenés tapasztalható.
A vidéki vendéglátóhelyek különösen érezték meg a válságot, és a cukrászdák az infláció hatására nehezen tartották fenn magukat. Somogy vármegyében és Vas vármegyében a vendéglátóhelyek száma jelentős mértékben csökkent az elmúlt év során.
A vásárlóerő folyamatosan csökken Magyarországon, és ez hatással van a szolgáltatókra is. Az összességében bezárt kiskereskedelmi üzletek száma is növekedett, mint ahogy azt a KSH friss adatai is mutatják. A magyar vendéglátóipar továbbra is küzd a megpróbáltatásokkal, és a válság hatásai továbbra is érezhetőek mind a vállalkozások, mind a fogyasztók számára.
Kapcsolódó cikkeink
A tojás ára az EU-ban 3, hazánkban 19 százalékkal emelkedett
Az Európai Bizottság adatai alapján az unió (EU27) tojás- és…
Tovább olvasom >Erősödik a kiskereskedelem: de hol mennyit keresnek és költenek a magyarok?
A magyar kiskereskedelem fokozatosan erősödik, de az adatok szerint még…
Tovább olvasom >Turizmus 2024 decemberében: növekvő vendégforgalom, eltérő regionális trendek
2024 decemberében a magyarországi turisztikai szálláshelyek vendégforgalma jelentős növekedést mutatott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Látvány és funkció – A nap videója
Molekuláris gasztronómiának hívták 15-20 éve az ilyen projekteket – a…
Tovább olvasom >Erős márkák, erős Magyarország: a Nemzetgazdasági Minisztérium aktívan támogatja a hazai vállalkozások márkaépítési törekvéseit
A hazai vállalkozások versenyképességet támogató adórendszer, a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok,…
Tovább olvasom >