Rengeteg cukrászda húzta le a redőnyt Magyarországon az elmúlt évben
Az elmúlt négy év drámai változásokat hozott a magyar vendéglátóipar számára, melynek eredményeként összesen több mint 5400 vendéglátóhely tűnt el. A katasztrófa sorozata 2020 elején kezdődött a koronavírus-járvány következtében bevezetett kötelező bezárásokkal, majd folytatódott az energiaválság és az infláció negatív hatásával.
A vendéglátóhelyek küszködnek az éves fenntartási költségük növekedésével, a vásárlóerő csökkenésével, valamint az alkalmazotti hiánnyal. Az infláció és az élelmiszerek árának emelkedése különösen megterheli a szolgáltatásokat, mivel a vendéglátóipar nagyban függ az élelmiszerek áraitól. A KSH (Központi Statisztikai Hivatal) szerint a kereskedelmi vendéglátásban 30% feletti áremelkedés volt az idei első félévben, magasan az átlagos infláció felett – mutat rá a Pénzcentrum.
A különböző típusú vendéglátóhelyek száma 2019 és 2023 július között hogyan alakult. Az éttermek, cukrászdák, italüzletek, kávézók és szórakozóhelyek számának csökkenése főként 2020 és 2021 között volt markáns, a koronavírusválság következtében. A munkahelyi étkezdék száma ugyan nőtt 2021 és 2022 között, de 2023-ra ismét csökkenés tapasztalható.
A vidéki vendéglátóhelyek különösen érezték meg a válságot, és a cukrászdák az infláció hatására nehezen tartották fenn magukat. Somogy vármegyében és Vas vármegyében a vendéglátóhelyek száma jelentős mértékben csökkent az elmúlt év során.
A vásárlóerő folyamatosan csökken Magyarországon, és ez hatással van a szolgáltatókra is. Az összességében bezárt kiskereskedelmi üzletek száma is növekedett, mint ahogy azt a KSH friss adatai is mutatják. A magyar vendéglátóipar továbbra is küzd a megpróbáltatásokkal, és a válság hatásai továbbra is érezhetőek mind a vállalkozások, mind a fogyasztók számára.
Kapcsolódó cikkeink
Dráguló karácsonyi menü és ajándékok Szlovákiában: mit várhatnak idén az ünnepi időszakban?
A Szlovák Statisztikai Hivatal friss adatai szerint az idei karácsonyi…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >