Rekordalacsony a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben
Tovább csökkent az elmúlt évben a szlovákiai üzletekben a hazai élelmiszerek aránya, idén áprilisig az eddigi legalacsonyabb szintre, 40 százalékra esett vissza – derült ki a Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által készíttetett felmérésből, melynek eredményeit csütörtöki sajtótájékoztatójukon ismertették a szervezet képviselői Pozsonyban.
A GfK piackutató által 360 szlovákiai üzletben elvégzett felmérés adataiból kiderül, hogy a szlovákiai üzletekben már legalább öt éve folyamatosan csökken a hazai élelmiszerek aránya, a 2011-ben végzett első ilyen kimutatás óta ötödével esett vissza.
A hazai élelmiszerek aránya a szlovák üzletek polcain az elmúlt évben 3 százalékponttal 40 százalékra esett vissza, a csökkenés aránya éves szinten csaknem tíz százalékot tett ki, ami az egyik legmagasabb érték volt az elmúlt öt évben. A folytatódó áruarány csökkenést és annak gyorsuló arányát a PKS képviselői annál inkább is figyelmeztetőnek tartják, mivel a szakmai szervezet az elmúlt évben az arányszám stabilizálódására és a csökkenő trend megállítására számított.
Az elmúlt évben a hazai élelmiszerek aránya minden üzlettípusban és szinte minden árufajta esetében csökkent a szlovákiai üzletek polcain. Az egyes üzlettípusok közül a vizsgált időszakban a diszkont üzletekben és a nagyraktárakban volt a legalacsonyabb a hazai élelmiszerek aránya, mindössze 27 százalékot tett ki, a legtöbb hazai terméket ellenben a legkisebb üzletek kínálták a vásárlóknak, ezek polcain a hazai élelmiszerek aránya 58 százalék volt. Az egyes üzletláncok kínálatát tekintve Szlovákiában a Lidl boltjaiban volt a legkevesebb hazai áru, mindössze 14 százalék, a legnagyobb arányban pedig a Coop és a CBA üzleteiben jelentek meg a hazai termékek, 62, illetve 51 százalékos arányban.
Az egyes áruszegmenseket vizsgálva kiderült, hogy a hazai tejből, az ásványvizekből, sörből, borból, illetve szeszes italból volt a legtöbb hazai termék a szlovákiai üzletek polcain, arányuk 63 és 52 százalék körül alakult. Ellenben az étolajok, a tartós élelmiszerek, valamint az édességek szegmensében volt a legkisebb ez az arány, 19 és 13 százalék között alakult.
„Még soha nem volt olyan rossz a helyzet mint most” – véleményezte az adatokat Daniel Poturnay, a PKS elnöke, hozzátéve: a helyzet annak ellenére romlott, hogy a hazai élelmiszerek arányának növelése céljából több kampányt végeztek és az üzletláncokkal is egyeztettek ennek érdekében. Poturnay szerint az üzletláncok egy része egyáltalán nem veszi komolyan a hazai élelmiszerek arányának növelése érdekében kötött megállapodásaikat, amit véleménye szerint az is mutat, hogy bár az országban gyártott élelmiszerek 60 százalékát hazai vevők vásárolják meg, ezeknek a termékeknek az aránya az üzletek polcain ennél jóval alacsonyabb. Hozzátette: a hazai élelmiszeripar a jelenleginél jelentősen magasabb arányban lenne képes ellátni a hazai szükségleteket, elmondása szerint a szegmens csupán gyártókapacitásainak 40 százalékát használja ki.
A szlovák agrártárca jelentése szerint 2014-ben az ágazat export-import mérlege 1,038 milliárd euró mínuszban zárt, a deficit éves szinten 600 millió euróval nőtt. (MTI, Starovic Tibor)
Kapcsolódó cikkeink
Egyre több magyar e-kereskedő teszi át a székhelyét Szlovákiába
Az elmúlt években egyre több magyar online kiskereskedő döntött úgy,…
Tovább olvasom >A Biedronka szlovákiai piacra lépésére készül a Lidl
Továbbra is igényt tart a Lidl az árvezető szerepre Szlovákiában.…
Tovább olvasom >Lassuló infláció, de továbbra is dráguló élelmiszerek Szlovákiában
Szlovákiában szeptemberre 2,6 százalékra mérséklődött az infláció, azonban az élelmiszerárak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >