Rekordalacsony a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben
Tovább csökkent az elmúlt évben a szlovákiai üzletekben a hazai élelmiszerek aránya, idén áprilisig az eddigi legalacsonyabb szintre, 40 százalékra esett vissza – derült ki a Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által készíttetett felmérésből, melynek eredményeit csütörtöki sajtótájékoztatójukon ismertették a szervezet képviselői Pozsonyban.
A GfK piackutató által 360 szlovákiai üzletben elvégzett felmérés adataiból kiderül, hogy a szlovákiai üzletekben már legalább öt éve folyamatosan csökken a hazai élelmiszerek aránya, a 2011-ben végzett első ilyen kimutatás óta ötödével esett vissza.
A hazai élelmiszerek aránya a szlovák üzletek polcain az elmúlt évben 3 százalékponttal 40 százalékra esett vissza, a csökkenés aránya éves szinten csaknem tíz százalékot tett ki, ami az egyik legmagasabb érték volt az elmúlt öt évben. A folytatódó áruarány csökkenést és annak gyorsuló arányát a PKS képviselői annál inkább is figyelmeztetőnek tartják, mivel a szakmai szervezet az elmúlt évben az arányszám stabilizálódására és a csökkenő trend megállítására számított.
Az elmúlt évben a hazai élelmiszerek aránya minden üzlettípusban és szinte minden árufajta esetében csökkent a szlovákiai üzletek polcain. Az egyes üzlettípusok közül a vizsgált időszakban a diszkont üzletekben és a nagyraktárakban volt a legalacsonyabb a hazai élelmiszerek aránya, mindössze 27 százalékot tett ki, a legtöbb hazai terméket ellenben a legkisebb üzletek kínálták a vásárlóknak, ezek polcain a hazai élelmiszerek aránya 58 százalék volt. Az egyes üzletláncok kínálatát tekintve Szlovákiában a Lidl boltjaiban volt a legkevesebb hazai áru, mindössze 14 százalék, a legnagyobb arányban pedig a Coop és a CBA üzleteiben jelentek meg a hazai termékek, 62, illetve 51 százalékos arányban.
Az egyes áruszegmenseket vizsgálva kiderült, hogy a hazai tejből, az ásványvizekből, sörből, borból, illetve szeszes italból volt a legtöbb hazai termék a szlovákiai üzletek polcain, arányuk 63 és 52 százalék körül alakult. Ellenben az étolajok, a tartós élelmiszerek, valamint az édességek szegmensében volt a legkisebb ez az arány, 19 és 13 százalék között alakult.
„Még soha nem volt olyan rossz a helyzet mint most” – véleményezte az adatokat Daniel Poturnay, a PKS elnöke, hozzátéve: a helyzet annak ellenére romlott, hogy a hazai élelmiszerek arányának növelése céljából több kampányt végeztek és az üzletláncokkal is egyeztettek ennek érdekében. Poturnay szerint az üzletláncok egy része egyáltalán nem veszi komolyan a hazai élelmiszerek arányának növelése érdekében kötött megállapodásaikat, amit véleménye szerint az is mutat, hogy bár az országban gyártott élelmiszerek 60 százalékát hazai vevők vásárolják meg, ezeknek a termékeknek az aránya az üzletek polcain ennél jóval alacsonyabb. Hozzátette: a hazai élelmiszeripar a jelenleginél jelentősen magasabb arányban lenne képes ellátni a hazai szükségleteket, elmondása szerint a szegmens csupán gyártókapacitásainak 40 százalékát használja ki.
A szlovák agrártárca jelentése szerint 2014-ben az ágazat export-import mérlege 1,038 milliárd euró mínuszban zárt, a deficit éves szinten 600 millió euróval nőtt. (MTI, Starovic Tibor)
Kapcsolódó cikkeink
Bővíti üdítőital-portfolióját a Kofola ČeskoSlovensko
A cseh Kofola ČeskoSlovensko új gyümölcslevekkel és jegesteákkal bővítette portfólióját.…
Tovább olvasom >Dráguló karácsonyi menü és ajándékok Szlovákiában: mit várhatnak idén az ünnepi időszakban?
A Szlovák Statisztikai Hivatal friss adatai szerint az idei karácsonyi…
Tovább olvasom >Egyre több magyar e-kereskedő teszi át a székhelyét Szlovákiába
Az elmúlt években egyre több magyar online kiskereskedő döntött úgy,…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >