Régi világ – új világ a promóciók tükrében
A promóciók a vásárlás részei, minden körülmények között. A fogyasztók elvárják, keresik az akciókat, sőt a kedvezményeket támogatásként élik meg. A kommunikáció tónusa helyzetfüggő, de a sorok közötti üzenet szinte mindig népszerű, miszerint fontos vagy, figyelünk rád. Tolnai Gábor, a Kantar Hoffmann divízióigazgatójának előadása „Az év legsikeresebb promóciója” versenyhez kapcsolódó online konferencián.
![Tolnai Gábor-Kantar](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/08/IO_Az_ev_legsikeresebb_promocioja_KANTAR_Tolnai_G_bor.jpg)
Tolnai Gábor
Kantar Hoffmann
divízióigazgató
Tolnai Gábor előadását a világjárvány vásárlókra gyakorolt hatásainak elemzésével kezdte. Szomorú tény, hogy a mérések alapján a magyar háztartások fele maximum 3 havi tartalékkal rendelkezik, ennél hosszabb időszakot nagyon nehezen tud átvészelni. Ez is lehet az oka, hogy a kezdeti erős felhalmozás mellett a vásárlásokat a tudatosság jellemezte. Azok is böngészni kezdték az akciós katalógusokat, azok is vásárlási listát írtak és igyekeztek a felesleges költéseket megszüntetni, spórolni, akik stabil munkahellyel rendelkeznek. Az ilyen módon tudatosan megtervezett vásárlás nagyon fókuszált, célratörő, így az impulzivitás, a spontán vevői döntések száma csökkent.
Az online rendelések felfutása
A világjárvány hatására átrendeződtek a vásárlási terek. Az online vásárlás térnyerése az FMCG-területen is láthatóvá vált. Olyanok is elkezdtek az interneten napi cikkeket rendelni, akik korábban nem vagy kevésbé tették. A kényszer hatására azonban felfedezték az előnyeit is, és megkedvelték ezt a vásárlási formát. Ugyanakkor, aki gyakrabban rendel, gyakrabban tapasztal hibákat is, így a tanulási folyamatban egyre tudatosodik. Az online rendelés a kényelem és korlátlan nyitvatartás mellett a járványhelyzetben az érintésmentes futárszolgálat, házhozszállítás nagy előnyével is rendelkezik.
A Kantar Hoffmann kutatása szerint az online vásárlások aránya a 2020. március 18. – április 16. közötti időszakban folyamatosan nőtt, ezt a piackutató cég 3 hullámban vizsgálta. Mindezek hatására elmondható, hogy az emberek kedvelik a klasszikus üzletben való vásárlást, de az online-t is megszerették, szerepe tartósan megmaradhat a vásárlók fejében, így jelentős populáció fogja valós vásárlási alternatívaként használni a jövőben is.
Biztonság mindenekelőtt
A fenntarthatóság mint hívószó a 2019-es év slágere volt, a trend 2020 elejére tovább erősödött. A pandémia azonban háttérbe szorította, hiszen a biztonság, a higiénia, a hatékonyság szempontjai kerültek előtérbe. A Kantar Hoffmann kutatása a fogyasztók erős preferenciáját tárta fel a csomagolt pékáruk és zöldségek, gyümölcsök felé. A vegyszerek használata is elfogadott, sőt elvárt lett a biztos hatékonyság jegyében: a vírusölő hatás lett a fontos a környezetvédelemmel szemben.
A gyors, 1-2 hónap alatt lezajlott értékrend-átrendeződés azt jelzi előre, hogy ez a trend együtt mozog majd a járványintenzitással, és a helyzet normalizálásával gyors visszarendeződés várható.
A promóció élményt ad
A vírusvédelmi korlátozások alatt egy-egy vásárlás felért egy kirándulással, kimozdulással. Kapcsolatot biztosított a régi normális világhoz, felidézte a karantén előtti helyzetet, de a korábbi élvezeti értéket a félelem és a tudatosság felülírta. Megszűnt a mászkálás, bámészkodás, kóstolás, minták átvétele, újdonságokra való rácsodálkozás, és ezeket az élményeket nosztalgikusan idézték fel a vásárlók. Épp ezért a megmaradt promóciók jelentősége felértékelődött. Kijelenthető, hogy továbbra is elvárt a promóció! Az eladáshelyi észlelés a fent említett célratörő tudatosság miatt természetesen nehézkesebb.
A Kantar Covid-19 Barométer kutatás egyik legfőbb tanulsága, legérdekesebb megállapítása a „Mit kell tennie a vállalatoknak a jelenlegi helyzetben?” kérdésre adott válaszok voltak: a munkatársak és vásárlók védelme mellett a kérdezettek egyértelműen elvárják, hogy a gyártók, kereskedők „segítsék a fogyasztókat kedvezményekkel, promóciókkal”!
Ez az igény egyre erőteljesebben jelent meg a fogyasztók oldaláról a kutatás 3 vizsgált ciklusában. Nemcsak a régi normális utáni vágyakozás ez, hanem annak kifejeződése, hogy az árengedményeket, promóciós aktivitásokat nekik szóló támogatásként fogják fel a vásárlók a nehéz helyzetben.
A világjárvány következménye, hogy a fődíjak, álomnyeremények alapvetően megváltoztak. Az eddig olyan vonzó külföldi utazás most inkább riasztó, a fesztiválok elmaradása, a társasági események kiszámíthatatlansága szintén csökkenti az aktiváló nyeremények körét.
Promóciós preferenciák
Az Év Legsikeresebb Promóciója verseny fogyasztói kutatása alapján levonhatóak a promóciókkal kapcsolatos általános tanulságok, amelyeket Tolnai Gábor a következőképpen összegzett:
Továbbra is jellemző az egyszerű, ismert mechanizmusok népszerűsége. A bonyolult megoldások a core játékosokat leszámítva inkább elijesztők. Az ismert játékmechanizmusok kedveltek és begyakoroltak, így nem feltétlenül szükséges a promóciós mechanizmusok folyamatos megújítása.
Az ajándékok összetétele, formája és a kommunikáció kreatívja viszont legyen új és meglepő. Ez elvárt és kedvezően fogadott elem a fogyasztók körében.
A trade és brand marketing hatékony kooperációja, összehangolása egyértelműen támogatja a promóciók eredményességét – a fogyasztók körében nagyobb sikerre számíthat egy így felépített promóció.
Az azonnali nyeremény fontos motiváció. Magában foglalja a kicsomagolás izgalmát, bevonzza a vásárlókat, interakcióra ösztönöz. Az ötletes, látványos kommunikációs anyagok, a kreativitás pozitív a vásárlók szemében. A nagy számú nyeremény, a gyakoribb, napi, heti sorsolások megnövelik a nyerési esély érzetét, így jobban motiválnak a részvételre. Az álomnyeremény/fődíj jellege az adott célcsoporttól függ. Az utazás, a választható fesztiválok, társasági élmények mind nagy mozgósító erővel bírtak tavaly.
A kutatások egyértelműen mutatják, hogy a pandémiás helyzet ellenére 2020-ban is fontos és hatékony eszköz lehet a gyártók, kereskedők kezében a promóció. Nem tűnik jó stratégiának a marketingeszközök és promóciók visszavágása, ezen eszközök tudatos és aktív használata idén is jelentősen hozzájárulhat az üzleti sikerességhez.//
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 5,2 milliárd forintot fektetett az árak csökkentésébe az IKEA Magyarország a 2024-es pénzügyi évben a megfizethetőség jegyében
A 2024-es pénzügyi évben az IKEA Magyarország közel 12 millió…
Tovább olvasom >Generali kutatás: A magyarok csupán tizede gondolja azt, hogy fantasztikus év lesz 2025
Nemzetközi háborús konfliktus kiterjedésétől kevésbé, az infláció és az árak…
Tovább olvasom >Egy ősi gyógynövény, amely segít megszűntetni a fájdalmat
Az emberiség évezredek óta fordul a természet erejéhez, ha egészségének…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >