Recseg-ropog a boltzár? Sokan elégedetlenek

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 03. 23. 12:33

A kormány a mai naptól hosszabbított, de a boltosok egy része nem. recseg-ropog a boltzár? A reményvesztettek mutogatnak, a menü: a minden hájjal megkent sarki versenytárs, a szomszédos zoknit is árusító nagy élelmiszerbolt, vagy – kapaszkodj -, talán a webáruház? A webáruházak nagyot ugrottak a boltzáros időkben. Lehet, hogy már csak az van zárva, aki becsődölt?

A március 8-i boltzár két héttel indult, de a kormány hosszabbításra kényszerült. Tegyük hozzá, a koronavírus járvány kíméletlen. Az MKIK közben azt kezdeményezte, hogy mihamarabb és fokozatosan oldja fel a kormány az éppen meghosszabbított boltzárat, figyelemmel persze az átoltottságra és a fertőzésen már átesettek számarányára is. Célravezetőbbnek tartja ugyanakkor a vásárlószám korlátozását.

Minden hájjal megkent a tilalom ellenére kinyitott boltos, vagy nehezen értelmezhető a jogszabály?

Az MKIK szerint a jelenleg érvényben lévő korlátozó intézkedések vállalkozói jelzések alapján nehezen értelmezhetőek és a kkv-k szempontjából versenytorzítóak. Két kifogás a leggyakoribb, egyik szerint ő ugyan bezár, de a másik vele azonos portékát kínáló bolt nem. A másik, hogy miközben ő zárva van, a nagyáruházak az ő portékáját kínálhatják. De van itt még más is, mégpedig az, ha már a versenynél tartunk, hogy a webáruházak is nagyot nyúlnak a piacukból.

Nos, arra már korábban rámutattunk, hogy a boltzáras szabályok – kevés határesetet leszámítva – egyértelműek, csak éppen melléjük kell biggyeszteni a kereskedelmi jogot is. Ez a jogban nem szokás (tehát ami más jogszabályban benne van, azt nem ismétlik), de most lehetett volna tenni némi kivételt, mert a boltosok a korlátozó kormányrendeletet azért átfutják. Egy mondat hiányzik csak a kivételek meghatározásában, mégpedig az, hogy az akkor igaz a kivétel, ha a fő tevékenysége, a döntő súlyú termékkör beleesik a mentes termékek körével.

A mi kis városunkban majdnem mindenki nyitva van

Legfőképpen azért, mert ez az a vágány, a kereskedelmi jog, amit sok boltos már lazábban kezel, keresve a menekülő útvonalakat. Egy hozzánk is eljutott boltos panasza szerint „… az úgynevezett boltbezárás itt a mi kis városunkban úgy néz ki, hogy gyakorlatilag majdnem mindenki nyitva van. Csak a legkisebb vállalkozások, néhány ruházati üzlet, pár lerobbant turkáló, egy ékszerbolt és a mi kis rövidáru és függöny boltunk van zárva. … A mi függöny boltunk zárva van, a DIEGO multi teljes bolthálózatával nyitva lehet, a kormányrendelet azon részére hivatkozva, hogy az építőanyagot árusító boltoknak ez engedélyezett. Természetesen a laminált padlóra céloz, ami a teljes termék palettájának a 10%-a lehet. És persze  egész családok tolonganak az üzletekben …”. Van még ilyen több is.

A képlet persze ennél egyszerűbb: a fő tevékenység, a jelentős, döntő súlyú termékkör számít a kereskedelmi jog alapján. De hát ha két kirakatba helyezett wc papír tekerccsel is ki lehet nyitni drogéria címén, mert egyesek, vagy számosan megteszik, hogy így értelmezik a kereskedelmi jogot, akkor bizony repedezik a boltzár.

És sok boltos sérelmezi azt is, hogy miközben ő bezár, a portékáját a szomszédos nagyáruház árusíthatja. A nagyáruház kereskedelmi jog szerinti főtevékenysége ugyanakkor már a megengedett kört jelenti, ma ezt mondja és ide vezet el a jog útvesztője. Más kérdés, hogy mit veszít a bezárt boltos ezzel: a legtöbbet nem itt bukja.

A webáruházak is nagyot nyeltek a boltzárakból, ráadásul kinyitnak olyan átvevőpontokat, ami úgy egyébként tilos

A boltzáras időszakokban a hagyományos boltok piacából jókat falatoznak a webáruházak. A vásárló nem sokat tehet, ha tornacipőre van szüksége és a cipőbolt nem látogatható (ez volt 2020-ban), vagy köteles bezárni (így él a szabály március 8-tól).

A webáruház (a kereskedelmi jogban csomagküldő kereskedés) működhet, de átvevőpont csak akkor, ha a hozzá kapcsolódó üzlet (például élelmiszerbolt, drogéria) nyitva lehet. A jog ellenére – már soroltuk – az Alza.hu, Decathlon, Jysk, Extreme Digital, Mall.hu) átadja átvevőpontos rendszerében az online rendelt portékát. Hát ez most nem a reklám helye.

A webáruházak persze ki is szolgálják a kedves vásárlót. A bezárásos időszakok boltos statisztikája mutatja is, hogy a webáruházas piac megugrásának nagyobb fele a hagyományos boltok piacvesztése volt 2020-ban. És ebből kiindulva valami hasonló történik 2021-ben is, szerte a világban is:

2019 2020 2020/2019
 webpiac
március 55 83 +28
április 56 114 +58
május 62 92 +30
összesen: 173 289 +116 

milliárd forint

hagyományos boltok

március, április, május hónapok együttesen

ruházat 179 70 -109
bútor, műszaki cikk 255 212 -43
könyv, számítástechnika, egyéb iparcikk 196 160 -36
összesen 630 442 -188 milliárd forint
KSH, érték: milliárd forint

(blokkk.com, 2021. március 21.)

 

Kapcsolódó cikkeink