Magazin: Puratos: Taste Tomorrow – ízelítő a jövőből!
A Puratos Taste Tomorrow kutatási programja a fogyasztói szokások és preferenciák terén olyan gyökeres változásokat jelző új trendeket mutat be, amelyek a sütő-, a cukrász-, és a csokoládéipar minden szereplőjére hatással vannak. Az öt legfőbb trendet az alábbiakban vázoljuk.
Szerző: Tisza Andrea
1. Holisztikus egészség és maximális személyre szabottság
Az egészséges táplálkozás terjedése töretlen. A „szuperélelmiszerek” olyan élelmiszerek, melyek nemcsak egészségesek, de emellett ízletesek is. Folyamatosan nő a kereslet irántuk, mint ahogy az is egyre szélesebb körben ismeretes, hogy az élelmi rostoknak jótékony hatása van az emésztésre, a bélflóra egészségére – ezáltal az immunrendszerre és a mentális jóllétre. Nem csoda, ha a fogyasztók személyre szabott ajánlatokat várnak el: 63 százalék a saját életmódjába illeszthető élelmiszereket vásárol. Ami a pékárukat illeti, a válaszadók közel kétharmada vásárolna például az egyéni táplálkozási igényeihez igazított terméket. Egyre több fogyasztó van tisztában a kakaó magas tápértékével és szorongásoldó hatásával. Eljött az idő „hogy új fejezetet nyissunk a pékáru, a cukrász- és a csokoládétermékek társadalomban betöltött szerepéről szóló könyvben” – állapítja meg a kutatás.
2. A tudatos fogyasztó
2021-ben a fogyasztók minden eddiginél tudatosabbakká váltak a táplálkozásukat illetően, és egyre inkább látják, miképp befolyásolják vásárlási döntéseik saját maguk és a bolygó jólétét – mindez pedig arra készteti őket, hogy még alaposabban tájékozódjanak. Napjainkban háromból ketten szeretnék tudni, hogy az élelmiszer, amit megvásárolnak, honnan származik, és hogyan készül. A változó prioritások, az oktatás és az információhoz való egyre szélesebb körű hozzáférés határozza meg napjaink táplálkozási döntéseit és szokásait. A növényi alapú élelmiszereket vásárló fogyasztók száma megduplázódott, és elérte a 60 százalékot, amivel így a világ legnagyobb élelmiszeripari trendjévé nőtte ki magát az Ipsos adatai szerint. Először fordul elő, hogy a fogyasztók számára a környezetvédelmi és az egészségügyi szempontok egyforma súllyal esnek latba; a válaszadók 56 százaléka egyetért azzal, hogy a növényi alapú élelmiszerek egészségesebbek, mint az állati eredetűek – ez 47 százalékos növekedést jelent a 2018-as évhez viszonyítva. Tízből hatan azzal is egyetértenek, hogy a növényi alapú táplálkozás pozitív hatással van a környezetre – ez egyharmaddal több, mint 2018-ban.
3. Íz
A COVID-19 ellenére az íz továbbra is elsődleges döntési kritérium maradt. Az online vásárlási lehetőségek bővülésének és a közösségi média növekvő befolyásának hatására azonban – különösen a fiatalabb generációk körében – a vizuális élmény is egyre fontosabbá válik. A fogyasztók 59%-a egyetért azzal, hogy a vonzó kinézetű késztermék egyben ízletes is. És bár a pandémia négyből három fogyasztóban ébresztett nosztalgiát a hagyományos receptek iránt, kíváncsiságból és kalandvágyból sokan kezdtek el új hozzávalókkal és elkészítési módokkal kísérletezgetni. A megkérdezettek 60 százaléka szívesen megkóstolna egzotikus ízeket a világ más tájairól is, ami a tanulmány szerint egy izgalmas lehetőség a kísérletezni vágyó, kreatív iparági szereplők számára.
4. Kényelem mindenek felett
Ha a kényelemről beszélünk, be kell látnunk, hogy „ami egykor lassú fejlődésnek indult, az mára már igazi forradalommá nőtte ki magát” – mutat rá a Taste Tomorrow kutatás. Az online vásárlás hosszú évek „lassú, de biztos” térnyerését követően exponenciális növekedésnek indult, a heti online élelmiszer-vásárlás mindössze három év alatt megduplázódott, és a fogyasztók 17 százaléka ma már hetente legalább egyszer online rendel ételt. A pékáruk, a cukrászsütemények és a csokoládétermékek online vásárlásának meredek növekedésével a kis- és nagyvállalkozások számára elengedhetetlenné vált a digitális jelenlét, amennyiben a jövőben is sikeresek akarnak maradni. A fogyasztók teljes körű tájékoztatást várnak el.
5. Prémium élmény
Bár a világjárvány hatására az online vásárlás jelentős mértékben növekedett, a fizikálisan jelen lévő boltok továbbra is az elsődleges vásárlási célpontot jelentik a fogyasztók többségének. A fogyasztók 77%-a nem szeretné, ha a boltok eltűnnének. A jövőben azonban egyre inkább az online és offline csatornák előnyeit ötvöző, úgynevezett „figitális” élmény fog előtérbe kerülni. A mesterséges intelligencia és okos technológia segítségével jobb, személyre szabottabb ajánlatok hozhatók létre, segítve a fogyasztókat abban, hogy jobb élelmiszer-vásárlási döntéseket hozhassanak, az üzletekben és online egyaránt. //
A fenti cikk a Trade magazin 2021/11. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Globális trendek – élelmiszeripari insightok
Az élelmiszeripar globális trendjeinek és innovációinak vezető platformjaként működő SIAL…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub júniusi exkluzív: Poór Zoltán, a Puratos ügyvezetője – Taste Tomorrow: a holisztikus és fenntarthatósági megfontolások dominálnak
A Puratos „Taste Tomorrow” kutatása 50 országban, 20 000 fogyasztó…
Tovább olvasom >Elindult az Eisberg egészségtudatos táplálkozásra ösztönző kampánya
Naponta legalább öt adag zöldséget vagy gyümölcsöt kellene fogyasztanunk az…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >