Lánchíd Klub júniusi exkluzív: Poór Zoltán, a Puratos ügyvezetője – Taste Tomorrow: a holisztikus és fenntarthatósági megfontolások dominálnak
A Puratos „Taste Tomorrow” kutatása 50 országban, 20 000 fogyasztó bevonásával igyekszik rendszeresen feltérképezni a fogyasztói preferenciák és vásárlási szokások alakulását a pékáruk, cukrásztermékek és csokoládék terén.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
2023-ban a globális fogyasztók 63%-a számolt be arról, hogy csökkentette az élelmiszerekre fordított kiadásait. Magyarországon ez az arány megegyezik a globális adatokkal, míg az európai átlag valamivel alacsonyabb, 58%. A spórolás különösen a luxuscikkeket, mint például alkoholtartalmú italok, cukorkák és cukrászsütemények érinti, míg az alapvető élelmiszerek, mint a tészta, rizs és tejtermékek kevésbé érintettek.
A gazdasági visszaesés ellenére a fogyasztók továbbra is hajlandóak többet fizetni bizonyos termékelőnyökért: Magyarországon ilyen a frissesség (45%), a természetes vagy E-mentes összetevők (28% – amely magasabb, mint a globális átlag), illetve a kézműves termékeket is megfizetjük.
A kenyér és kenyérfélék esetében a plusz érték a frissesség, az ár, és az íz a legfontosabb vásárlási szempontok, míg az édes péksütemények és cukrászsütemények esetében az ár és az íz a döntő, a csokoládétermékeknél pedig ezek mellett a kakaótartalom is meghatározó tényezővé vált.
8 megatrend 2023-ban
Nyolc megatrendet azonosított a kutatás:
1.Holisztikus egészség: Egyre inkább olyan termékek kerülnek előtérbe, amelyek nemcsak ízletesek, hanem egészségesek. A magyar fogyasztók 69%-a előnyben részesíti az olyan pékárukat, amelyek pozitívan befolyásolják a bélrendszer egészségét, míg 68% az immunrendszert erősítő ételeket keresi.
2.Tudatos fogyasztás: A fenntarthatóság és a környezettudatosság egyre fontosabbá válik a vásárlók számára. Magyarországon a fogyasztók 60%-a keres fenntartható módon előállított termékeket, és 70% szerint minden élelmiszert fenntartható csomagolásban kellene forgalmazni.
3.Kézművesség
4.Figitális vásárlás (a digitális és fizikai vásárlás integrációja): Az online és offline vásárlási élmények egyre inkább összemosódnak. A fogyasztók 49%-a tájékozódik online az üzletek kínálatáról, és 39% szerint az étkezési élmények online megosztása segít kapcsolatot teremteni hasonlóan gondolkodó emberekkel.
5.Az átláthatóság, transzparencia: A fogyasztók az összetevők beszerzését, annak átláthatóságát a fenntarthatóság kulcsfontosságú részének tekintik: 61%-uk többet szeretne megtudni arról, hogy honnan származik és hogyan készül az általa vásárolt élelmiszer.
6.Az ultimate convenience, a kényelem mindenek felett: Az élményteli fogyasztás a magyar fogyasztó számára kiemelten fontos.
7.Frissesség: Magyarországon a kenyér és kenyérfélék esetében még mindig a frissesség, az ár és az íz a három legfontosabb vásárlási mozgatórugó.
8.Az íz és textúra: A magyar fogyasztók 66%-a preferálja az ismerős ízeket, a hagyományos ízvilágok továbbra is népszerűek maradnak. Ugyanakkor a fogyasztók egyre nyitottabbak az újításokra, különböző textúrájú és új formátumú élelmiszereket is szívesen kipróbálnak. Ez a trend kiterjed az egzotikus ízek keresésére is, ahol a magyar fogyasztók 61%-a nyitott az új, a világ más tájairól származó ízvilágok felfedezésére, ami a világátlagnál konzervatívabb, de mégis jelentős érdeklődést mutat. Az elmúlt évben a savanykás ízvilág, a citromos tónusok különösen előtérbe kerültek.
A fentiek közül Poór Zoltán az első két nagy trendet tárgyalta tovább részletesen előadásában. A Puratos „Taste Tomorrow” kutatása szerint a pékáruk, cukrásztermékek és csokoládék terén is egyre inkább előtérbe kerülő holisztikus egészség megatrendje további 7 fontos altrendre bontható, melyek alapvetően formálják a fogyasztói szokásokat és vásárlási döntéseket: így például a természetes és organikus jellemzők, a kovász és fermentáció, illetve a növényi alapú termékek népszerűségének erősödése.
A „tudatos fogyasztás” megatrendje a fenntarthatóságot helyezi előtérbe, egyre többen keresik a környezetbarát, fenntartható módon előállított termékeket a boltok polcain. 5 altrend határozza meg ezt a tendenciát, úgymint például a csomagolás, újrahasznosítás, a helyi termelés és körforgásos gazdálkodás.
A „Taste Tomorrow” friss trendjei azt sugallják, hogy a fogyasztók egyre inkább elkötelezettek amellett, hogy döntéseikkel hozzájáruljanak a bolygó védelméhez, miközben egészségüket is szem előtt tartják. //
A Puratos egy több mint százéves múltra visszatekintő belga vállalat, amely 135 országban van jelen. A cég évente 3,1 milliárd euró nettó árbevételt generál, és közel 11 ezer munkavállalót foglalkoztat világszerte. Magyarországon a budapesti központú leányvállalatán keresztül, többek között a régió egyetlen ipari margaringyártó üzemét működteti, továbbá két porgyártó sort is üzemeltet. Az innováció kiemelt szerepet kap a vállalat stratégiájában, több mint 1250 termékfejlesztő és technológus dolgozik az új megoldások kidolgozásán. A Taste Tomorrow a Puratos saját kutatási programja, amelynek fókuszában a sütő- cukrász- és csokoládéipart érintő fogyasztói trendek fejlődésének nyomon követése áll. //
Kapcsolódó cikkeink
A menopauzában is segítő joghurtalternatívát dob piacra a Coconut Collab
Az új „sűrű és krémes” Protein Yog növényi eredetű, és…
Tovább olvasom >Felsőfokú borismereti képzés
Szeptembertől magyarul és angolul is elérhető borismereti és borkulturális kurzus…
Tovább olvasom >Akarsz egy ölelést?
Varázslatos, amikor találkozik a világ! – hangzott a Coca-Cola olimpiai szlogenje,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A menopauzában is segítő joghurtalternatívát dob piacra a Coconut Collab
Az új „sűrű és krémes” Protein Yog növényi eredetű, és…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság egy évvel elhalasztaná az EUDR bevezetését
Tegnap az Európai Bizottság bejelentette, hogy az Európai Unió Erdőirtás-mentes…
Tovább olvasom >Íme a legvilágpiacképesebb magyar e-kereskedők
Első alkalommal adták át a HungarEcomm Stars Díjat, Magyarország legkiemelkedőbb,…
Tovább olvasom >