ProVeg felmérés az ukrajnai háború hatásáról a növényi alapú élelmiszerek gyártóira
Az ukrajnai háború fejleményei kapcsán, a növényi alapú élelmiszerek és a növényi alapú táplálkozás népszerűsítésével foglalkozó egyik legnagyobb NGO, a ProVeg International felmérést végzett a vegán élelmiszereket gyártó európai vállalatok között a háború őket érintő hatásairól. A 14 országból 31 európai vállalat részvételével, április 1. és 20. között elvégzett kutatás rávilágít, hogy a cégek 61 százaléka tapasztalt alapanyagár emelkedést és beszerzési nehézségeket.
Ukrajna vezető világpiaci szerepét figyelembe véve, nem meglepő, hogy a vállalatok különösen problematikusnak ítélték a napraforgóolaj helyzetét. A cégek 64 százaléka jelezte az energia- és szállítási költségek növekedését, és ugyanekkora arányban számoltak be a sofőr és járműhiány okozta szállítási anomáliákról. 59 százalékra tehető azok aránya, akik szerint az alapanyagok és az energia árának növekedése a termékeik árának emelését fogja maga után vonni. A cégek 69 százaléka szerint hosszabb távon is együtt kell majd élni a képzett munkaerő krónikus hiányával a szektorban. A nyilatkozók 41,7 százaléka szerint a beszerzési problémák szintén velünk maradnak az elkövetkező 3-36 hónapban. Bár a válaszadók 30,8 százalék ítélte a helyzetet átmeneti kihívásnak, nagyon sokan külön kiemelték, hogy a napraforgóolaj hiánya nagy valószínűséggel a következő évben is fenn fog állni, így ez a probléma már hosszú távúnak mondható és igen valószínű, hogy a vállalatoknak új beszállítókat kell keresniük és/vagy le kell cserélniük az érintett alapanyagokat.
Másrészről, bármennyire furcsán is hangzik ez, a jelentés szerint vannak a háborúnak pozitív hatásai is a szektorra nézve. Nevezetesen a vegán élelmiszereket gyártó márkák még szorosabb partnerségeket alakítottak ki a kihívások leküzdése érekében. A költségek növekedése és a beszerzési nehézségek arra sarkallták őket, hogy a problémák megoldása érdekében összedolgozzanak: a megkérdezett személyek fele nyilatkozott úgy, hogy szorosabban együttműködik a többi márkával, az ügyfelekkel és a saját csapatával is és 61 százalék gondolja úgy, hogy ez a válság felgyorsítja a zöldebb energiára való áttérést.
A ProVeg egyébként három ajánlást fogalmazott meg a most zajló háborúval kapcsolatban. Az első az, hogy az EU folytassa a fenntarthatóbb európai mezőgazdaság kialakítása irányába mutató, Farm 2 Fork stratégiájának végrehajtását. Emellett javasolja a növényi helyettesítő termékek ÁFA tartalmának kiigazítását a hagyományos állati termékek szintjére. Harmadrészt szükségesnek tartja a a növényi alapú élelmiszerek gyártóinak nagyobb arányú kormányzati támogatását az input-árak és az alapanyagbeszerzési nehézségek ellensúlyozása érdekében.
(forrás: proveg.com)
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszerek és az alkoholmentes italok árának csökkenése lassult Ukrajnában
Ukrajnában 4,8 százalékra, idén a legmagasabb szintre gyorsult a fogyasztói…
Tovább olvasom >Hatályba léptek az ukrán termékek vámok és mennyiségi korlátozások nélküli uniós behozataláról szóló szabályok
Hatályba léptek azok a jogszabályok, amelyek egy évvel meghosszabbítják az…
Tovább olvasom >![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/hu/wp-content/uploads/2016/08/no_product.jpg)
A Wizz Air árfolyama több mint 10 százalékot esett
Az elmúlt napokban aggasztó mértékben zuhant a Wizz Air részvényárfolyama,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >