ProVeg felmérés az ukrajnai háború hatásáról a növényi alapú élelmiszerek gyártóira
Az ukrajnai háború fejleményei kapcsán, a növényi alapú élelmiszerek és a növényi alapú táplálkozás népszerűsítésével foglalkozó egyik legnagyobb NGO, a ProVeg International felmérést végzett a vegán élelmiszereket gyártó európai vállalatok között a háború őket érintő hatásairól. A 14 országból 31 európai vállalat részvételével, április 1. és 20. között elvégzett kutatás rávilágít, hogy a cégek 61 százaléka tapasztalt alapanyagár emelkedést és beszerzési nehézségeket.
Ukrajna vezető világpiaci szerepét figyelembe véve, nem meglepő, hogy a vállalatok különösen problematikusnak ítélték a napraforgóolaj helyzetét. A cégek 64 százaléka jelezte az energia- és szállítási költségek növekedését, és ugyanekkora arányban számoltak be a sofőr és járműhiány okozta szállítási anomáliákról. 59 százalékra tehető azok aránya, akik szerint az alapanyagok és az energia árának növekedése a termékeik árának emelését fogja maga után vonni. A cégek 69 százaléka szerint hosszabb távon is együtt kell majd élni a képzett munkaerő krónikus hiányával a szektorban. A nyilatkozók 41,7 százaléka szerint a beszerzési problémák szintén velünk maradnak az elkövetkező 3-36 hónapban. Bár a válaszadók 30,8 százalék ítélte a helyzetet átmeneti kihívásnak, nagyon sokan külön kiemelték, hogy a napraforgóolaj hiánya nagy valószínűséggel a következő évben is fenn fog állni, így ez a probléma már hosszú távúnak mondható és igen valószínű, hogy a vállalatoknak új beszállítókat kell keresniük és/vagy le kell cserélniük az érintett alapanyagokat.
Másrészről, bármennyire furcsán is hangzik ez, a jelentés szerint vannak a háborúnak pozitív hatásai is a szektorra nézve. Nevezetesen a vegán élelmiszereket gyártó márkák még szorosabb partnerségeket alakítottak ki a kihívások leküzdése érekében. A költségek növekedése és a beszerzési nehézségek arra sarkallták őket, hogy a problémák megoldása érdekében összedolgozzanak: a megkérdezett személyek fele nyilatkozott úgy, hogy szorosabban együttműködik a többi márkával, az ügyfelekkel és a saját csapatával is és 61 százalék gondolja úgy, hogy ez a válság felgyorsítja a zöldebb energiára való áttérést.
A ProVeg egyébként három ajánlást fogalmazott meg a most zajló háborúval kapcsolatban. Az első az, hogy az EU folytassa a fenntarthatóbb európai mezőgazdaság kialakítása irányába mutató, Farm 2 Fork stratégiájának végrehajtását. Emellett javasolja a növényi helyettesítő termékek ÁFA tartalmának kiigazítását a hagyományos állati termékek szintjére. Harmadrészt szükségesnek tartja a a növényi alapú élelmiszerek gyártóinak nagyobb arányú kormányzati támogatását az input-árak és az alapanyagbeszerzési nehézségek ellensúlyozása érdekében.
(forrás: proveg.com)
Kapcsolódó cikkeink
Még szigorúbb szabályok vonatkoznak az ukrán méz, tojás és baromfi importjára
Az Európai Parlament szigorította az Ukrajnából érkező agrártermékek importját, kiterjesztve…
Tovább olvasom >Ukrán szaktárca: Kijev kész korlátozni az EU-ba irányuló ukrán élelmiszerexportot
Ukrajna kész elfogadni a kereskedelmi korlátozásokat az Európai Unióval, hogy…
Tovább olvasom >A szójabab azonnali exportára nőtt Ukrajnában
A Tallage szerint az USA-ból származó szójabab azonnali exportára (FOB…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >