Presztízsmárkák a jegesteák között
Citrom és őszibarack, a fogyasztási trendekhez illeszkedő viszonylagos drágaság, és évi húszszázalékos növekedés – ezek mind a jegesteapiac jellemzői. Az éttermekben árnyaltabb a kép, mert egyaránt megtalálhatók a félliteres PET-palackos kiszerelésű teák, és a 0,25 literes üveges, visszaváltható kiszerelésbe öltözött hűsítők. A figyelmesebb, talpraesettebb gyártók odáig is elmennek, hogy a jegesteájukhoz öltöztetik az éttermet.A jegestea egyre több fogyasztó által kedvelt és vásárolt, minőségi presztízsét tovább erősítő kategória, amit jól mutat az is, hogy a Nestea – amely a szegmensen belül a prémium kategóriába tartozik – piacvezető.
A magyar jegesteapiac éves növekedési üteme közel húszszázalékos. A fogyasztási trendeket illetően még mindig a hagyományos ízek – citrom és barack – a legkedveltebbek.
Pohártól a kötényig
– Látható, hogy a Nestea előtt még sok lehetőség áll. Itthoni piacvezető pozícióját meg kell őriznie, illetve, látva más európai országok eredményeit, a lehetőségeket felhasználva, a további növekedésre kell koncentrálnia – nyilatkozta a Trade magazinnak Pogány Éda. A Coca-Cola Beverages Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója elmondta, a Nestea hazánkban nem csak az eladásokat tekintve piacvezető, de a fontosabb mérőszámok tekintetében is, hiszen „ő” büszkélkedik a legnagyobb spontán ismertséggel és kipróbáltsággal is. Márpedig ezek olyan szempontok, amelyek segítik a vendéglátóegységet abban, hogy a Nestea mellett döntsenek.
A Nestea táborában kiemelkedő a napi szintű fogyasztók aránya is, amely egyértelmű jel a márkahűség kialakulása felé vezető úton. Erre építve kifejezetten a HoReCa-szegmens részére hozta forgalomba a cég az új 200 milliliteres, visszaváltható üveges Nesteát, a népszerű barack- és citromízekben. A HoReCa-szegmensben kiemelten fontos, hogy a vendégeket a megfelelő hőfokra hűtött és stílusosan felszolgált termékkel kínálják, és ez a kiszerelés mindenben megfelel ezeknek az elvárásoknak. A Nestea márka 2005-ben elnyerte azt az elismerést, amely csak a legsikeresebb márkák sajátja, nevezetesen: beválasztották a Superbrandek közé.
– A Coca-Cola direkt értékesítési rendszerének nagy szerepe van a Nestea ismertségében, hiszen a vendéglátóegységeket látogató képviselők révén minden jelentős HoReCa-helyszínre közvetlenül is eljuttatják a terméket – emeli ki Pogány Éda. – A HoReCa-szegmens ellátásával külön üzleti egység foglalkozik, amelynek kifejezetten erre a szegmensre szabott értékesítési és marketingstratégiája van, és ez a siker másik tényezője.
De szerepet játszik a minőségi termékkínálat és a folyamatosan bővülő ízválaszték is, tette hozzá. Az igazgató elmondta még azt is, hogy értékesítésösztönzéssel egy-egy új kiszerelés bevezetését vagy új ízt támogatnak. Ezek általában árufeltöltő akciókban öltenek testet, de a poharas promóciók is igen közkedveltek a partnerek körében – ekkor adott mennyiségű termék vásárlásához biztosítanak poharakat. Menütáblák, étel- és itallapok elkészítésében is segítik partnereik munkáját, kiegészítve saját marketingtevékenységüket. Emellett a Coca-Cola az értékesítés függvényében poháralátétekkel, hűtőberendezésekkel, cégérekkel, reklámanyagokkal (bútorok, napernyők stb.) is ellátja a vendéglátóegységeket. Adott esetben azonban még ennél is „továbbmennek” vagy inkább figyelmesebbek, céltudatosabbak: például az öltözködésben is alkalmaznak reklámfogásokat, ellátják a felszolgálókat ízléses, diszkrét márkajelzéssel ellátott pincérkötényekkel, pólókkal.
Tálcán kínált szomjoltás
A jegestea kategóriában ketté lehet bontani az azonnali fogyasztási területen adódó lehetőségeket. Ilyenek az éttermek, ahol pincérek szolgálják fel a jegesteát a vendégnek. Ilyen helyekre a 0,25 l-es, visszaváltható üveges kiszerelésüket kínálják. A másik kategóriát az úgynevezett on-the-go (útközbeni) fogyasztási alkalmak adják, ahova a Nestea ízvariánsait 0,5 literes, PET-palackos kiszerelésben ajánlja a cég, amely idesorolja a gyorséttermeket, strandbüféket, munkahelyi éttermeket, önkiszolgáló éttermeket, hírlapárusokat stb.
– Cégünk erőssége széles választékában rejlik – mondja Pogány Éda. – A jegestea mellett szénsavas üdítőitalokat, természetes ásványvizet, gyümölcsleveket, nektárokat, gyümölcsitalokat, sportitalokat és jegeskávét is szerepeltetünk választékunkban.
Mindezt különféle célokat praktikusan szolgáló kiszerelésekben, és kellő marketingtámogatással – stílusosan mondhatnánk, hogy tálcán – kínálják partnereiknek. Ezzel képesek kihasználni azt az előnyt, hogy a HoReCa-egységek akár egy beszállítótól is megrendelhetik üdítő- és ásványvízszükségletüket.
– Direkt értékesítési és telefonos rendelésfelvételi rendszerünk együttesen garantálják az országos lefedettséget, rendelés esetén termékeinket tehát bármely pontra pontosan és gyorsan el tudjuk juttatni Magyarországon – tette hozzá Pogány Éda.
Még erősebb a szezonalitás
– A Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari (FÁÜ) Zrt. a Lipton Ice Tea termékeivel van jelen a HoReCa-szektorban, amelyet 0,2 literes kiszerelésben értékesít. A legnépszerűbb variánsok a barack- és a citromízesítések, amelyek egyébként az otthoni fogyasztásra vásárolt termékek piacán is nagy népszerűségnek örvendenek. Cégünk természetesen folyamatosan bővíti az ízválasztékát, s így egyre többen választják új ízeinket, a zöldteát és a tavaly a piacra vezetett Lipton Ice Tea Red variánst – foglalta össze egy szuszra Huszárné Antal Virág. A társaság trade marketing menedzsere elmondta, a jegesteapiacon egyébként erős szezonalitás tapasztalható, ráadásul a HoReCa-szektorban ez a szezonalitás többszörösen jelentkezik. Mint minden más cég, a FÁÜ Zrt. is ellátja bizonyos mennyiségű reklámanyaggal partnereit, mert szeretik, ha a Lipton Ice Tea terméküket márkázott pohárban szolgálják fel.
N. O.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >