POPAI hírek: Kint is vannak, bent is vannak

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 04. 08. 18:17

Személyes beszámolót kaptunk a szomszédos Ausztriából. Sándor Judit, az Essity bécsi régiós központjában ugyan most e-commerce területen dolgozik, mégis vállalta, hogy tapasztalt trade marketinges szemmel is körülnéz az osztrák üzletekben.

Az Euromonitor International jelentése szerint Ausztriában növekedésen alapuló gazdasági stabilitás, alacsony munkanélküliség és magas fogyasztói bizalmi index jellemző. Nagy a bevásárlóközpontok és kereskedelmi parkok száma, a városközpontokban található üzletek küzdenek a vásárlókért.

-A koronavírus fékezését célzó intézkedések felülírták ezeket a jellemzőket, hiszen Ausztriában március 16-óta tényleg csak az élelmiszert, napi cikkeket árusító boltok, drogériák, piacok, trafikok, benzinkutak és gyógyszertárak tarthatnak nyitva. Április közepére várjuk az enyhítő intézkedéseket, amikor újra nyithatnak az egyéb kiskereskedelmi üzletek. Akkor kerülünk körülbelül a jelenlegi magyar szintre – kezdi beszámolóját Sándor Judit, a 2017-es Év Trade Marketingese.

Nagy kiszerelések az osztrák Hoferben

 

Nagy kiszerelések, webshopok

Február végén Tirolban kezdődött és március közepére Bécset is elérte a német nyelvterületen találóan „Hamsterkauf” néven ismert, otthoni (hörcsög) betárazás, pánikbevásárlás, aminek következtében az osztrák boltok polcai is lefogytak.

A láncok gyorsan reagáltak és feltöltötték a regálokat. A szigetes kihelyezésekre pedig sok nagy kiszerelésű alapvető termék – liszt(10kg), cukor(10kg), rizs(5kg), gabonapehely(1kg) – került.

– Fontos megemlíteni, hogy a kialakult helyzet viszont az e-kereskedelem felé terelt nagyon sok vásárlót, ami az online shopper penetráció növekedését segítheti az FMCG kategóriák számára. Az online csatorna azonban nem volt felkészülve a rohamra és nem tudja kiszolgálni az igényeket, több helyen leállt a webshop, nincs szabad időablak – mutat rá az e-kereskedelmi vonatkozásokra Sándor Judit.

Betárazás és üres polcok Ausztriában

A frissáru speciális kezelése

A zöldség-gyümölcs és általában a frissáru kategóriák kezelése különös figyelmet igényel, hiszen a szabad polcokon, csomagolás nélkül jelennek meg ezek a cikkek. Több helyen felhívják a vásárlók figyelmét, hogy csakis a kihelyezett zacskókkal, fogókkal érintsék meg ezeket a termékeket, illetve csak azt fogják meg, amit meg is akarnak venni. Jó ötlet például az almák fajtától független egységárasítása, hiszen így könnyebbé és gyorsabbá válik a mérlegelés és a részleg elhagyása a vevők számára.

Ausztriában április elejétől kötelező a maszk viselése a boltokban

Maszkok és fertőtlenített kosarak

A dolgozók és a vásárlók érdekében április elejétől kötelező vásárláskor a maszk viselése és több helyen kérik az egyedüli illetve kártyás vásárlást. A PIN kód nélkül érintésmentesen fizetés határát felemelték 50 euróra.

Az osztrák Lidl az egyértelműség kedvéért videót tett közzé a közösségi médiában, amiben bemutatják a bevásárlókocsik fertőtlenítését és az új szabályok szerinti vásárlási rendet: https://www.facebook.com/watch/?v=525727231476062

A Billa bejáratánál gurulós fém displayben ki is helyezték a szájmaszkokat, akár azonnal fel is lehet venni, de a kasszánál ki kell fizetni a 3 eurós árat.

Amennyiben maszk nélkül érkezik a vásárló, a Hoferekben belépéskor a pénztáros csipesszel ad át egyet-egyet térítésmentesen minden belépőnek. A Salzburg környéki osztrák SPAR-okban ingyenesen elvehető, egyszer használatos szájmaszk és a kézfertőtlenítő került kihelyezésre a bejáratnál, önkiszolgáló megoldásként. Ezekből mindenki csak egyet vesz el, pedig nincs ellenőrzés.

– Persze kivételek mindenhol vannak, de általánosságban jellemző az egymásra figyelés, a praktikus részletmegoldások gyors bevezetése, és a fegyelmezettség – zárja gondolatait Sándor Judit.

Szájmaszk kihelyezések Ausztriában

Kátai Ildikó