POPAI hírek: Kint is vannak, bent is vannak
Személyes beszámolót kaptunk a szomszédos Ausztriából. Sándor Judit, az Essity bécsi régiós központjában ugyan most e-commerce területen dolgozik, mégis vállalta, hogy tapasztalt trade marketinges szemmel is körülnéz az osztrák üzletekben.
Az Euromonitor International jelentése szerint Ausztriában növekedésen alapuló gazdasági stabilitás, alacsony munkanélküliség és magas fogyasztói bizalmi index jellemző. Nagy a bevásárlóközpontok és kereskedelmi parkok száma, a városközpontokban található üzletek küzdenek a vásárlókért.
-A koronavírus fékezését célzó intézkedések felülírták ezeket a jellemzőket, hiszen Ausztriában március 16-óta tényleg csak az élelmiszert, napi cikkeket árusító boltok, drogériák, piacok, trafikok, benzinkutak és gyógyszertárak tarthatnak nyitva. Április közepére várjuk az enyhítő intézkedéseket, amikor újra nyithatnak az egyéb kiskereskedelmi üzletek. Akkor kerülünk körülbelül a jelenlegi magyar szintre – kezdi beszámolóját Sándor Judit, a 2017-es Év Trade Marketingese.
Nagy kiszerelések, webshopok
Február végén Tirolban kezdődött és március közepére Bécset is elérte a német nyelvterületen találóan „Hamsterkauf” néven ismert, otthoni (hörcsög) betárazás, pánikbevásárlás, aminek következtében az osztrák boltok polcai is lefogytak.
A láncok gyorsan reagáltak és feltöltötték a regálokat. A szigetes kihelyezésekre pedig sok nagy kiszerelésű alapvető termék – liszt(10kg), cukor(10kg), rizs(5kg), gabonapehely(1kg) – került.
– Fontos megemlíteni, hogy a kialakult helyzet viszont az e-kereskedelem felé terelt nagyon sok vásárlót, ami az online shopper penetráció növekedését segítheti az FMCG kategóriák számára. Az online csatorna azonban nem volt felkészülve a rohamra és nem tudja kiszolgálni az igényeket, több helyen leállt a webshop, nincs szabad időablak – mutat rá az e-kereskedelmi vonatkozásokra Sándor Judit.
A frissáru speciális kezelése
A zöldség-gyümölcs és általában a frissáru kategóriák kezelése különös figyelmet igényel, hiszen a szabad polcokon, csomagolás nélkül jelennek meg ezek a cikkek. Több helyen felhívják a vásárlók figyelmét, hogy csakis a kihelyezett zacskókkal, fogókkal érintsék meg ezeket a termékeket, illetve csak azt fogják meg, amit meg is akarnak venni. Jó ötlet például az almák fajtától független egységárasítása, hiszen így könnyebbé és gyorsabbá válik a mérlegelés és a részleg elhagyása a vevők számára.
Maszkok és fertőtlenített kosarak
A dolgozók és a vásárlók érdekében április elejétől kötelező vásárláskor a maszk viselése és több helyen kérik az egyedüli illetve kártyás vásárlást. A PIN kód nélkül érintésmentesen fizetés határát felemelték 50 euróra.
Az osztrák Lidl az egyértelműség kedvéért videót tett közzé a közösségi médiában, amiben bemutatják a bevásárlókocsik fertőtlenítését és az új szabályok szerinti vásárlási rendet: https://www.facebook.com/watch/?v=525727231476062
A Billa bejáratánál gurulós fém displayben ki is helyezték a szájmaszkokat, akár azonnal fel is lehet venni, de a kasszánál ki kell fizetni a 3 eurós árat.
Amennyiben maszk nélkül érkezik a vásárló, a Hoferekben belépéskor a pénztáros csipesszel ad át egyet-egyet térítésmentesen minden belépőnek. A Salzburg környéki osztrák SPAR-okban ingyenesen elvehető, egyszer használatos szájmaszk és a kézfertőtlenítő került kihelyezésre a bejáratnál, önkiszolgáló megoldásként. Ezekből mindenki csak egyet vesz el, pedig nincs ellenőrzés.
– Persze kivételek mindenhol vannak, de általánosságban jellemző az egymásra figyelés, a praktikus részletmegoldások gyors bevezetése, és a fegyelmezettség – zárja gondolatait Sándor Judit.
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
Termékvisszahívást rendelt el a Coca-Cola HBC Ausztriában
Elővigyázatosságból visszahívta fél literes kiszerelésű, különböző szénsavas italait a Coca-Cola…
Tovább olvasom >Ausztriában lassult az élelmiszerinfláció szeptemberben
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedése az előzetes becsléssel összhangban…
Tovább olvasom >Díjeső a hallgatói displayversenyen
Ötödik alkalommal írt ki az egyetemi hallgatók felé displaytervező pályázatot…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >