PLMA-hírek: Digitális veszélyek és lehetőségek a kereskedelemben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 02. 21. 16:02

Az év elején a Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége E-scanner hírlevele a kereskedelmet is elérő hackertámadásokkal és kivédési lehetőségeikkel foglalkozott. A PLMA sűrű programmal indítja az évet, két online és egy személyes rendezvénnyel is készül.

PLMAs World of Private Label

Kiberbiztonság szükséges a láncoknál

Tavaly több kereskedelmi lánc is hackertámadás áldozata lett. Júliusban a svéd Coop 800 üzletét kellett több napra bezárni a pénztárak és önkiszolgáló kasszák leállása miatt. A támadás célpontja a szoftverszolgáltató cég volt, de a következményeket a svéd Coop is elszenvedte. Októberben a Tesco-alkalmazáson és honlapon nem lehetett rendelést feladni, ezért két napig állt a rendszer. Decemberben pedig több mint 300 brit SPAR-üzlet esett a hackerek áldozatául, egy időre be is kellett zárniuk, mert az őket kiszolgáló James Hall nagykereskedő teljes belső IT-rendszere „elesett”.

Ezek az esetek rávilágítottak arra, hogy a kereskedők közvetlenül, és szolgáltatóikon keresztül közvetve is a kiberbűnözés fókuszába kerültek. A megállíthatatlan digitalizációs folyamatok előre vetítik a kiberbiztonság jelentőségének növekedését. Nem véletlen tehát, hogy a Lidl és Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Csoport bejelentette, hogy többségi tulajdont szerzett az izraeli XM Cyber IT biztonsági vállalatban. A cég szimulálja a hackertámadási lehetőségeket, és felgöngyölíti a rendszerek sebezhető pontjait.

Áruházi termékkereső alkalmazások

Nagy-Britanniában több lánc is tesztel in-store útmutató megoldásokat, hogy a gyors és hatékony vásárlást segítsék. A Marks & Spencer a start-up Dent Reality cég eszközét próbálja éles alkalmazásban. A vásárlók rákereshetnek egy-egy termékre, de akár teljes bevásárlólistára is kérhetik az optimális útitervet. Az okostelefont felemelve kiterjesztett valóságban (AR) nyilakkal mutatja a haladási irányt. Vízszintesen tartva pedig egy iránytű jelenik meg a képernyőn, amelyet követni lehet.

Ha a teszt sikeresen zárul, az alkalmazás bekerül a lánc applikációjába, és az online rendeléseket összekészítő kollégák munkáját is megkönnyíti majd.

Az Asda a vakok és gyengénlátók vásárlásának segítésére fejlesztett megoldást az amerikai Goodmaps vállalattal, de az átlagos vevők is használhatják a hang alapú programot. Először a vásárló helyzetének legpontosabb meghatározását végzik el, majd hanggal, óriás jelekkel és tapintási pontokkal is kijelölik a haladási irányt. A bolton belül is tapintható jelzéseket helyeznek el a könnyebb tájékozódás érdekében.

Carrefour-Facebook összefogás

carrefourA Carrefour stratégiai partnerségre lép a Facebook tulajdonosával, a Metával, hogy tovább növelje virtuális jelenlétét és hatékonyságát a teljes láncban, a francia, olasz, spanyol, lengyel, belga, tajvani, argentin és brazil áruházakban egyaránt. Az együttműködés kiterjed a lánc belső kommunikációjára, az alkalmazottak képzésére és a vásárlókkal való interakciókra is a Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger és Workplace felületeken keresztül. Különös hangsúlyt helyeznek a mobiltelefonos megjelenésre és a személyre szabott megoldásokra is. A Carrefour digitális reklámtevékenységének jobb célzását és mérhetőségét is növelik, és a kiterjesztett valóság (AR) nyújtotta lehetőségeket is keresik. //

Kapcsolódó cikkeink