PLMA-hírek
A napicikk-kiskereskedelem a társadalmi stabilitás egyik pillére
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége PLMALive.eu című havi video hírműsorának központi témája a COVID-19 hatása az európai kereskedelemre és a kereskedők szerepe a világjárványban. A saját márkák és a mögöttes ellátási lánc is kulcsfontosságú a kockázatok csökkentésében.
A hírműsor vezetője, Judith Kolenburg visszatekintett a pánikbevásárlások okozta nehézségekre, majd kiemelte, hogy a világjárvány hatására lazultak a versenyszabályok Európában. A kiskereskedelmi láncok együttműködtek a nyitvatartási idők, szállítási lehetőségek, készletadatok egyeztetésében a minél hatékonyabb ellátás érdekében. //
Láncok a létfontosságú javak biztosításáért
A kereskedelmi vállalatok élharcosként viselkedtek a vészhelyzetben. A Tesco ideiglenes, pop-up üzleteket nyitott a járványkórházak mellett, hogy az áruellátást biztosítsa az ott dolgozók részére. Az áruhiány ellenére a láncok számos adományt juttattak el a rászorulóknak a jótékonysági szervezeteken keresztül. A dolgozóik áldozatvállalását szinte mindenhol megemelt fizetéssel, bónuszokkal és extra szabadnapokkal hálálták meg a kereskedők.
Az online rendelésekre robbanásszerűen megnőtt az igény, és rengeteg új alkalmazást töltöttek le az emberek. A kereskedelem erre a kihívásra is megfelelt. A Carrefour kezdte el az előre összekészített, javarészt saját márkás, létszükségleti élelmiszer- és vegyiáru-csomagok összeállítását és kiszállítását. Az ASDA 300 000 extra kiszállítási időablakot nyitott meg. A Tesco megnövelte a kiszállító kisteherautó-flottáját, új sofőrökkel és áruösszeszedőkkel is bővítette stábját. A Carrefour az Uber Eats készétel-kiszállítóval fogott össze, akik rendkívül rövid szállítási idővel dolgoznak. Hasonló együttműködés volt Spanyolországban a Dia és a Glovo között. //
Private Label a világjárványban
A saját márkák beszállítói sokszor kisebb, közepes méretű vállalatok, amelyeknek nagy a kitettsége, főként, ha egyetlen alapanyag-főbeszállítóra, ráadásul kínaira, építenek. Agilis, a jövő kihívásait szem előtt tartó, a lehetséges válsághelyzetekre gyorsan reagáló szervezetekre van szükség. A jó értelemben vett kormányzati élelmiszer-nacionalizmus, a hazai termékek felhalmozása is csökkentheti a kockázatokat. A pandémia azt is megmutatta, hogy az élelmiszer-kereskedelem a társadalmi stabilitás egyik biztosítója. A konzerv, papíráru és a frissáru kategóriák esetén is megfigyelhető a saját márkák dominanciája, ezért fontos, hogy a privát címke ellátási lánca jól működjön. A legalacsonyabb áron alapuló, rövid távú döntések nem fenntarthatóak. A stratégiai partnerség és a hosszú távú együttműködés építhet ki bizalmat. Három ajánlást fogalmaztak meg: Meg kell szüntetni az egyetlen beszállítótól való függést, legyen ez egy ország vagy egy vállalat. Fel kell térképezni a teljes ellátási láncot, a mögöttes összefüggéseket az alapanyagtól a logisztikáig. „Mi lenne ha” esettanulmányokon keresztül agilis megoldásokat kell kidolgozni az összetevők és a termékek rendelkezésre állásának és a jövőbiztos ellátási lánc biztosításának érdekében. //
Európai aktuális
A koronavírus-járvány idejére, általában a szeptemberi iskolakezdésig befagyasztják áraikat a francia kiskereskedők szinte minden kategóriában, kivéve a friss termékeket. A Leclerc 4000 saját márkás, az Intermarché 10 000 saját márkás és A-márkás, a Système U 5000 saját márkás, a Carrefour 5000 saját márkás és 500 márkás termék árát nem emeli.
A spanyol Eroski kiskereskedőlánc megegyezett a magán kistermelőkkel és szövetkezetekkel, akik eddig a helyi vendéglátó egységeknek szállítottak be, hogy átveszik zöldség-gyümölcs termékeiket.
A Tesco UK elhalasztja az online tevékenysége megduplázását célzó fejlesztést, mert minden erőforrását a koronavírus-helyzet megoldására fordítja.
A norvég Coop és posta, a Posten Norge összefogtak, és közösen elindították a napicikk-házhozszállítást.
A dm Németországban gyors tesztelési időszak után bevezette az Express Pickup szolgáltatást. Az online rendelést követő 6 órán belül a megrendelésnek a boltokba be kell érkeznie.
A német Rossmann drogérialánc folytatja terjeszkedését, és belép a spanyol piacra.
Az Aldi UK megkezdte online árusítását. A limitált szolgáltatást elsősorban a koronavírus miatt rászorulóknak és a karanténban levőknek biztosítják.
Az Ahold Delhaize bővíti webshoptevékenységét Belgiumban, júniustól már francia nyelven is vásárlói rendelkezésére áll. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Kiemelt törődés a korán érkezőknek: november 17. a koraszülöttek világnapja
Manapság számos világnap ad alkalmat arra, hogy a számunkra fontos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >