Pincérek és pszichológusok, IV.

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 09. 22. 10:33

Az étkezéssel kapcsolatos döntéseink meghozatalában minden érzékszervünk részt vesz. Minthogy ezekre kívülről is hatni lehet, az összefüggések ismerői üzleti hasznukat is növelhetik, ha irányítani tudják a fogyasztó döntését.

Benyomások, illúziók, vélelmek és félelmek; ki tudja racionálisan megmagyarázni, miért eszik egy férfi nőtársaságban többet, mint egyedül, vagy azt, hogy ha részletesen elképzeljük, hogyan fogunk megenni valamilyen ételt, akkor utána kevesebbet fogyasztunk belőle!

Színek és méretek

A sok szín a tányéron örömteli vizuális élményt is ad, ezért adnak az idősotthonokban sokszor vegyes zöldségtálakat az ottlakóknak. A színek változatossága gyorsítja is az evést: egy tálnyi színes cukor, függetlenül attól, különböznek-e ízeik, gyorsabban fogy el, mint ugyanannyi egyszínű.

A vörös és a narancs ugyancsak gyorsabb és nagyobb fogyasztásra ösztönzi az étkezőket – ezért használják a gyorséttermek gyakran ezeket a színeket. Az étvágyat a rózsaszín is pozitívan befolyásolja, ám a kék és a fekete inkább elnyomja.

Hogy a kisebb tányérban többnek tűnik ugyanakkora adag étel, az közismert, de a méret máshol is számít! A több darabban fogyasztott ételt például az agy úgy érzékeli, hogy többet is fogyasztunk, azaz a darabokba vágott hússal vagy az apró falatkákkal inkább telítve érezzük magunkat, mint a szelet hússal vagy a jókora szendviccsel. Éttermi kísérletek igazolták, hogy minél nagyobb villát használ valaki – így nagyobb falatokban fogyaszt – az étteremben, mérhetően annál kevesebbet eszik.

Működik a „méretjáték” az italok világában is. Nem vélelem, tény: aki magának tölt alkoholt, átlag negyedével többet önt, amikor alacsony, széles pohár van előtte, mintha amikor magas, vékony.

Ami nem látható

Az éttermi vállalkozások, főként az óriásláncok egy része már többé-kevésbé tudatosan alkalmazza a színek, zenék hatásairól gyűjtött tapasztalatokat, figyelnek, mi befolyásolja a vendéget.

Lágy zene (és fény) hatására az emberek 150-200 kalóriával kevesebbet fogyasztanak, jobban élvezik az ételt. Ha egy étteremben klasszikus zene szól, akkor a vendégek hajlamosabbak drágább ételeket választani, a kevésbé kifinomult popzene hatására viszont az átlagnál kevesebbet költenek ebédjükre, vacsorájukra. Annál több fogy az italból, amikor a szórakozóhelyen hangos zene szól.

Keserűcsokoládéból például az édes ízeket érezzük ki jobban magas hangokból álló zenét hallgatva, de ha a mély hangok dominálnak, akkor a keserűt.

Furán működnek az illatok: akkor és úgy hatékonyak, ha az agy nem vagy alig érzékeli őket! A vanília, kakukkfű, levendula, kamilla illata megnyugtató, míg a mentáé, citromé, narancsé, rozmaringé, fahéjé élénkít.

Akárhogy is, legtöbbször emóciók alapján döntünk az étteremben is! //

 

A szakember szemével

Dr. Újszászi Bogár László, meggyozes.hu

Dr. Újszászi
Bogár László
tulajdonos
meggyozes.hu

Dr. Újszászi Bogár László egyetemen is tanítja a meggyőzés- és befolyásolástechnikát; ezúttal a szakirodalomból szemezgetett.

Az éttermeknek minden lehetőséget meg kell ragadniuk, hogy hatást tudjanak gyakorolni a fogyasztókra. Számos kutató foglalkozik azzal, hogy az éttermi légkörnek milyen hatása van a vásárlói döntésekre. Tantanatewin és Inkarojrit 2018-as eredményei azt mutatták, hogy a kellemes érzelmeket kiváltó színhasználat jelentősen befolyásolja a vásárlók étterembe lépési döntéseit. Söker az éttermek osztályozását vizsgálta (2009), és azt találta, hogy a meleg színek alacsonyabb árak benyomását keltették a fogyasztók szerint, Jacquier és Giboreau pedig azt is kiemelte (2012), hogy az ügyfelek kevésbé stresszesek – a meleg tónusú – vörös és fekete légkörben.

A zene gyorsan és intenzíven hat a tudatalatti elmére, mert kevés tudatos reflexiót igényel. North, Hargreaves és McKendrick azt vizsgálták, hogy a sztereotip francia és német zene milyen mértékben befolyásolhatja a vásárlók francia és német borválasztását. A kutatás egyértelműen igazolta, hogy az adott nemzetiségű zene hallgatása során 17%-kal nőtt az azonos nemzetiségű bor választása; annak ellenére, hogy a kutatásban részt vevők azt állították, hogy nem befolyásolta őket a zene, sőt többen azt hangsúlyozták, hogy nem vették észre, hogy bármilyen zene szólt volna. //

 

A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 143. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink