Pincérek és pszichológusok
Hiába a legjobb étel, legütősebb ital: ha nem tudjuk eladni őket, csak a veszteséget termeljük. Az értékesítésben a tulajdonos legjobb szövetségese az elégedett személyzet – amely optimális esetben ugyanúgy érdekelt a bevételek növelésében. Milyen trükköket alkalmazhat a felszolgáló, a barista, a mixer? A válaszokat keresve sorozatunkban először az átlagfogyasztás növelésének lehetőségeivel foglalkozunk, egy specialista segítségét is igénybe véve.
Hosszú távon is hatékonyan azzal tudunk több bevételt elérni, ha emeljük az átlagfogyasztás mértékét, azaz hozzáadott értékkel növeljük a hasznot. Ehhez érdemes útmutatást, ötleteket, sőt, akár képzést adni a munkatársaknak. Sokat segít, ha tudatosítjuk bennük, mihez milyen jellegű „kiegészítő” ételeket, italokat kell kínálni. Mégpedig automatikusan!
A számla összegének növelése akár egyetlen jól eltalált kérdésen, ajánlaton is múlhat, s ebből mind az étterem, mind a személyzet profitálhat. Az étterem bevétele a vendégek számának változása – és persze az állandó költségek emelkedése – nélkül is nő, míg a pincérek a borravaló mennyiségénél (esetleg forgalmi jutalékban) tapasztalhatnak növekedést. Érzékelhetően megugranak a bevételek azokban az üzletekben, ahol a kávé mellé desszertet kínálnak (vagy fordítva), az édességhez koktélt, az ételhez egy hozzá illő italt vagy salátát, a sörhöz snacket, a szárazabb süteményekhez kis adag fagylalt „köretet”.
A számlát a legelemibb tételekkel lehet növelni: étvágygerjesztők, saláták, gyümölcsök, csészényi levesek, különleges köretek, desszertek, kávéspecialitások, teakülönlegességek, étkezések előtti vagy utáni italok.
Mindezt persze úgy kell megtenni, hogy az ajánlásból ne legyen zavaróvá váló tukmálás – nyomást gyakorolni rossz taktika!
A vendégek legtöbbjét apró trükkökkel befolyásolni lehet.
Helyeselje a választást: amikor a vendég kiválaszt egy adott ételt, vagy italt, akkor mindig jegyezze meg: „Jól választott”, vagy „Ízleni fog önnek.” Ez megnyugtatja a vendéget, sokaknak hízeleg is.
Használja a fejbólintás trükköt: ez az egyszerű testbeszédforma a tapasztalatok szerint jelentősen növeli a bevételeket. Mosolyogni kell, s lassan bólogatni, amikor egy adott ételt ajánlanak a vevőnek. A vendég részéről szintén fejbólintás lesz a válasz, s az ajánlat elfogadása.
Ajánlhat olyan ételeket is a vendégnek, amelyek nem szerepelnek az étlapon, és ne felejtse el felhívni az újdonságra a vendégek figyelmét! //
A szakember szemével
Dr. Újszászi Bogár László egyetemen is tanítja a meggyőzés- és befolyásolástechnikát; szakértőnk elméleti oldaláról támasztja alá fogyasztásösztönző tippjeinket.
„Az emberi agy a döntések során spórolni akar a kognitív folyamatokkal. Éppen ezért a prefrontális kéreg azokat a kommunikációs eszközöket támogatja – tudat alatt –, melyek segítik egyszerűsíteni a döntéseket. Ezen döntésirányítási technikák közül most az egyik legismertebbet szeretném bemutatni. Nem véletlenül javasolták már az ókori görögök – a meggyőzés legrégebbi mesterei – a hamis dilemma elvét. Lényege röviden, hogy a kommunikátor úgy állítja be a döntési helyzetet, mintha csak két alternatíva létezne, mikor valójában több, nem mérlegelt választási lehetőség is van. Azaz jelen esetben nem azt kérdezi meg a pincér, hogy kér e fagylaltot a kávé mellé, hanem azt, hogy milyen fagylaltot kér a kávé mellé; vaníliát vagy csokoládét?
Természetesen ilyen ajánlatokat nem elég tankönyvből megtanulva tenni: nem szabad tolakodónak lenni, és kell hozzá valamifél könnyedség, néha kedves csibészség is.
Más elven működő technikák:
Társadalmi bizonyíték elve:
– Nagyon népszerű az új Tiramisu desszertünk. Ajánlhatom a főételhez?
– Sok vendégünk kér mostanság víz helyett citromos limonádét. Hozhatok Önöknek is?
– A fiatalok kedvence az új fagylaltunk. Szeretné Ön is kipróbálni?
Kölcsönösség elve:
– Engedje meg, hogy hozzak egy ajándék kóstolót az új fagylatunkból. És ha ízlik, szívesen hozok Önöknek egy vele készült desszertkülönlegességet.
– Vétek lenne kihagyni az új limonádénkat. Megkínálhatom Önöket egy kóstoló erejéig, amíg az ebéd megérkezik? Kóstoló után: Hozhatok Önöknek is egy nagy pohárral?//
Kapcsolódó cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >A legendás étteremkalauz visszatér Magyarországra!
Világszerte elismert szereplővel gazdagodik a magyar gasztronómiai élet. A francia…
Tovább olvasom >Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >