Pillantás a hipermarketek számai mögé
A hipermarketek fontos jellemzője, hogy a Nielsen által mért háztartási vegyiáru-kategóriák értékben mért forgalmából igen magas arányban, 38 százalékkal részesedtek tavaly. Élelmiszerből ez az arány kerekítve 29 százalék, ami némi növekedést jelez az előző évhez képest, szemben a lényegében stagnáló vegyiáru-eladással.
A hipermarket piaci részesedésének növekedési üteme jórészt azért lassul, mert az újabban nyitott üzletek a korábbi évekhez képest kisebb alapterületűek. Hiszen egy új, 3000 négyzetméteres hipermarkettel nem lehet akkora forgalmat, illetve növekedést elérni, mint egy 10 000 négyzetméteressel.
Piaci részesedések 45 százalék felett
Az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28,5 százalék jutott tavaly a hipermarketre, a Nielsen által felmért kategóriáknál. A mutató kevesebb mint fél százalékponttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
A legnagyobb eladóterű csatorna fontosságát mutatja azonban, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem bevételéből majdnem minden harmadik forint az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába kerül. Rajtuk kívül a CBA is működtet egy hipermarketet.
Az értékben mért kiskereskedelmi eladásokból a hipermarketek 45 százalék felett részesedtek a következő vegyiáru-kategóriákból, tavaly: női elektromos borotva, szövetfrissítő, vízlágyító, konyhai törlőkendő és borotva.
Élelmiszerekből, szintén tavaly, 45 százalék felett: alkoholos üdítőital, whisky, olívaolaj, energia- és sportital, kutyaeledel, salátaöntet nedves/száraz és halkonzerv.
Versenyben a diszkonttal és hazai lánccal
A hipermarket legnagyobb versenytársa jelenleg két lakóhely közeli csatorna, a diszkont és a hazai tulajdonban lévő lánc. Mindkét bolttípus pozíciója erősödött tavaly. Az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából a diszkont 16-ról 18 százalékra, a hazai tulajdonban lévő lánc pedig 29-ről 30 százalékra növelte részesedését.
Említésre méltó, hogy a Nielsen által felmért háztartási vegyi áruból mindkét bolttípus többet adott el tavaly, mint az előző évben. De a diszkont nagyobb mértékben növelte eladásait.
Ha a vegyi árunál a piaci részesedést nézzük, akkor a hazai láncoké csekély mértékben ugyan, de csökkent, a diszkonté viszont emelkedett, 9-ről 10 százalékra.
Érdemes odafigyelni arra, hogy a diszkont a legkeresettebb élelmiszerek eladásait tudta számottevő mértékben növelni.
Toplista – forgalom szerint
A hipermarket erőssége a háztartási vegyi áru. A Nielsen által mért vegyi áruk közül az értékben, országosan tíz legnagyobb forgalmú kategória alkotja a hipermarket toplistájának célcsoportját is, némileg eltérő sorrendben. Az első három helyezett ugyanaz itt is, ott is. Viszont a hipermarketben előrébb áll a tusfürdő, hátrább pedig az általános tisztítószer.
A hipermarket eladásai alapján összeállított top 10-es lista mindegyik kategóriájában nőttek az eladások a hipermarketben tavaly, az előző évhez képest. A mosópor 7 százalékkal, a toalettpapír 11-gyel, a nadrágpelenka 3-mal, a tusfürdő 5-tel, a dezodor 11-gyel, az öblítő ugyanennyivel, a sampon 6-tal, az általános tisztítószer 8-cal, a fogkrém és a mosogatószer minimálisan: egy, illetve 2 százalékkal.
Milyen hasonlóságok és eltérések találhatók az élelmiszerek toplistái között?
Az országos 10-es toplistán nem szereplő kutyaeledel és étolaj a hipermarket 8., illetve 9. legnagyobb forgalmú kategóriája. Egyik a tejfölt, másik a hűtött szeletes édességet szorította hátrább.
A Nielsen által mért élelmiszerek közül az értékben tíz legnagyobb
forgalmú kategória forgalmának növekedési üteme hipermarketben
és diszkontban, 2006-ban, az előző évhez képest, százalékban
Kategória Hipermarket Diszkont
Húskészítmény 9 24
Sör 19 12
Sajt 5 24
Szénsavas üdítőital 4 12
Gyümölcslé 6 26
Kávé 10 10
Ásványvíz 13 31
Gyümölcsjoghurt 17 17
Hűtött szeletes édesség 13 3
Tejföl 6 10
Forrás: Nielsen
A Nielsen által felmért élelmiszereknél, az értékben tíz legnagyobb
forgalmú kategória eladásainak növekedése országosan, illetve
a diszkont bolttípusban, százalékban
Kategória Növekedés országosan Növekedés diszkontokban
Feldolgozott hús 10 24
Sör 2 12
Sajt 11 24
Szénsavas üdítőital 0 12
Gyümölcslé 6 26
Kávé 1 10
Ásványvíz 13 31
Gyümölcsjoghurt 8 17
Hűtött szeletes édesség 15 3
Tejföl 10 10
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >